Byggahus.se

Hjälp! Skyddsanod - Nibe Compact

1. K
    Medlem Nivå 8
    Hejsan!

När vi flyttade in i vårt nuvarande hus för 4 år sedan så var varmvattenberedaren nyinstallerad.
    Fint så. Jag har märkt att den ofta "knäpper" väldigt ljudligt när man använder varmvattnet. Alltså inte en tryckventil utan man hör att det knäpper i själva tanken ordentligt.

I samband med det började jag kolla vad det egentligen är för varmvattenberedare och upptäckte då att det är någon specialmodell Nibe Compact-E 300. E betyder att den är emaljerad och då var det väldigt viktigt att man kollar en skyddsanod en gång om året och bytar vid behov. Tydligen är det också vanligt att dessa emaljerade beredare knäpper/smäller ofta. Är det korrekt?

Jag skruvade av anoden idag och kollade och den ser inte så fin ut direkt (se bild)

Den skall tydligen vara 80 cm lång egentligen..
    Får beställa en ny nu direkt. Tror ni denna funkar?
    http://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-magnesiumanod-775mm/?select=true

Hur pass hårda är dessa? Kan man böja i dem eller måste man ha 775mm fritt ovanför?
    Jag har från toppen av VV beredaren till taket ca 40 cm.

Finns det risk att jag förstört beredaren nu? Är det någon risk att kvaliteten på vattnet blivit sämre nu när man blandad i en upplöst magnesiumstav i vattnet eller får det räknas som extra mineraltillskott ? :x

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2015-02-08 11.09.04.jpg

2. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    De går inte att böja. Du har inte förstört något. Tanken med anoden är just att den ska förbrukas, eller offras. På fartyg av stål har man liknande offeranoder för att inte stålet ska rosta pga galvanisk korrosion.
    Magnesiumet bildar troligen någon form av förening (salt?) med något surt ämne som finns i vattnet. Har glömt det mesta av kemin, men det sker någon form av jonutbyte.

3. K
    Medlem Nivå 8
    Har läst att man också kan sätta i någon form av kedja istället, men den lär ju kosta multum. Hur har de tänkt att man skall lösa detta då? Det finns ju inte så många som har så jäkla högt i tak. jag har 230 i källaren, men att få ner en rak stav på 80 cm kommer inte att gå utan att koppla loss och luta hela beredaren

4. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Kör med den kortare längden. Skillnaden är att den måste bytas oftare. Köp två och kolla hur den ser ut om ett halvår.

5. K
    Medlem Nivå 8
    Ok tack, längden har alltså ingen annan inverkan än bytesfrekvens

6. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Nä, det ska den inte ha. Hela staven är av magnesium, så längden gör bara skillnad i mängden material och därigenom bytesfrekvens.

7. K
    Medlem Nivå 8
    Hade stängt av vattnet nu i helgen och passade då på att kolla och den ser fortfarande ut som ny. Förhoppningsvis kan den hålla sig så ett bra tag framöver

• Laddar…