Har som sagt problem med min Renault megane -03, batteriet laddar ur jämnt och ständigt. Har haft problem jättelänge med detta och misstänker att något ligger och tjuvdrar ström. Vi har haft problem att starta den när vi har haft radion igång när vi åker med den och då testade vi att inte ha den på och då fungerade bilen felfritt i några månader tills kylan kom i vintras. Har nyligen, ca 2 veckor sedan, satt in nytt batteri och då fungerade den några dagar sen var batteriet urladdat igen. Har kollat runt på internet och verkar som att andra också haft problem med det på denna modell. Pratade med en verkstad som skulle kunna felsöka för 1500 kr men jag var inte garanterad att dom hittade felet, känns sådär att lämna in den då. Han pratade även om att det kunde vara nyckeln ev som var problemet, och frågade om det var en lampa som blinkade när bilen var avstängd. Då batteriet var helt urladdat kunde jag inte se det men nu har jag laddat upp batteriet och ser då att denna lampa, se bild, blinkar konstant. Är det någon av er som vet vad det innebär? Jag har läst handboken ett flertal ggr nu men hittar inget om det.
Den blinkande lampan är en lysdiod och drar ej någon ström att tala om... Tror att den indikerar att startspärren är i ( Det finns en likadan på våran peugeot 206)
Mät på batteripolerna om bilen laddar när den är igång.(Tror det ska vara ca 13.8volt)
Mät på batteripolerna om bilen laddar när den är igång.(Tror det ska vara ca 13.8volt)
Japp lampan ska blinka
Och du måste mäta när motorn är igång för att se om den laddar som den ska.
Du kanske har någon trevlig granne som har en multimeter att låna ut ??
Om nyckeln bråkar så släpper inte startspärren (motorn startar inte men går runt)
Troligtvis kan det vara laddnings relät som bråkar för dig.
Du kanske har någon trevlig granne som har en multimeter att låna ut ??
Om nyckeln bråkar så släpper inte startspärren (motorn startar inte men går runt)
Troligtvis kan det vara laddnings relät som bråkar för dig.
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Förlåt... laddnings relä ska nog betecknas som laddnings regulator
Den känner av hur mycket ström som bilen måste ladda i batteriet för att det ska bli fulladdat.
Skickar med en länk som kanske förklarar lite bättre hur man kan kolla.
http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article10505887.ab
Skickar med en länk som kanske förklarar lite bättre hur man kan kolla.
http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article10505887.ab
Ok tack så mycket, ska testa det
Kom på en sak nu också, en granne sa att om man kopplar bort batteriet när bilen är igång och om bilen dör då så är det garanterat generatorn som det är fel på, vilket bilen gjorde när han kopplade bort batteriet när den var igång. Stämmer detta?
Kom på en sak nu också, en granne sa att om man kopplar bort batteriet när bilen är igång och om bilen dör då så är det garanterat generatorn som det är fel på, vilket bilen gjorde när han kopplade bort batteriet när den var igång. Stämmer detta?
nej den lägger av även med fungerande generator för strömmen går igenom batteriet...
man kan kolla om den tar tjuvström genom att mäta med en ampermätare ser man att den lämnar mycket ström när den är avstängd så drar man säkring efter säkring tills man hittar källan...
kan oxå vara ett jordfel,
kolla jorden mellan motor och kaross inte helt ovanligt att dessa är sönder.¨
Men först ska du kolla om den laddar som den ska helst inte bara volten utan också strömmen.
man kan kolla om den tar tjuvström genom att mäta med en ampermätare ser man att den lämnar mycket ström när den är avstängd så drar man säkring efter säkring tills man hittar källan...
kan oxå vara ett jordfel,
kolla jorden mellan motor och kaross inte helt ovanligt att dessa är sönder.¨
Men först ska du kolla om den laddar som den ska helst inte bara volten utan också strömmen.
Ok, ja då ska jag fixa en amperemätare och kolla så som du skrev. Har redan tagit bort säkringen för radion som jag misstänkte att det kunde vara och ska se hur batteriet är efter några dagar.
Ska testa och se hur både strömmen och volten laddar
Tack för all hjälp, förhoppningsvis hittar jag vad det kan vara
Ska testa och se hur både strömmen och volten laddar
Tack för all hjälp, förhoppningsvis hittar jag vad det kan vara
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Problem med kupéfläkt Renault Grand Scenic III
Övrigt Off Topic -
Vattenproblem, skyndsam hjälp
Vatten & Avlopp -
Hjälp, problem med dörr, dörram, tröskel, golv vid renovering
Fönster & Dörrar -
Nu har jag problem med fjärrvärme och pumpen igen😅 HJÄLP
Fjärrvärme & Gas -
Problem med Teckentrup garageport - hjälp!
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus