Byggahus.se

Hjälp: Ska jag överklaga bygglov?

1. F
    Medlem · 11 inlägg

Fopes

Medlem
    Hej,
    Grannen ska bygga ett nytt hus och har fått godkänt bygglov av kommunen.
    Jag tittade på ritningarna och reagerade på att huset kommer bli mycket högre än jag trott och att det kommer att bli mycket insyn på vår tomt.
    Enligt detaljplan så står det:
    -Byggnad får byggas med högst en våning. Vind får ej inredas.
    - Huvudbyggad får ej uppföras till större höjd än 3,5 meter.

Enligt deras ritning så har de ritat in två våningar, 3,5 meter högt till takfoten och sen ca 3 meter övervåning ovan på det. Övervåningen ska ha altandörrar åt ena hållet och 4 fullstora fönster åt andra hållet. Hur rimmar det med "Vind får ej inredas" tror ni?

Dessutom har de höjt marken ca 1,5-2 meter då det var en sluttning där innan. Detta verkar man inte ha sökt något bygg/marklov för. Alla andra hus är ett plan utan övervåning så deras hus kommer avvika rejält från omgivningen.

För mig så låter det ju inte som att bygget uppfyller detaljplanen men kommunen har ju godkänt konstigt nog. Har man något att hämta om man överklagar eller vad tror ni? Vad tror ni man ska ta fasta på i överklagan isf?
    Tacksam för hjälp.
    /Fopes

• Laddar…
  2. S
    Medlem · 31 inlägg

stigarn

Medlem
    Överklaga och hänvisa till vad det står i detaljplanen.

• Laddar…
  3. K
    Medlem · Skåne · 355 inlägg

Kyleman

Medlem
    Du har väl fått grannehörande och möjlighet att yttra dig där?

• Laddar…
  4. F
    Medlem · 11 inlägg

Fopes

Medlem
    Nej. Vi har bara blivit meddelade beslutet. Konstigt kan jag tycka. Nu har vi tre veckor på oss att överklaga.

5. K
    Medlem · Skåne · 355 inlägg

Kyleman

Medlem
    Då har det inte gått rätt till så se "Stigarns" svar ovan.

• Laddar…
  6. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 046 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Är det granne direkt bredvid? Tänkte om det inte är det så är kanske därför ni inte fått grannhöran

7. F
    Medlem · 11 inlägg

Fopes

Medlem
    Jag är granne direkt bredvid och deras hus de ska bygga ska ligga exakt så nära min tomt som är tillåtet enligt detaljplan.

8. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 046 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Då brukar det väl va info till berörda grannar

9. C
    Medlem · 1 797 inlägg

C.Lundin

Medlem
    Det låter inte som att det kommer påverka dig speciellt mycket, tycker det är onödigt att anmäla i.s.f. Det blir ju bara för att vara ett svin...
    Om det däremot skulle skymt kvällssol eller dylikt för att de ej håller sig till detaljplan(om det nu verkligen är så), så är det en annan femma.

Det ska gå ut info.

10. F
    Medlem · 11 inlägg

Fopes

Medlem
    När jag läser på så verkar det som att grannyttrande bara behöver inhämtas om bygget avviker från detaljplanen? I det här fallet har ju kommunen bedömt att bygget följer detaljplanen.

Frågan är inte vilka skäl jag har. Ja det kan försämra för mig - mindre kvällssol, mer insyn etc men det är inte det frågan handlar om. Det jag undrar är om ni tycker att kommunen bedömt rätt och om jag har någon chans att få rätt om jag överklagar. Det kanske är praxis att man får bygga dubbelt så högt som max tillåten byggnadshöjd? Man kanske får ha en till våning även om det står att vind inte får vara inredd. Jag vet inte. Men det är därför jag frågar er.

11. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 259 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Bygghöjd räknas där takfoten skär vägg. Nockhöjd är det du tänker på men det är ofta inte reglerat i detaljplan.

Att de höjer marken behövs inget separat marklov för, det är en del av bygglovet.

Tyvärr för dig låter det som att förslaget de presenterat för kommunen följer detaljplanen.

• Laddar…
  12. B
    Husägare · Stockholms län · 135 inlägg

backstad

Husägare
    Fast att ha fönster och altandörrar från en vind som inte får inredas känns lite konstigt, även om det i sig kanske inte är planstridigt.

13. R

Robert-san01

Självbyggare
    Det finns väl inget förbud mot fönster?

14. B
    Husägare · Stockholms län · 135 inlägg

backstad

Husägare
    Det vet ingen av oss då vi inte har läst detaljplanen. Men troligen inte.

Det intressanta vore ju att ta del av bygglovsritningen och se hur ”vinden” är planerad. Finns det rum inritade eller är det bara en ”råvind”?

15. R

Robert-san01

Självbyggare
    Fråga kommunen. Den är offentlig handling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.