214 662 läst · 439 svar
215k läst
439 svar
HJÄLP! Säljaren vill nu försöka häva köpet (Efter kontrakt är skrivet)
Sida 1 av 30
Hej på er,
Detta är mitt första inlägg och jag blev medlem idag.
Saken är den att jag och min fru fick reda på att "drömhuset" var tillsalu för ca en månad sedan, så vi ringde upp säljaren och pratade lite och blev erbjudna att komma och kolla på huset. Allt var frid och fröjd och vi kom fram till ett pris som båda var nöjda med, en seriös mäklare var också inblandad.
Ett par dagar senare träffades vi alla på mäklarens kontor och skrev kontrakt osv, allt var nu klart trodde jag och min fru och vi började att se fram emot inflyttningsdagen...1 Maj.
Men igår ringer mäklaren mig och säger att säljaren nu helt plötsligt inte vill sälja huset till oss längre, vad ska vi göra nu, vad kommer att hända? Jag och min fru är fast benägna om att fortskrida affären som det var tänkt från början och som kontraktet säger.
Men jag behöver verkligen få hjälp och tips av människor som VET hur vi ska gå tillväga och som kan förklara vad som nu framöver kommer att hända.
Ingen av oss mår särskilt bra just nu
Vi har letat hus länge och kände nu att vi äntligen har hittat ett hus som passar oss, läget, storleken m.m. gör så att vi verkligen vill ha detta hus, så nu känns allt jobbigt, att inte kunna fokusera på huset i sig och renovering etc.
Mvh
Michael
Detta är mitt första inlägg och jag blev medlem idag.
Saken är den att jag och min fru fick reda på att "drömhuset" var tillsalu för ca en månad sedan, så vi ringde upp säljaren och pratade lite och blev erbjudna att komma och kolla på huset. Allt var frid och fröjd och vi kom fram till ett pris som båda var nöjda med, en seriös mäklare var också inblandad.
Ett par dagar senare träffades vi alla på mäklarens kontor och skrev kontrakt osv, allt var nu klart trodde jag och min fru och vi började att se fram emot inflyttningsdagen...1 Maj.
Men igår ringer mäklaren mig och säger att säljaren nu helt plötsligt inte vill sälja huset till oss längre, vad ska vi göra nu, vad kommer att hända? Jag och min fru är fast benägna om att fortskrida affären som det var tänkt från början och som kontraktet säger.
Men jag behöver verkligen få hjälp och tips av människor som VET hur vi ska gå tillväga och som kan förklara vad som nu framöver kommer att hända.
Ingen av oss mår särskilt bra just nu
Mvh
Michael
Redigerat:
Mäklaren verkar vara på våran sida och vi ska höras på Måndag bestämde vi. Men hur ska jag nu agera, vad ska jag säga?
Skulle vi kunna förlora rätten att köpa huset?
Skulle vi kunna förlora rätten att köpa huset?
Vi har redan sagt upp våran lägenhet.
Har svårt att tänka mig det, de är ju bundna av kontraktet... Om de inte säljer riskerar de ju bli stämda för kontraktsbrott + att mäklaren lär vilja ha sitt arvode oxå...Gillestugan skrev:
Jag tycker ni också ska ta reda på orsaken till varför dom ändrat sig, kan något drastiskt ha hänt i deras liv så det är därför isåfall ska man kanske tänka sig in i deras sits innan man ev går vidare med att stämma för avtalsåret osv.
Är det inget utan dom bara ångrat sig så skulle iaf jag gå vidare
Är det inget utan dom bara ångrat sig så skulle iaf jag gå vidare
Ok tack för visat intresse och för era svar.
Så jag och min fru ska bara låtsas som ingenting, meddela mäklaren på Måndag att vi vill och kommer fullfölja affären och sedan vänta på säljarens reaktion?
Så jag och min fru ska bara låtsas som ingenting, meddela mäklaren på Måndag att vi vill och kommer fullfölja affären och sedan vänta på säljarens reaktion?

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Har säljaren skrivit på kontraktet att ni har rätt till ägandet från 1 maj (självklart ska ni betala för er då också) så har jag också svårt att se någon utväg för säljarna. Ett påskrivet kontrakt av båda parter är ett korrekt kontrakt. En kopia av detta kontrakt, borde ni ju som köpare fått (påskrivet av båda)!
Stå på er!
Stå på er!
Anledning till att dom inte vill sälja är bara att dom har ångrat sig tror jag, men det skulle inte förvåna mig om dom fått ett högre bud av en annan intressant.
Ja vi har ett påskrivet kontrakt här hemma, som båda har skrivit på.krilleman_215 skrev:Har säljaren skrivit på kontraktet att ni har rätt till ägandet från 1 maj (självklart ska ni betala för er då också) så har jag också svårt att se någon utväg för säljarna. Ett påskrivet kontrakt av båda parter är ett korrekt kontrakt. En kopia av detta kontrakt, borde ni ju som köpare fått (påskrivet av båda)!
Stå på er!
Tack för era tankar.
Det finns en klausul oxå, och det är att säljaren ska ha skriftligt på (från våran hyresvärd) att denne får ta över våran hyreslägenhet när vi tar över huset.
Detta har jag pratat med hyresvärden om och han har godkänt henne preliminärt, och vi har ett bestämt möte nu på Tisdag med säljaren och då skulle alla papper/kontrakt osv skrivas.
MEN!, vad händer om säljaren nu vägrar att komma på det mötet, eller tex säger till hyresvärden att hon inte vill ha lägenheten eller att hon inte kommer betala hyrorna??
Jag får panik =(
Detta har jag pratat med hyresvärden om och han har godkänt henne preliminärt, och vi har ett bestämt möte nu på Tisdag med säljaren och då skulle alla papper/kontrakt osv skrivas.
MEN!, vad händer om säljaren nu vägrar att komma på det mötet, eller tex säger till hyresvärden att hon inte vill ha lägenheten eller att hon inte kommer betala hyrorna??
Jag får panik =(
Om ni sagt upp lägenheten har jag svårt att tro att ni skulle drabbas av att nästa hyresgäst (säljaren av huset) inte vill hyra lgh. Det är ju ett avtal mellan nya hyresgästen och er före detta hyresvärd, med betoning på "före detta". Det stora problemet är väl var ni ska ta vägen ifall ni inte får huset alt. det blir en lång process för er att få det.
Ta det lugnt....inget kommer hända innan tisdag....gissar att säljare inte vill att det blir process av detta heller...se bara till att du fullföljer din del av avtalet....