Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

HJÄLP!! Stora brister fasadrenovering, vad göra?

1. Kalle91
    Medlem · 215 inlägg
    Hej,

Jag har en renovering av fasad pågång som snart är klar. Paneler, fönsterbyte samt viss tilläggsisolering, och plåtarbete.

Den lokala firman som utfört jobbet tog två dagars paus och jag passade på ta in bekanta snickare för att kolla arbetet. Enligt alla tre snickare är arbetet långt ifrån godkänt. Mer än 15 anmärkningar och dem var tveksamma till att snickaren har kompetensen att utföra arbetet på korrekt sätt.

Jag har samlat alla noteringar och bjudit in den lokala firman för möte inom kort för att diskutera åtgärd/lösningar.

Min fråga. Vad gör man om man inte kommer överens? Stora delar av panelarbetet kommer eventuellt behöva göras om. Blir inte billigt för firman. Jag ville såklart inte hamna här men har inget val då det tyvärr är väldigt dåligt gjort. Dem har stressat igenom hela arbetet från start och har sagt att dem får ta det lugnt redan från början.

tar man in en oberoende besiktningsman? Vad händer om firman inte vill göra om arbetet? Hur räknar man vad som är skäligt att betala?

Tråkig erfarenhet men tyvärr är jag nu i den sitsen.

tips på hur man kan sköta det smidigt ?

Kalle

2. T
    Allvetare · 1 285 inlägg
    Vet inte hur man gör det smidigt men viktigt är väl att gör tydligt med förväntningar. Vad anser ni vara fel och varför samt göra det tydligt att du förväntar dig att det görs korrekt och tror de sig inte kunna lösa det korrekt kan de på egen bekostnad ta in någon som kan. Alternativt så går de med på att hoppa av arbetet, ersättning kommer att utgå efter att det färdigställts av annan firma och beror ju då på hur mycket av deras arbete som kunde användas samt nya firmans pris. Går ni back för att nya firman måste börja med att riva deras arbete kommer ni istället begära skadestånd.

3. Kalle91
    Medlem · 215 inlägg

Hej, tack för svar. Jag får se hur det går. Mvh Kalle

4. C
    Medlem · 14 050 inlägg
    En oberoende besiktningsman som båda parterna kan acceptera brukar funka mycket bra om man inte redan från början är överens om vad som måste åtgärdas. Men undvik att det blir så att ni tar in varsin mer eller mindre partisk besiktningsman, det blir bara pannkaka.

Glöm aldrig bort att den enda hållhake du förmodligen har är betalningen. Låt dig inte luras att betala för det som är "klart", även om det naturligtvis inte nödvändigtvis är skäligt att hålla inne hela betalningen. Det du håller inne skall räcka för att låta någon annan färdigställa till ett fackmannamässigt resultat.

• Laddar…
  5. Kalle91
    Medlem · 215 inlägg
    tack för svar. Jag mejlade en lista med alla anmärkningar till firman. Idag fick jag svar att dem inte ville fortsätta och att jag skulle ta in någon annan. Dem klagade på att inget i huset var som det ska och huset i princip bara var huvudvärk. Vilket jag inte kan förstå då det inte finns något anmärkningsvärt med projektet.

Förmodligen visste han redan från start att arbetet inte var korrekt gjort och att han inte hade kompetensen. Han hoppades bara på att jag inte skulle märka det (vilket jag gjorde tack vare snickare som kan yrket).

Han svarade även att han skulle skicka alla fakturor från leverantörerna.

- Jag har hamnat i en sits där jag har paneler som behöver rivas och inte kan återanvändas.

- Extra arbete som kommer ta hela min semester att reda ut.

- Jag hade även tänkt göra fönsterbyten själv innan jag valde honom för att ta över den biten i samband med panelarbetet. Jag har offert från ett företag utomlands på exakt samma produkt (bokstavligen) till betydligt billigare pris.

Jag valde honom då jag ville kombinera panelarbete och isolering med fönsterbyte då jag behövde paus från projektering och kunde fokusera på annat.Tyvärr blev det helt tvärtom.

6. T
    Allvetare · 1 285 inlägg
    Är det så att det är firman som har köpt in material som du inte längre anser dig kan använda så behöver du inte betala de fakturor som han skickar till dig för material. Du har betalat för en tjänst där han köper in material och spikar upp detta. Har han inte fullgjort detta kan du meddela honom att det står honom fritt att komma och hämta sitt material men att du inte kommer att stå för materialkostnaden då arbetet inte är färdigt. Kan du där emot använda materialet är det rimligt att du betalar för det och behåller det men var då tydlig med vilket.

7. G
    Medlem · 138 inlägg
    …och egentligen borde han också återställa fasaden/huset till ursprungligt skick om han nu inte längre vill fullfölja den överenskomna tjänsten fasadbyte. Han kan ju inte komma och riva all panel/läckt/papp och lämna huset helt oskyddat. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.