Hjälp, skadedjur?

6k läst  5 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har upptäkt i råsponten att det blir "mjöligt" när man knackar med stämjärn på ett plankområde på taket. Under ytan ser det ut som små "maskhål".
    Detta verkar bara vara begränsat till ändarna av en plankrad på typ en meter... ändarna är fästa i en takstol och när jag hade den takstolen blottad (har bytt en 4 m2 del av spånten pga. ruttet) var även där sånt här "mjöl". Jag penslade på en hel del grundolja där, för det var även svart, vilket gav indikationer på fuktskada. Men takstolarna är svåra att byta, plus att det verkade vara begränsat på ett djup på nån centimeter max, och takstolarna är ju väldigt tjocka...

Men vad kan det vara för något, och vilken åtgärd ska jag vidta. Lite moment 22 här pga. att jag gärna vill jobba vidare på pappläggningen så snart som möjligt. Har köpt ett gift. Räcker det kansek med att pensla på en rejäl mängd sånt på det angripna området, eller ska jag vidta andra åtgärder?

Tack på förhand! /Gustav  :-?

2. H
    Medlem Nivå 4

Re: Hjälp, skadedjur?

Troligen är det trägnagare som bara angriper fuktigt virke. Något gift behövs inte, i fortsättningen skall där ju vara tort.
    /Hans

3. yonna
    Medlem · Nivå 14

Or? Visserligen föredrar dessa torrt virke men är huset gammalt och vinden oinredd är orangrepp vanligt. Isåfall ingen fara - de jobbar långsamt och går inte allvarligt åt takkonstruktionen. Däremot bör vinden så småningon saneras. Anticimex gör detta till en hyfsad kostnad. Or ingår inte i Anticimexförsäkringen.

4. T
    Medlem Nivå 3

Jag hittade också sånt där mjöl och även hål i takstolarna som skrämde mig ordentligt i tron att det handlade om husbock. Med Anticimex på plats konstaterades det att det handlade om blåjon. Om man har ett gammalt hus byggt av virke som har barken kvar så kan blåjonen angripa det. Enligt Anticimex var det inget som jag behövde bry mig om eftersom krypen endast rör sig precis under barken och när den har trillat av så ger de upp. Sen dess vet jag vad skalbaggarna som jag ibland hittar på golvet på ovanvåningen är för några...

På förfrågan om hur jag blir av med dem om jag nu ändå skulle vilja det så rekommenderade man mig att ta bort barken, företrädesvis med nån slipskiva etc. på borrmaskinen.

Anticimex åker ut kostnadsfritt och tittar på ditt angrepp, åtminstone gjorde det det hos mig. Därför kan det vara en god idé att ringa dem, om inte annat så sover man bättre när man vet att det är ofarligt...  ;)

Blåjon från anticimex.se

5. H
    Medlem Nivå 1

Tjena!

Anticimex kom, och konstaterade att det handlade troligtvis om "Envis trägnagare". De gillar bara fuktigt trä, så jag skrapade bara bort mjöl och annat, förstärkningsreglade takstolarna, och spikade igen med ny spånt. Skeitafint och som sagt sova gott på natten dessutom =) Så nu är jag på språng igen uppe på nocken och lägger papp.

Synd bara att vädret är som det är... men idag ska pappen upp, sen kan man slappna av och slipper spänna fast pressar över hela taket (det i sig tar ju typ en timma=)

:cool: /Gurra

6. Fein
    Medlem Nivå 7

Jag hade samma typ av angrepp.

när jag rev ner gipskivor vid en gammal vattenskada så regnade det ner "mjöl".
    när jag sedan rev väggen och stommen såg det ut som en schweizerost och så ramlade det ut massa svartmyror. är det detsamma som envis trägnagare?
    tog aldrig ut anticimex då jag rev hela den delen av huset.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: