Det finns råttor här i villaområdet, det vet vi sedan tidigare. Bl.a. så har vi länge sett att dom gräver (bor?) i marken i ett hörn av tomten där det är utfyllt med sprängsten för länge sedan. Men nu har jag upptäckt att det grävs gångar precis vid huset, i det dränerande materialet utanför grundmuren - gruvt naturgrus blandat med sand. Vad göra? Hittills har jag bara sprejat med terpentin eftersom någon sagt att råttor skyr den lukten. Men inget resultat, det grävs vidare. Jag tänker på sådant gift som förr sprutades i gångar och som råttorna fick på kroppen och slickade av sig, men det går väl inte att få tag i. Inte ens vanligt råttgift går väl att köpa. Jag har nog lite kvar nånstans men var/hur ska man beta det? Många har ju rapporterat om hur försiktiga råttor är med att smaka på bete. (Samma problem med fällor och betet där.) Glaskross kan man använda lokalt för att inte råttor ska kunna gnaga eller gräva, men i marken, där det bara är att gräva vid sidan av i stället? Ska jag behöva gräva upp hela ”grusgraven”? Några tips någon?

Nissens
P Pelotard skrev:
Det finns råttor här i villaområdet, det vet vi sedan tidigare. Bl.a. så har vi länge sett att dom gräver (bor?) i marken i ett hörn av tomten där det är utfyllt med sprängsten för länge sedan. Men nu har jag upptäckt att det grävs gångar precis vid huset, i det dränerande materialet utanför grundmuren - gruvt naturgrus blandat med sand. Vad göra? Hittills har jag bara sprejat med terpentin eftersom någon sagt att råttor skyr den lukten. Men inget resultat, det grävs vidare. Jag tänker på sådant gift som förr sprutades i gångar och som råttorna fick på kroppen och slickade av sig, men det går väl inte att få tag i. Inte ens vanligt råttgift går väl att köpa. Jag har nog lite kvar nånstans men var/hur ska man beta det? Många har ju rapporterat om hur försiktiga råttor är med att smaka på bete. (Samma problem med fällor och betet där.) Glaskross kan man använda lokalt för att inte råttor ska kunna gnaga eller gräva, men i marken, där det bara är att gräva vid sidan av i stället? Ska jag behöva gräva upp hela ”grusgraven”? Några tips någon?
Det enklaste är nog att placera ut råttgift.

Råttfällor.

• Gilla
Lilla Yk och 3 till
  • Laddar…
En sak till, jag antar att ni sett till att alla soptunnor i området är säkrade mot råttor? Annars spelar det inte någon större roll vad ni gör.

En annan sak ni kan göra för att bli av med råttorna är att fylla deras bon med acetylen/kalciumkarbid (den skall inte antändas). Men det är ju bara snabblösningen för att bli av med de som är där just idag...

• Gilla
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En sak till, jag antar att ni sett till att alla soptunnor i området är säkrade mot råttor? Annars spelar det inte någon större roll vad ni gör.

En annan sak ni kan göra för att bli av med råttorna är att fylla deras bon med acetylen/kalciumkarbid (den skall inte antändas). Men det är ju bara snabblösningen för att bli av med de som är där just idag...
Läste nu vindens tråd startad 2021 (se nedan) om liknande råttproblem. Intressant men inte helt uppmuntrande… Acetylen? Svetsgas, eller? Hur får man tag på det?

Soptunnorna här är vanliga av plast. Dom är väl knappast säkrade mot någonting. Men jag har aldrig sett ngt tecken på råttangrepp. (Däremot fåglar om locket står på glänt.) Dom är ju lite hala i materialet så om dom inte står invid något som går att klättra på så kanske dom klarar sig.

P Pelotard skrev:
Läste nu vindens tråd startad 2021 (se nedan) om liknande råttproblem. Intressant men inte helt uppmuntrande… Acetylen? Svetsgas, eller? Hur får man tag på det?

Soptunnorna här är vanliga av plast. Dom är väl knappast säkrade mot någonting. Men jag har aldrig sett ngt tecken på råttangrepp. (Däremot fåglar om locket står på glänt.) Dom är ju lite hala i materialet så om dom inte står invid något som går att klättra på så kanske dom klarar sig.
Du köper för detta ändamål denna:
- https://k-bygg.se/produkt/karbid-kalciumkarbid-1kg/7391560022674
eller här:
- https://www.amazon.se/Karbid-kalciumkarbid-karbid-acetylen-BIOMUS/dp/B0CS66TWBT

• Gilla
Gimp
  • Laddar…
Jag hade börjat med att lägga upp lite bilder och en situationsplan för att ge råd om bästa möjliga bekämpning.

• Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
Hade råttor i hönsgården som grävde gångar. tog min gamla Volvo och kopplade en slang på avgasröret och gasade gångarna några minuter. Sedan fanns där inga råttor mer.

Nissens
P Pelotard skrev:

Varför krångla till det när det finns råttgift avsett för just råttor?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varför krångla till det när det finns råttgift avsett för just råttor?
Kalciumkarbid är ju för just råttor och andra gnagare (inklusive mullvad). Gift som de äter är mycket svårare att bara döda gnagare med. Här ger man sig på dem i gångarna de gräver.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pelotard skrev:
Det brukar ingå skadedjursbekämpning i de flesta hemförsäkringar nuförtiden, kolla om du har det så får du åtminstone några fällor med råttgift utsatt.

• Gilla
Lilla Yk och 6 till
  • Laddar…
Hur fungerar kalciumkarbid, äter dom det?

C carl fabian skrev:
Hur fungerar kalciumkarbid, äter dom det?
Tränger undan syre. Eller så antänder man... boom...

A Alexn72 skrev:
Tränger undan syre. Eller så antänder man... boom...
Inte så mycket boom, finns ju inget syre...

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte så mycket boom, finns ju inget syre...
Man får välja vilket man ska köra på...
Boom blir det om man inte väntar förlänge

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.