Byggahus.se

Hjälp total novis ang. tilluft/frånluft???

1. V
    Medlem Nivå 1
    Jag har funderingar kring ett hus med torpargrund från 1997 (100 kvm) med tillluftsdon ovanför fönstrena i vardagsrum och sovrum, samt ”frånluftsdosor” på toalett, i kök och tvättstuga. Drivs båda dessa (alltså både till- och frånluft) alltid av en fläkt (vi har NIBE varmvattenberedare) och hur vet man det i så fall? Är detta vad man kallar självdragsventilation? Eller? Och vad innebär "mekanisk tilluft"?
    Och är det verkligen tänkt att man ska låta tilluftsventilerna stå öppna även vintertid med 20-30 minusgrader (och elementen därav ångandes för fullt), huset värms förövrigt med hjälp av direktverkande el samt braskamin.

Vi har dock (felaktigt!?) oftast ventilerna stängda vintertid pga. kalldraget som uppstår - för om de stod öppna skulle det i förlängningen innebära ökad elförbrukning. Är det nåt man helt enkelt får räkna med i en konstruktion som denna? Eller hur kan vi göra annorlunda? Enda gången de egentligen är helt öppna vintertid är då vi eldar i kaminen - eftersom den behöver lufttillskott när man tänder för att det inte ska ryka in.

Kan någon utifrån denna korta information, med mer kännedom om ventilation och uppvärmning, tipsa mig om alternativa lösningar på detta virrvarr? Hur vet man om luften är dålig (förutom de uppenbara tecknen såsom imma på glas, fukt (vilket vi inte har) etc? Och hur gör man i ett hus som detta för att slippa överförbruka el för att det inte ska bli iskallt då tilluftsventilerna är öppna och för att samtidigt få optimal ventilation? Hur gör ni andra med liknande ventilations-/uppvärmningssystem? Eller...vad har ni bytt till?

Som sagt, jag är total novis i ämnet, och vill gärna ha såväl kostnadsmässiga som miljömässiga råd och tips.

2. A
    Medlem Nivå 10