Byggahus.se
Hej! Vi bor i ett suterränghus med en trappa i betong på gaveln utomhus. Trappan är i solid betong hela vägen ner till marken och ser nästan ut att vara gjuten ihop med grunden. Trappan är i så dåligt skick att jag känner att det är hög tid att göra något åt den. Spec eftersom den sitter ihop med huset, tänker främst på vatteninträngning. Min idé är att bila bort all sjuk betong, sedan göra återstoden vattentät och därefter bygga en trätrappa över. Trappan skall flyta ihop med en träaltan jag tänkt bygga på baksidans uteplats.
Fråga: vad skall jag täta med? Kan jag hälla ut asfaltsklister? Tätningsmetod kanske beror på hur det ser ut när jag bilat klart? Om det är slätt, gropigt, poröst osv?

Tacksam för tips
Mvh

• Sprucken betongvägg med rostig metallfäste vid ett staket intill stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa i vitmålat trä mot tegelhus med övervuxen trädgård.
    Skapa konto
  • Slitna stentrappsteg mellan tegelväggar med synliga sprickor och avskalningar.
    Skapa konto
  • Skadat hörn på betongtrappa med sprickor och löv, intill en vägg med grå färg.
    Skapa konto
  • Utsikt nedför en gammal trappa mot en trädgård med vit balkong och rödtegelvägg.
    Skapa konto
  • Betongplatta vid husvägg med kabel och stenläggning runt omkring.
    Skapa konto
  • Uteplats med stenbelagt golv och en stenmur, utebox och trädgårdsmöbler i bakgrunden omgivna av växter.
    Skapa konto
Med tanke på växtligheten som tar sig fram i sprickor och annat så tror jag inte den är så märkvärdig att ta bort helt. Den är antagligen inte fastgjuten i huset då det mer ser ut att vara putsat där efter gjutningen.

S Stefan1972 skrev:
Med tanke på växtligheten som tar sig fram i sprickor och annat så tror jag inte den är så märkvärdig att ta bort helt. Den är antagligen inte fastgjuten i huset då det mer ser ut att vara putsat där efter gjutningen.
Det var en dålig formulering från min sida. Den sitter inte ihop med huset men den ligger kloss an. Idén att ta bort trappan helt är helt rätt egentligen men det blir mkt betong att riva och flytta. Därav att jag tänkte riva det översta skadade och sedan ha det som är kvar som stöd för trappan. Vill dock täta betongen så den inte tar in vatten och frostsprängnings igen om ett antal år.

N
Vad är det under trappan du vill skydda?
Häller du på asfaltsklister kan du aldrig laga upp något med betong efter.

N neo11 skrev:
Vad är det under trappan du vill skydda?
Häller du på asfaltsklister kan du aldrig laga upp något med betong efter.
Jag vill ta bort det som är sprucket så att jag blottar frisk betong. Därefter vill jag göra det vattentätt av två anledningar.
1 För att frysa tiden så att betongen inte vittrar och spricker igen, den skall ju utgöra grunden/stödet för min trätrappa.
2 För att vatten inte skall gå in i husgrunden via trappan. Tätningen bör alltså förutom att täcka trappan även gå upp en liten bit på husväggen.
Är med på att asfaltsklister gör framtida betongarbeten svåra. Vad finns det mer för metoder? Rulla ut tjärpapp? Svårt antar jag när ytan under inte är jämn.

N
Ja, just tätskikt är jag ingen mästare på.
Tror dock inte att hälla asfaltsklister på trappan tätar den helt.
Som du skriver behöver du ett tätskikt, finns säkert flera andra på forumet som kan ge råd om det.

Ett beprövat material är väl Rhoca-Gil.

• Haha
  • Gilla
Jungestrand och 1 till
  • Laddar…
B
husfix?

Betong. Ta bort sådant som är uppenbart slut, få bort allt damm, fukta den gamla betongen och gjut på nytt. Om du vill lägger du sedan någon epoxybaserat ytskikt.
Så slipper du att underhålla en trätrappa i 50 år framöver.
Sen inser du antagligen att det ser konstigt ut med trätrall till trappen, lägger betongsten istället och tjänar in ännu ner på underhållet och minst halva kostnaden då trallen behöver bytas om 20-25 år....

Jag kommer en dag lyckas få någon att inte bygga trall.

Vill du bygga trätrapp så laga med betong och täck med trätrappen. När du eller någon annan sedan river trappen så finns det en fungerande trapp under. Jag skulle vara frestad att bara belägga stegytan med trä för att binda ihop trappen med huset. En rostfri distans som trallen skruvas i som skyddar mot fukt och allt sitter ihop med räcket.

N neo11 skrev:
Ja, just tätskikt är jag ingen mästare på.
Tror dock inte att hälla asfaltsklister på trappan tätar den helt.
Som du skriver behöver du ett tätskikt, finns säkert flera andra på forumet som kan ge råd om det.
Att bara smeta ut en hink verkar för billigt och lätt för att vara sant Så jag kollar efter andra metoder

Z z_bumbi skrev:
Betong. Ta bort sådant som är uppenbart slut, få bort allt damm, fukta den gamla betongen och gjut på nytt. Om du vill lägger du sedan någon epoxybaserat ytskikt.
Så slipper du att underhålla en trätrappa i 50 år framöver.
Sen inser du antagligen att det ser konstigt ut med trätrall till trappen, lägger betongsten istället och tjänar in ännu ner på underhållet och minst halva kostnaden då trallen behöver bytas om 20-25 år....

Jag kommer en dag lyckas få någon att inte bygga trall.

Vill du bygga trätrapp så laga med betong och täck med trätrappen. När du eller någon annan sedan river trappen så finns det en fungerande trapp under. Jag skulle vara frestad att bara belägga stegytan med trä för att binda ihop trappen med huset. En rostfri distans som trallen skruvas i som skyddar mot fukt och allt sitter ihop med räcket.
En trappa i trä är väl alla gånger snyggare än en trappa i betong eller
Men visst, det skulle kanske bli bättre i längden. Nuvarande trappa är ju från 73. Till saken hör att jag tror mig kunna bygga en trappa i trä. Att gjuta om trappstegen däremot, not so much.
Men vad sägs om detta? Jag bilar bort, sätter i Stolpskor för trappa. gjuter ett lager över allt så att det blir lite slätare, tänk en vågig rutschkana, sedan vattentätare jag.

• Gilla
Maden
  • Laddar…
B
Tror du är fel ute. Lagade själv betong som hade blivit frostsprängd i sommras men jag körde med husfix. Blev stenhårt. Husfix är dock dyrt. Men det funkar som spackel som blir stenhårt. Mycket hårdare än betong. På små sprickor är det bara först att ta bort allt löst material och spackla på.

Men hade ett stort hörn som när jag började bila bort blev enormt så fick sätta plankor med tvingar och göra en form och hälla i husfixen. Men det blev bra efter plankorna togs bort.

Men du behöver inte använda husfix. Det finns massa andra produkter, tex byggfix eller finbetong. Finbetong är mycket billigare.

Det finns även färgpulver man kan blanda i för att försöka matcha den befintliga betongen.

Jag hade verkligen inte hållit på och klada med asfaltsklister eller något annat. Laga betong som man brukar göra på rätt sätt. Finns massa guider hur man gör. Bara sök på renovera betong trappa på Google.

Redigerat:
  • Gilla
do22do
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.