Hej,

Jag håller på och renoverar ett badrum och nu när vår kontrollansvarige kom och skulle kika på badrummet så ser han att plattsättaren har skalat av pvc röret, alltså att höljet är borta... Höljet ska tydligen sticka ut 6mm med pvcröret.
Badrummet är kaklat och klart. Vår vvs vill nu inte ge några garantier på det arbetet han har gjort med dragningen av vatten pga att inte verkar vara enligt branschreglerna...
Vad finns det för alternativ?
Att försöka knacka bort kaklet och skära bort en del av tätskicktet, fixa höljet( Det var OK enligt branschreglerna att skarva höljet) skarva höljet och lappa tätskicket och sätta tillbaka kaklet?
Jag har ingen aning om hur försäkringsbolaget ställer sig till detta? Allt är gjort enligt konstens alla regler förutom denna miss...

Jag har bifogat lite bilder som förhoppningsvis hjälper en att förstå.

Tack på förhand.
/En less jävel!

Två gula handtag sticker ut från en grå vägg, skuggor bildar en 'glad mun'-illusion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två vita kablar stickandes ut från en grå och vit kaklad vägg.
Skapa konto

Två vita tandpetare på ett marmorerat kakelgolv.
Skapa konto

Teknisk ritning av en rördel med måttangivelse, visar 6 mm utrymme mellan komponenter.
Skapa konto

de finns inte nog med slack för att kunna dra ur slangen lite ur väggen så han får sina 6mm?

• Gilla
Rigor
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
de finns inte nog med slack för att kunna dra ur slangen lite ur väggen så han får sina 6mm?
Det går inte att göra det då det är kapat efter tätskicket har kommit på plats. Så vi ser egentligen inte höljet nu då det är kaklat...

Även fast det är "fel" tror jag inte det är nån big deal. Höljet ska väll endå bort.
Rörmokaren får väll smeta lite extra silicon för säkerhets skull jag vet inte :D

T TheGame skrev:
Även fast det är "fel" tror jag inte det är nån big deal. Höljet ska väll endå bort.
Rörmokaren får väll smeta lite extra silicon för säkerhets skull jag vet inte :D
Nja där har du nog fel börjar det läcka någonstans nu så hamnar vattnet bakom tätskiktet och leds inte fram via ytterhöljet som är dess funktion , märklig plattsättare som gör sådär på eget bevåg, man bör veta att manschetterna skall anslutas mot det räfflade!
Han får göra om och göra rätt

• Gilla
Nalleboda
  • Laddar…
Tack för svaren:) de har fått göra om och göra rätt helt enkelt(y)

E egge80 skrev:
Nja där har du nog fel börjar det läcka någonstans nu så hamnar vattnet bakom tätskiktet och leds inte fram via ytterhöljet som är dess funktion , märklig plattsättare som gör sådär på eget bevåg, man bör veta att manschetterna skall anslutas mot det räfflade!
Han får göra om och göra rätt
Vart tänkte du att det skulle börja läcka så det hamnar bakom tätsiktet?

Sannolikheten kan vi lämna därhän men syftet med ett mediarör med ytterhölje är ju att vattnet skall ledas fram via ytterhöljet vid ett eventuellt läckage någonstans längs vägen, nu var ju ytterhöljet kapat innN tätskiktet kom på

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Känns osannolikt att det blir hål och läckage på ett rör bara så där men jag förstår vad du menar.

Krilleman
Det är ju just det som är grejen med skyddsröret. Klart det ska ut i badrummet!
Vilka klåpare som kapat den innanför tätskiktet.

Vad mer har dom inte koll på skulle jag undra...

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det är Otroligt liten risk att det ska hända något just där då
Krilleman Krilleman skrev:
Det är ju just det som är grejen med skyddsröret. Klart det ska ut i badrummet!
Vilka klåpare som kapat den innanför tätskiktet.

Vad mer har dom inte koll på skulle jag undra...
Efter tätskiktet har de kapat, inte innanför...
Fel oavsett.

T TheGame skrev:
Vart tänkte du att det skulle börja läcka så det hamnar bakom tätsiktet?
Vattenröret i väggen.

N Nalleboda skrev:
Vattenröret i väggen.
Visst allt kan hända men ska man oroa sig för rör i väggar osv får man ju oroa sig om alla rör, speciellt gamla :D

T TheGame skrev:
Visst allt kan hända men ska man oroa sig för rör i väggar osv får man ju oroa sig om alla rör, speciellt gamla :D
Själv tänker jag att gamla kopparrör säkerligen håller VÄLDIGT länge.
Plaströr känns för mig bara OK just för att det är rör i rör som skvallrar om något händer. I detta fall funkar inte ”skvallrandet” som ska pga felkapning.

L Lilllen skrev:
Själv tänker jag att gamla kopparrör säkerligen håller VÄLDIGT länge.
Plaströr känns för mig bara OK just för att det är rör i rör som skvallrar om något händer. I detta fall funkar inte ”skvallrandet” som ska pga felkapning.
Det är sant men vad får dig att tro att ett plast rör i ett annat rör helt plöttsligt skulle börja läka, torkar och vittrar sönder?
Gamla kopparrör lär väll ligga en hel del dolda kopplingar i installationen, känns som det är en större risk att få ett ev läkage.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.