Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hjälp! Plastfolie under plattan ?

1. D
    Medlem · 4 inlägg

deltaford

Medlem
    Hej!

Skall till och bygga hus i ett område där marken består av morän och där grundens utförande ska vara radonskyddat. Jag kommer ha 300mm isolering under plattan.

Min fråga är hurvida man bör ha en plastfolie i isoleringslagret som radon- och ångskydd?

Tillverkare som t.ex. Thermisol rekomenderar det medans andra (inklusive vår konstruktör) menar att det är en riskkonstruktion?

Tacksam för synpunkter.

mvh
    Stefan

2. I
    Medlem · 1 220 inlägg

isolde

Medlem
    Ja, folien skyddar mot radon(gas). Vari ligger risken med att ha byggfolie under plattan?

3. Mikael_L
    Medlem · 43 642 inlägg
    "Risken" med plastfolie under plattan är att den inte kan torka ur nedåt, bara uppåt.
    Men för att plattan ska kunna torka ur nedåt så måste du ha fantastiskt bra och torr mark under huset, ändå.

Har du risk för markradon så tycker jag väl att plastfolie är bra, MEN jag är inte säker på att plastfolie ensamt är tillräckligt bra skydd.
    Om det verkligen föreligger en större risk för markradon så bör du kanske överväga att lägga ner sådana där rör som ger möjlighet att ventilera bort radonet. Jag erkänner villigt att det här är inget jag kan något speciellt bra.
    Men jag föreslår att du försöker ta reda på lite mer, ifall det är radonsäkert du eftersträvar.

4. I
    Medlem · 1 220 inlägg

isolde

Medlem
    Men då ska det till att fukten från plattan passerar tre lager cellplast. Det är inte mycket fukt som tar sig igenom 30cm EPS.
    Sedan har jag kunnat konstatera efter att ha lyft några EPS-skivor som hunnit ligga någon dag på bädden att de 'svettas' ganska duktigt undertill. Med anadra ord, det finns obegränsad mängd markfukt som hela tiden tränger uppåt och fälls ut mot cellplasten.

5. D
    Medlem · 4 inlägg

deltaford

Medlem
    Tack för era synpunkter!

Vi har bestämt oss för att köra enligt det mest vedertagna sättet och skippa plastfolien.

Pratade med kommunen, försäkringsbolaget och grundkillen och de såg ingen direkt risk med en sådan lösning MEN de hade heller ingen erfarenhet av detta. Fuktrisken torde vara liten ändå med 300mm isolering. Vad det gäller radonskyddet så kommer vi satsa på täta genomföringar och förberett för markventilering under grunden.

mvh
    Stefan

6. Mikael_L
    Medlem · 43 642 inlägg
    Ja, jag tror precis som dig. Det var kanske inte uppenbart...
    Men den enda påtalade invändningen jag hört mot plast skulle vara just att plattan inte kan torka den vägen, men jag tror också att mark är i allmänhet att anse som 100% rH, så någon uttorkning blir det ju inte då ... :surprised:

deltaford, bra att ni tänkt på andra radonåtgärder med ...

7. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 283 inlägg

mycke_nuPremiumikon: Hand

Medlem
    Betong härdar inte genom torkning, utan hydratisering, dvs en kemisk process. Givetvis måste överblivet vatten försvinna, men sker inte detta genom kapillärkraftens försorg? Det är i alla fall så transporten av markfukt genom betongplattor sker.

Redigerat 5 jul 2008 21:13
  8. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 5 204 inlägg

Snailman

Medlem
    Ska bygga där det är radonrisk, så det lär bli ett lager plastfolie och även rör under plattan, men jag har tänkt ha klinker nästan överallt, så betongen lär ju kunna torka ut uppåt, men funderar på om klinker även underlättar radontransporten, då man ju inte har någon plastfolie under klinker som man ju har under tex parkett?

9. Mikael_L
    Medlem · 43 642 inlägg
    Betongen härdar först, ja, men när den processen är klar så finns det fortfarande ett fuktöverskott kvar som du skriver. Jag har för mig att det finns specialbetong, där nästan allt vatten går åt vid härdningen.

Betong är inte diffusionstät, så "helt vanlig" upptorkning måste också kunna ske, dvs vattnet lämnar i ångfas.
    Men den processen är kanske så långsam att den är marginell i sammanhanget, vad vet jag :confused:

Förövrigt, när jag skriver att plattan ska torka, så menar jag inte heller enbart fukten ifrån gjutningen.
    Personligen tycker jag att ingen husdel bör konstrueras så att tillförd fukt (även genom olycka, skada osv) inte kan torka upp i efterhand.

10. B
    Medlem · Västra Götaland · 23 inlägg

Bengan1978

Medlem
    Vi har byggt radonsäkert i Göteborg. Ett radonsäkert utförande innefattar 3 delar:
    1. Radonslangar i makadambädden (för eventuell framtida radonfläkt)
    2. Plastfolie ovan makadambädden
    3. Täta rörgenomdragningar dvs man tätar runt alla rör som kommer upp ur plattan så att eventuell gas inte tränger upp där.

När det gäller plastduken så fungerar det alldeles utmärkt med vanlig åldersbeständig byggplast som du köper på bygghandeln. Plasten hjälper också till att hålla plattan torrare vilket medför en lägre energiförbrukning än om du inte skulle ha den. Byggarna hävdade att plastfolien var onödig. Kvalitetsansvarig tyckte tvärtom - det ger ett extra skydd och en lägre driftskostnad för en billig peng.

11. T
    Medlem · 106 inlägg

tomtletare

Medlem
    2 plastfolien mellan 2 lager isolering (ligger då skyddat under armeringsarbetena mm)
    3 Det finns speciella kragar/manschetter till tätningarna
    4 sprickbegränsande armering av betongplattan, (dubbelarmerat om man skall följa radonboken, om jag minns rätt)

12. Mikael_L
    Medlem · 43 642 inlägg
    Och då är stålfiberarmerad betong perfekt ... eller ...
    Kan jag tänka mig iaf. :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.