Byggahus.se

HJÄLP. Ta bort blandare vid rivning

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Önskar ta bort en duschblandare och proppa rören då jag vill riva väggarna runt om. Ska sedan sätta en ny duschblandare på samma plats. Har provat att skruva av "muttrarna" och lossa själva blandaren men då uppstår frågan hur jag ska plugga/proppa rören. Längst ut på rören finns ju inga gängor, dessutom sitter "muttern" ivägen om jag ska få på någon plugg. Jag är verkligen helt novis men tänker att man ändå kan ge det ett försök innan man ringer röris. Någon som har något förslag hur jag ska få bort detta och plugga rören?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    FullSizeRender 3.jpg

2. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Sär upp silikon (om det finns) mot väggen och skruva loss blandaren. Sen är det insex i "hålet" som du drar upp som går in i en koppling i väggen. Den är normalt tätad med lin.

Stäng av vattnet först! :)

3. J
    Medlem Nivå 2
    Om du ändå ska riva väggen öppna upp på baksidan så ser du hur det ser ut, är det en gammal byggnad så kan det vara kopparrör i väggen, finns ju en risk att du drar i sönder något om det sitter hårt. Men var försiktig om du öppnar upp så du inte kapar något rör

4. L
    Medlem Nivå 1
    Huset är från -71 och det är kopparrör 12mm som går i taket ner till blandaren. Blandaren sitter i en dusch i källaren som är byggd med luftspalter med gips och kakel ut 10cm från betongväggen. Även väggar i duschen som är murade med blåbetong. Tog bort gipstaket i duschen nu och kan se vart rören går ner. Funderar på om det kanske är bättre att kapa rören (där rören börjar gå lodrätt med väggen och sätta kulventiler där medan jag jobbar med ytskikt och sedan dra nya utanpåliggande rör när nya blandaren ska installeras. Förslag? åsikter?

5. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Bara du tänker på att kapstället (och sedemera skarven) måste vara synlig när du gjort om. Varför inte proppa rören till blandaren? Det finns rörproppar i de flesta dimensioner att köpa på byggvarubutiker och järnaffärer som du skruvar på.

6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Rörpropparna som tommib pratar om är dessa:
    http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/fmm-1715-2601-provtryckpr-m26.html

Men det blir ju problem med tätskiktet om anslutningarna lämnas kvar! (Oavsett om man monterar nya) Och så vet man inte hur det är med övergången i väggen som antagligen ser ut som denna:

g5035n.jpg

Kapa på lämpligt ställe i taket. Montera en lucka direkt under i gipstaket så kopplingarna blir kontrollerbara!

Dra nya kromade rör synligt 4cc ovanifrån eller montera nya dolda rör i väggen. Men det är ju bara en smaksak.