Hjälp till att sätta upp ett avtal med tomtsäljaren

281 läst  4 svar

1. Hosse
    Medlem Nivå 5
    Jag har äntligen kommit överrens med tomtägare som äger granntomten våran vid stugan (efter 9 månaders väntan..)! Vi har kommit fram till ungefär hur tomten ska komma till att bli och säljaren har kommit med en estimering på hur stor tomten är. I tillegg så är vi eniga om ett fastpris. Precis innanför den budget som vi satt upp.
    Så nu är steg 2 i prosessen. Vi måste skriva ett avtal med säljaren om tomten. I detta måste det stå att vi köper tomten för xxx.xxx kr förutsatt att förhandsbeskjedet (inkl strandskyddsdispans) är godkänt. Vi ska stå för priset på förhandsbeskjedet oavsett om det blir godkänt eller avslag.
    Jag har precis pratat med arkitekten, som också ska fungera som byggherre när (om) vi kommer dit. Han säger att ett så enkelt avtal med säljaren kan vi sätta upp själva.
    Nu till mina funderingar:
    1. Menar ni att det är OK att sätta upp ett sånt här avtal själv? Jag är definitivt ingen jurist, men läst och skrivit många andra avtal i i arbetslivet (IT/Media).
    2. Nån som har ett utkast på liknande avtal som jag kan basera mig på?
    3. Vi vet inte exakt hur stor tomten blir än. Detta kommer att vara beroende på hur lantmäteriet styckar upp tomten. Vi har bara en estimering på X.000 m2 idag, från säljaren. Kan vara större, men jag har inte lust att betala mer än vi blivit eniga om. Detta är ett hörn av hans tomt. Idag blir det naturligt styckat av, pga en traktorväg. Det är denna 3kant mellan hörnet och vägen som vi blivit eniga om.
    4. Är det vanligt att köparen står för kostanden för ett förhandsbeskjed? Det var vi som konfronterade säljaren och sa att vi var intresserad i en bit av tomten hans. Den låg inte ute till försäljning.

På förhand, tusen tack!

2. Hosse
    Medlem Nivå 5
    Vi skriver givetvis ett riktigt kontrakt när förhandsbeskjedet är OK. Ser att det finns flera standard kontrakt på nätet.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror att den korrekta vägen att gå, är att teckna ett riktigt köpekontrakt, där man lägger in villkor om positivt förhandsbesked osv. Det innebär att du har en bindande affär under förutsättning att de uppställda villkoren uppfylls.

Om du skriver ett avtal som mer är ett "optionsavtal" så finns risk att det inte är giltigt.

I ett villkorat köpeavtal är det dels viktigt att sätta upp villkor som inte blir otydliga, en otydlighet kan skapa en osäkerhet om huruvida affären har gått igenom eller inte.

Det kan också vara lämpligt att sätta upp tidsramar i avtalet, så att inte någondera parten kan vara bunden i flera år i väntan på att villkoren skall uppfyllas.

4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 9
    4. Är det ni som vill köpa är det väl rimligt att ni tar risken, alltså de kostnader som blir om affären inte blir av pga. utomstående faktorer.

3. Är någon av parterna orolig för att den avstyckade fastigheten kommer skilja sig mycket från ert eget estimat kan ni ju skriva ett fast pris givet att tomten blir X kvm +/- 10 % eller något sånt. Och att avtalet annars faller eller att ytterligare kvm är värda Y kr styck.

I övrigt håller jag med @hempularen.

5. Hosse
    Medlem Nivå 5

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: