Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hjälp, saknas lock på skorsten/ventilation!

1. Simon Tullberg
    Medlem · 8 inlägg
    Hej, behöver hjälp. Upptäckte idag när jag va uppe på taket för att skruva lite plåt. Att det saknades ett lock/huva för ventilationsröret som ligger i en skorsten. Ska det verkligen vara öppet här (se bild) ??? Känns som att det inte är så bra om det regnar in en massa. Någon kunnig som kan svara, så vore jag tacksam!

2. J
    Medlem · västragötaland · 1 527 inlägg

johan ivarsson

Medlem
    Har nog varit rökrör från oljepanna en gång i tiden men sedan blivit bort plockat skulle jag tror av bilden.

3. Simon Tullberg
    Medlem · 8 inlägg
    Tror dock att dem har satt ditt ventilationen i den skorstenen nu. Då det sitter någon form av ventilations apparat under skorstenen. Och ända röret upp verkar vara detta rör som nu inte har någon form av kåpa. Så frågan är om det måste vara det. Känns som att det annars borde rinna ner en massa vatten i ventilations apparaten när det regnar.

4. J
    Medlem · västragötaland · 1 527 inlägg

johan ivarsson

Medlem
    Är det ventilation så ska det var täckt men brukar va rökrör i dom när dom ser ut så.

5. Simon Tullberg
    Medlem · 8 inlägg
    Tror att när huset byggdes så va det förbered för att sätta in kamin eller liknande som använder rökrör. Men nu när jag tittar underskorstenen så går ventilationen in där istället. Så tror dem lånat det röret för ventilationen. Men med andra ord då så bör jag kanske köpa någon form av huva för det röret. Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.