3 887 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Hjälp - Rörgenomföring badrum vid dusch - Felaktigt?
Hej,
Jag håller på och renoverar ett badrum och nu när vår kontrollansvarige kom och skulle kika på badrummet så ser han att plattsättaren har skalat av pvc röret, alltså att höljet är borta... Höljet ska tydligen sticka ut 6mm med pvcröret.
Badrummet är kaklat och klart. Vår vvs vill nu inte ge några garantier på det arbetet han har gjort med dragningen av vatten pga att inte verkar vara enligt branschreglerna...
Vad finns det för alternativ?
Att försöka knacka bort kaklet och skära bort en del av tätskicktet, fixa höljet( Det var OK enligt branschreglerna att skarva höljet) skarva höljet och lappa tätskicket och sätta tillbaka kaklet?
Jag har ingen aning om hur försäkringsbolaget ställer sig till detta? Allt är gjort enligt konstens alla regler förutom denna miss...
Jag har bifogat lite bilder som förhoppningsvis hjälper en att förstå.
Tack på förhand.
/En less jävel!
Jag håller på och renoverar ett badrum och nu när vår kontrollansvarige kom och skulle kika på badrummet så ser han att plattsättaren har skalat av pvc röret, alltså att höljet är borta... Höljet ska tydligen sticka ut 6mm med pvcröret.
Badrummet är kaklat och klart. Vår vvs vill nu inte ge några garantier på det arbetet han har gjort med dragningen av vatten pga att inte verkar vara enligt branschreglerna...
Vad finns det för alternativ?
Att försöka knacka bort kaklet och skära bort en del av tätskicktet, fixa höljet( Det var OK enligt branschreglerna att skarva höljet) skarva höljet och lappa tätskicket och sätta tillbaka kaklet?
Jag har ingen aning om hur försäkringsbolaget ställer sig till detta? Allt är gjort enligt konstens alla regler förutom denna miss...
Jag har bifogat lite bilder som förhoppningsvis hjälper en att förstå.
Tack på förhand.
/En less jävel!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
de finns inte nog med slack för att kunna dra ur slangen lite ur väggen så han får sina 6mm?
Nja där har du nog fel börjar det läcka någonstans nu så hamnar vattnet bakom tätskiktet och leds inte fram via ytterhöljet som är dess funktion , märklig plattsättare som gör sådär på eget bevåg, man bör veta att manschetterna skall anslutas mot det räfflade!T TheGame skrev:
Han får göra om och göra rätt
Vart tänkte du att det skulle börja läcka så det hamnar bakom tätsiktet?E egge80 skrev:
Sannolikheten kan vi lämna därhän men syftet med ett mediarör med ytterhölje är ju att vattnet skall ledas fram via ytterhöljet vid ett eventuellt läckage någonstans längs vägen, nu var ju ytterhöljet kapat innN tätskiktet kom på
Det är Otroligt liten risk att det ska hända något just där då
Fel oavsett.
Efter tätskiktet har de kapat, inte innanför...Krilleman skrev:
Fel oavsett.
Själv tänker jag att gamla kopparrör säkerligen håller VÄLDIGT länge.T TheGame skrev:
Plaströr känns för mig bara OK just för att det är rör i rör som skvallrar om något händer. I detta fall funkar inte ”skvallrandet” som ska pga felkapning.
Det är sant men vad får dig att tro att ett plast rör i ett annat rör helt plöttsligt skulle börja läka, torkar och vittrar sönder?L Lilllen skrev:
Gamla kopparrör lär väll ligga en hel del dolda kopplingar i installationen, känns som det är en större risk att få ett ev läkage.