Byggahus.se
Hej!
Behöver verkligen hjälp!
Vi flyttade in i ett radhus för ca 4 veckor sedan, efter 2 veckor upptäckte vi en väldigt konstig och obehaglig doft, vi lyckades lokalisera att den kom från under diskbänken.
Packningarna och rörsystemet är nu utbytt och doften försvann i ca 1-2 dagar.
Nu har de dock dykt upp en annan doft, denna lukt känns i hela huset samt har den satt sig i kläder, påslakan, handdukar, ytterkläder.. ”you namn it” allt som är textil. Lukten är en rök liknande lukt, den sätter sig i kläderna som vi har på oss, som hänger i garderoben på ovanvåningen samt nytvättade kläder drar åt sig av denna lukt. Den liknar inte de vi hade under diskbänken utan luktar mer som cigarettrök. Det luktar om oss som om vi rökte under fläkten.
Vi har gjort rent alla vattenlås, köpt en luftrenare som går på max sedan 3 dagar bak i tiden.
Vi har en tvättstuga gemensamt med föreningen vi bor i där jag varit och tvättat och när vi kommer dit luktat kläderna cigarettrök och nr vi kommer tillbaka med nytvättade kläder tar det någon timma så luktar allt lika illa igen..
Är detta något som någon känner igen?
// Josefin

harry73
Var förra ägarna rökare? Kanske huset fick se en enkel invändigt målning/tapetsering innan försäljning och nu börjar röklukten som finns i väggarna tränga sig igenom ytskikt?
Lufta, städa ofta, hänga kläderna på tork utomhus och hoppas att röklukten försvinner efter ett tag?
Försök öka ventilationen och ha garderobsdörrar på glänt till att börja med.

Tack för ditt svar harry73
Dock vet jag inte om de gjorde mig något klokare?!
Förra ägarna var inte rökare! De luktade inte den första veckan vi bodde här utan lukten kom i samband med att vi upptäckte doften under diskbänken.
Spelar ingen roll hur mkt jag städat eller vädrar, lukten kommer alltid tillbaka. Svårt att hänga kläder på tork ute när de är -6 grader.
Har haft en kille här idag som kontrollerat ventilationen och allt såg bra ut!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.