Byggahus.se

Hjälp! - tabbat mig lite med wirsbo...

1k läst  3 svar

1. F
    Medlem Nivå 8
    Hoppas någon kan ge mig lite råd här...

Har monterat uponor väggbockfixturer (Ej dosor) i badrummet och när jag hade satt alla skivor så insåg jag lite sent att duschblandarfixturerna sitter i enkelskiva...men när jag satte dit fixturerna i somras när jag drog vattnet så hade jag tänkt mig köra dubbelskivor så jag kapade inte "nosen" så det passar för enkelskivor...så nu sticker den gröna lilla nosen ut 12,5mm... övriga ställen i badrummet är ok eftersom jag har osb under i våtzon2...

Nu, hur/vad göra?
    1. Om jag låter det vara, funkar det ändå med anslutning till blandarfästet med tanke på att fix och kakel bygger ut?
    2. Kan man kapa det i efterhand på något smart sätt? (Typ sticka in ett metallrör som skyddar skyddsröret och sen ta fram multisen...)
    3. Montera dit en bit humidboard där väggfästet är och hoppas att plattsättaren kan få det snyggt?
    4. Helt sonika köpa en skiva till och dra på utanpå... (Inte sugen på att kånka runt fler skivor eller lägga pengar på det...men får bit i det sura i värsta fall...)

Någon som har erfarenhet av detta eller några smarta idéer? Tacksam för snabb hjälp!

2. N
    Medlem Nivå 6
    Jag gjorde samma fel, har Roth fixturer men dom är väl någorlunda lika. Sågade ett snitt halvvägs in i plasten runtom med ett löst bågfilsblad sen var det ganska enkelt att bryta av delen som sticker ut med en tång, och är man försiktig och böjer pexröret lite åt sidan kan man såga helt igenom.
    Hade också gruvat mej lite för det där men det gick fort att fixa till.
    Du måste ta av dom annars funkar inte manchetterna till tätskiktet.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt inget problem att såga försiktigt. Om du inte tar bort dem så kommer du inte att kunna täta mellan ytterrör och tätskikt, du kommer att få vatten som rinner på utsidan av ytterröret rakt in i väggen.

4. F
    Medlem Nivå 8
    tackar! Då ska jag nog lösa det, med viss försiktighet:)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka