Hjälp, Råttor äter upp mitt nya avlopp inifrån.

2k läst  28 svar

1. P
    Medlem Nivå 2
    För mig gick det så att Anticimex kom och hängde gift i ståltråd i en rörstump hos mig samt att kommunen satte ut gift i två brunnar i gatan vilket verkar gjort susen för tillfället.
    Dock är det ju ingen permanent lösning. Jag hade en oanvänd del i avloppet och denna kommer jag koppla bort helt och plugga igen.

Jag har funderat på "ratflap" eller motsvarande. En annan fundering är att byta ut just de utsatta grenrören mot rostfritt. Dock svindyrt (800-900 kr/st)

• Laddar…
  2. J
    Husägare Nivå 6
    Kom på att huset sidan om vårt varit obebott i över tre månader. Kan sånt dra till sig råttor?
    Vi har inte haft råttor innan så det är konstigt dom plötsligt dyker upp nu.

3. V
    Medlem Nivå 3
    Tror inte på råttor, hellre en motordriven avloppsrensare. En sådan består av drivmotor och en wire med en borste i ändan, den matas in av sig självt. När den kom till förgreningen kunde den liksom inte bestämma sig för vilken väg den skulle ta.

4. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Någon har alltså varit där med en avloppsrensare utan att TS har märkt något?

5. P
    Medlem Nivå 2
    @JeLö, Jag är ju ingen biolog, men råttor finns i avlopp och jag föreställer mig att oanvända avlopp borde vara attraktivare vistelseplatser/boplatser då det inte förekommer toaspolningar som fyller rören med vatten. De lär väl precis som vi människor behöva mat och skyddade platser.

6. M
    Medlem · Nivå 8
    Nog för att kommunerna ofta får skit här på forumet men nu gick du kanske lite långt?:rofl:

7. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
  8. J
    Husägare Nivå 6
    Har inte lagt dom nya ledningarna än, utan jag märkte att de kom upp råttor från avloppet där toastolen stått. Dom gnagde sig igenom plastlocket.
    Anticimex gjorde inte så mycket hos mig mer än att informera om att dom där råttorna hade varit där hela tiden så det enda jag kunde göra vara att lägga tegelstenar över avloppen istället för plastlock.
    Tydligen ett växande problem sen vissa gifter förbjöds. Den del av Tomelilla jag bor i var dessutom lite mer drabbad än resten då kommunens avlopp i detta området hade en typ av förgrening som råttorna trivdes i, så 20m från vårt hus finns alltid en giljotin och gift utplacerat.
    Den dagen jag får tid, lust och ork ska jag bila fram avloppet i pannrummet (där det går ut från huset) och placera en backventil.
    Till dess kommer jag placera en råttspärr enligt nedan så dom inte kommer in i dom nya plaströren.

9. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Smart spärr, men finns det inte risk för att det fastnar, eh, avloppsinnehåll i den och kläggar igen?

10. N
    Tillbyggare · Nivå 8

Jag jobbar med det vanligtvis så det vet jag inte om jag gör. Är råttorna inne i avloppsrören bör man som fastighetsägare laga eventuella håligheter och ta kontakt med kommunen, så att de kan bekämpa dem innan de orsakar mer skador än nödvändigt.

11. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    Gjut in grenen i betong, så är problemet ur världen. En långsiktig och ekologiskt lösning.

Staffan

12. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Gjuta in fötterna i betong har jag hört talas om. Men grenen...?

13. J
    Husägare Nivå 6
    Enligt rörmokaren som föreslog den skulle det inte göra det. Piggarna öppnar upp sig när skiten kommer.
    Dock måste den monteras på ett lodrät rör, med minst 1,4m rakt rör ovan, för att det inte ska stoppa upp.

• Laddar…
  14. Krilleman
    Husägare · Nivå 25

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: