Hej!

Ny här, var snälla.

Jag och min hustru planerar göra om vårt badrum på övervåningen eftersom det är gammalt och fult som stryk (se bilder). Vi tänkte flytta in tvättmaskin och torktumlare eftersom vi gärna vill ha nuvarande tvättstuga till annat. Vi vill också gärna ha ett badkar men taket lutar (se bilder) och det kommer nog bli tvunget att ligga precis vid ett av fönstren om jag inte ska behöva slå i huvudet i taket när jag duschar, eller mitt i rummet vilket inte känns så estetiskt tilltalande (vi vill gärna ha badkar och inte enbart dusch). Frågan är om detta är kasst för fönstret eller om det går att lösa?

Vi har inte ägt hus tidigare och har endast gjort mindre fix men detta är det första stora projektet så vi vet inte riktigt vilka moment som är inblandade. Vi vill gärna göra så mycket som möjligt på egen hand innan hantverkare blir inblandade, samtidigt har vi ingen annan dusch så kanske ska man inte ha för bråttom med att riva ut allt. Vi vill också gärna ha golvvärme och då har jag fått för mig att det kan bli lite krångligare med fler hantverkare?

Det vi behöver göra är att köpa maskiner, ny toalett, nytt badkar och handfat/kommod samt skåp. Vi ska också köpa kakel och klinker. Klinker ska täcka hela golvet men kakel endast hela väggen vid dusch/badkar och annars endast nedre tredjedelen, ungefär.

Nuvarande badskåp är fult och stort och vi vill ta bort det, vi undrar dock varför det sticker ut så mycket vid golvet och har en utbuktning i sig även utanför skåpet (går något viktigt här tro?). En liten vägg sticker ut och täcker en del av badrummet av någon anledning, denna ska rivas och vi tror inte det går något särskilt viktigt här.

Ni som har erfarenhet av sånt här får gärna dela med er av tips och råd. Vi vill som sagt gärna göra så mycket arbete som möjligt på egen hand men vet inte hur mycket som är rimligt att göra på egen hand. Vad ska man börja med? Vi undrar också om badkar/dusch kan vara vid fönster, om vi kan riva skåp och "pelaren" bakom, och vad ni tror att projektet kan gå på (fattar att det är svårt att uppskatta, och vilket klinker/kakel det blir har vi inte bestämt oss för än), vi räknar med 200-300k.

Mått finns i bifogade bilder, det är också så badrummet är upplagt idag. Vi har också gjort en bild på hur vi skulle vilja ha det samt en sådan i 3D med någon typ av webbtjänst.

Alla tips tas tacksamt emot! Övriga tankar också välkomna.

• Dusch kabin och kaklade väggar i gammalt badrum med snedtak och fönster bakom kabinen. Flaskor och handduk syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av badrum med fönster, toalett, handfat och duschkabin. Hänvisningar till dörrar, skåp och utgång till balkong visas. Mått anges i meter.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av renoverat badrum med snedtak; inkluderar badkar vid fönster, dusch, kommod med spegel och toalett. Golvet täckt av klinker.
    Skapa konto
  • Planritning av badrum med badkar, dusch, toalett, kommod, handfat, tvättmaskin, torktumlare och golvvärmemarkering.
    Skapa konto
  • Hall med träpaneler, vita dörrar, en spegel och en rund lampa på väggen. Golvet är grönt med några små föremål på.
    Skapa konto
  • Badrum med träpanel och snedtak, toalett, och grön kakelvägg. En grå morgonrock hänger på väggen.
    Skapa konto
  • Närbild på gammalt badrumsskåp med jalusidörr i trä, som sticker ut vid golvet. Grönt klinkergolv syns delvis runt skåpet.
    Skapa konto
  • Badrum med snedtak, träpanel i taket, grön plastmatta på golvet och ljusmålade väggar med fönster och element. Synliga toalettsits och handfat.
    Skapa konto
  • Badrum med snedtak, vit toalett, duschkabin nära fönster och vägghängd handduk. Grön golvyta och dekorativ väggpanel. Barnpottstol vid element.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion och tak i ett gammalt badrum med lutning, slitet träpanel samt en utdragen vit del där något viktigt kanske finns.
    Skapa konto
  • Badrum med grön plastmatta, lutande tak i trä, handfat med handduk, och vita skåpdörrar. Tillfällig toalettpappershållare på trävägg.
    Skapa konto
  • Trätak med lutning och ventil i hörnet; vit kabeldragning synlig.
    Skapa konto
  • Badrum med trägarderob och duschkabin, grönt golv, samt en handduk hängande på garderoben.
    Skapa konto
Råd om ni anlitar hantverkare är att hitta ett företag som är behörigt, tex Säker vatten för vatten o avlopp och Bkr om ni tänkt kakel. Även besiktning man rekommenderar jag starkt. Även bra serösa firmor slarvar och gör fel.

Det lättaste att göra själv är att riva. Plombera vatten och stäng el bara. Sen kräver uppbyggnad kunskap, men är ni händiga så läs på i börs regler och säker vatten så ser ni hur man gör. Om ni gör det själva så dokumentera noga med montering anvisning och bilder. Annars kommer ni ha väldigt svårt att få någon skada på försäkringen framöver.

Fönstret ni har är lite av ett problem. Det är stor skaderisk att det sitter i våtzon1. Korrekt tätskikt där är viktigt.

Kan ni försöka planera badkar / dusch lite längre från fönster?

BirgitS
Det är olämpligt att fönstret och/eller området kring det blir blött när man duschar. Det är väl trä där som blir förstört av vatten och det är risk för att vattnet lyckas ta sig in inuti väggen. Det går att ha duschdraperi, duschdörr eller något annat som hindrar vatten att komma fram i närheten av fönstret. Kolla dock vad branschreglerna säger om det först.

Det brukar gå att ha toaletten under/mot snedtaket eftersom man inte står närmast den väggen.

Ska man ha golvvärme behöver man börja med att se till att det är tätt kring fönstret och välisolerade. Annars blir det lätt kallras/kalldrag när det inte är något element under fönstret.

När det gäller snedtak behöver man veta var takstolarnas stödben går så man inte förstör ett sånt. Här kan man läsa om hur takstolar ser ut: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol#10335-traditionella-takstolar

Går det att ställa in en begagnad duschkabin i tvättstugan medan badrumsombyggnaden pågår?
För hantverkare tar det normalt ungefär en månad att renovera ett badrum och ska man göra det själv och just inte har någon vana sen tidigare så får man räkna med betydligt mer tid.

Det är blir lite mer jobb med golvvärme och snickare/plattsättare drar nog inte slang för vattenburen golvvärme, eller för den delen elektrisk heller.

Från avloppsrören brukar det gå ett avluftningsrör uppåt och ut genom taket, diameter 110 mm. Det är kanske något sånt som är inbyggt där du inte förstår varför det ser ut som det gör.

Tillägg:
Aktuella branschregler som ni behöver läsa in er på är:
BKR:s branschregler för kakel och klinker
MVK:s branschregler för målade ytor
Säker vattens branschregler för VVS

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kanske en vägghängd WC på kortsidan? Och dusch /badkar vid ståhöjd?

• Gilla
Urban R
  • Laddar…
Skulle detta funka (stl mässigt)?
Så får ni riva den kunna väggen och bygga en dusch vägg. Handdukstork mot fönster?

Alternativt sätt WCn bakom väggen el handfat. Att ha våtzon vid fönster är inte så bra.

• Handritad skiss av badrum med badkar, dusch, toalett och tvättställ. Förslag på rivning av vägg för dusch och placering av handdukstork vid fönstret.
    Skapa konto
Har ni tänkt kakel/klinkers? I så fall skulle jag gissa att ni behöver förstärka väggen. Äldre standard, speciellt med våtrum tapet har svagare vägg och det bör göras till CC45, 15 mm plyfa o gips för vikten av kakel. Vi har egen erfarenhet från fuskbygge - 2 år tills väggen sprack!

Vi har precis byggt badrum och bor i Stockholm. Jag vet inte var ni bor, priserna varierar lite. Vårt gick på 268000kr efter Rot men då inkl fönster, specialbyggd dusch glas, inbyggd WC, all inredning. Vi letade inte efter billigast, men köpte inte dyrt heller (normal standard). Material kostnaden var ca 100,000kr. Om ni bor i mindre stad kan ni nog hitta billigare hantverkare.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Har ni tänkt kakel/klinkers?
Dags att repetera TS:ens inlägg? ;)

BirgitS BirgitS skrev:
Dags att repetera TS:ens inlägg? ;)
Ja 😂😂😂 Men inte hela väggen tydligen, då är jag osäker. Eftersom jag är petig skulle jag ändå köra våtrumsgg…men det är jag.

Tack för all input! Vi förstår att det är mycket att ha koll på. Tanken är att vi ska försöka riva så mycket som möjligt själva och sedan anlita en stor firma som många i vårt samhälle fått hjälp av, dvs seriösa.

Nu har vi ett nytt förslag, där vi får in både dusch och badkar och dessutom undviker "direktkontakt" med fönstret på kortsidan. Detta borde funka bättre, eller hur?

/Termitmamman

• Badrumsdesign med både dusch och badkar, vit kakelvägg och mönstrat golv utan kontakt med fönster på kortsidan.
    Skapa konto
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Detta förslaget va bättre ,

Ja, fint!!!!

Ni får räkna med att utbuktningen inne i skåpet behöver va kvar. Det är med största sannolikhet avloppsluftning, alltså ett rör som går upp genom taket. Går ev att flytta men blir ett stort intrång då det går rakt genom huset.

När ni ändå gör hela badrummet, passa på att byta fönster om ni vill eller behöver. Jag gör iordning ett väldigt likt badrum (fast ännu mindre), med dusch vid fönster. Vi byter gamla träfönstret mot plast och kaklar in det, så funkar det att sätta in dusch. Inget som kommer rekommenderas mtp försäkringsvillkor men för mig (med hantverkarfamilj) är det värt det.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tips från en som bor i 80-talshus med torpargrund. Lägg in en massa extra reglar under tvättmaskinen. Hos oss vibrerar hela undervåningen under centrifugeringen, så till den grad att glasen skallrar i vitrinskåpet tre rum bort.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det är trevligt med fönster i badrum så bygg inte för det med duschen, använd i så fall duschdörrar som går att vika in mot väggen så att det är fritt framför fönstret.
Toan kan ni med fördel placera under snedtaket, där har ni höjd nog för att både sitta och stå, men inte höjd gör dusch. Även badkar kan ju vara under snedtak om ni planerar separat dusch.

• Gilla
Karin Svensson5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.