Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hjälp oss! Gråsuggor äter upp allt i trädgården!

1. l.waldetoft
    Medlem · Västra götaland · 4 inlägg

l.waldetoft

Medlem
    Hej! Vi behöver hjälp men vi vet inte riktigt vart vi ska vända oss eftersom ingen vi pratat med har varit med om det här tidigare. Vår trädgård kryllar nämligen av gråsuggor! Jag har aldrig varit med om något liknande, har aldrig hört talas om något liknande och trodde inte i min vildaste fantasi att detta var möjligt. När jag säger att det kryllar då menar jag det verkligen. Vi har en sluttningstomt och de kryllar över hela tomten. Från stödmuren, till gräsmattan, till grönsakslandet...

Jag började märka det när mina blommor började vissna utan förklaring. Har ni någonsin varit med om gråsuggor som äter upp blommor i krukor??? Jorden i krukorna kryllade av gråsuggor, när man delade på stjälkarna var de helt fulla av gråsuggor i stjälkarna. När vi lyfte på krukorna var det hundratals av gråsuggor under. Nu har det gått så långt att jag inte ens kan ha blommor på vår altan/balkong eftersom de äter upp blommorna även där.

En rhododendron som jag planterade började se vissen ut så jag grävde lite i jorden kring den och kring rötterna fanns det tusentals gråsuggor (jorden rörde sig). Detta gäller även lavendel, jag älskar lavendel men kan inte ha det i min trädgård pga gråsuggor som äter upp plantorna. Ironiskt, skrattretande och helt sjuk!!! Jag satte potatis förra året. När vi skulle plocka den var det gråsuggor i hela jorden, i potatisarna. Lök, rädisor, pumpa allt bara förstördes. Jag har aldrig varit med om något liknande. Jag har fått svårt att gå ut i trädgården eftersom det är så äckligt. Min mamma hade svårt att tro mig till en början eftersom det låter helt sjukt. Hon blev chockad när hon såg alla mängder av gråsuggor. Allt detta låter som ett sjuk aprilskämt, men jag lovar att så är det inte! Tyvärr har detta blivit vår verklighet, och ingen rolig sådan när man har ett trädgårdsintresse. Det har gått så långt att vi börjat leta nytt hus, vi orkar helt enkelt inte bo där vi inte kan använda vår trädgård...

Vi har provat med myrr och kokande vatten. Men eftersom vi inte har några tidigare erfarenheter av gråsuggor som invaderar ens trädgård vet vi inte vad vi kan använda för att bekämpa dessa äckliga kryp. Finns det någon som varit med om det här eller känner någon som varit med om det här, snälla skriv hur ni gick tillväga. Snälla hjälp oss!

/Mvh Linnéa Waldetoft

2. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 782 inlägg

pinebar

Medlem
    Är det verkligen gråsuggorna som äter era blommor?

Vi har också en miljard gråsuggor både ute i trädgården och faktiskt inne under huset också, men jag har aldrig hört talas om att de äter blommor. Vi har stora gamla rhododenderon som säkert har funnits där nästan lika länge som gråsuggorna och hade också en ståtlig lavendel som dog för att vi flyttade på den och inte tog hand om den.

Potatis har vi också odlat och det var ingen annan än vi som åt upp den heller.

Men jag känner igen det där att när man lyfter på något i trädgården så kryllar det verkligen. Och mycket av det är just gråsuggor. Men det är tvestjärtar, myror och annat också. Jag inbillade mig att maskar och gråsuggor är sådana djur som finns i frisk jord, och att det inte är något problem.

3. l.waldetoft

l.waldetoft

Medlem
    Tyvärr så är svaret ja, det är verkligen gråsuggor. När vi "öppnat"/delat stjälkar på de blommor som börjat se hängiga ut har det varit gråsuggor i hela stjälkarna. Detsamma gäller även t ex potatisarna, dels så har själva jorden runt potatisarna varit full av gråsuggor men också i själva potatisarna har varit fulla av gråsuggor, från några stycken till ett tjogotals gråsuggor.

När vi skakade på som nu var fallet, rhododendron och lavendeln dröste/rasade det gråsuggor från plantan. Det var alltså inte bara i jorden utan också på själva växten. Det är helt sjukt, man kan inte tro att det är sant förrän man själv sett det med egna ögon! /Linnéa

4. pickels
    Medlem · C · 182 inlägg

pickels

Medlem
    Hört med Anticimex?

5. G
    Medlem · 259 inlägg

gustavk

Medlem
    Låter lite underligt med gtåsuggor då de vill ha mörker och fukt samt lever på förmultnande växtdelar snarare än färska.

• Laddar…
  6. l.waldetoft

l.waldetoft

Medlem
    Hur underligt det än låter så är det vår verklighet! Vi har själva aldrig hört talas om något liknande eller visste att detta överhuvudtaget var möjligt innan vi flyttade hit. Våra tidigare erfarenheter av gråsuggor har varit en eller två stycken under krukor och stenar. Som jag skrivit innan har det gått så långt nu att vi överväger att flytta pga av alla gråsuggor, trots att vi stortrivs i övrigt.

Varför jag skrev här på forumet var om någon annan varit med om något liknande. Jag har hört talas om att man kan få invasion av gråsuggor i växthus. Hur bekämpade ni det? Vilka bekämpningsmedel finns?

Vi har än så länge bara mailat Anticimex utan att ha fått något svar, detta gjorde vi förra sommaren. Vi kommer gå vidare nu i vår-sommar och kontakta dem igen för vi måste få hjälp om vi ska bo kvar här. Kan vi inte bli hjälpta på något sätt blir vi tvugna att flytta trots att vi trivs här i övrigt. Så snälla, hur underligt det än låter, vet ni något bekämpningsmedel ni tror kan fungera!

/Linnéa

7. V
    Medlem · sthlm · 291 inlägg

verobar

Medlem
    De gillar fukt och ogillar salvia är vad jag hört. Aldrig behövt prova själv, men strö ut salviablad eller sätt en planta och se om den får vara ifred kanske?

8. M
    Medlem · 62 inlägg

Matsen

Medlem
    Googlat:
    Myror
    Preparat: Baition myrbete, Myr-baition, Ej myrbete, Raid myr-aerosol, Raid myrströmedel, MyrRaid
    Användning: strös eller sprutas på myrornas tillhåll och myrvägar. Baition myrbyte och Ej myrbyte är betesaskar särskilt avsedda för bekämpning av sockermyror. Raid myrströmmedel kan även användas för bekämpning av gråsuggor, kackerlackor och andra krypande insekter, barn och husdjur bör ej komma i kontakt med medlet.

9. V

verobar

Medlem
    Största problemet är kanske att ni har en så fuktig miljö, går det på något sätt att dränera och göra tomten torrare? Aska och kalk gillar de heller inte (torrt, antar jag), hittar jag också som tips.

10. l.waldetoft

l.waldetoft

Medlem
    Vad spännande det lät med salvia, det ska vi absolut prova! Ska också bli intressant att se om Salviaplantorna får vara ifred.

Tack för tipset om Raid myrströmedlet, detta ska vi kolla upp och se vart det går att köpa. Vi har två katter, så vi måste också ta reda på hur medlet fungerar ihop med dem osv.

Av mina upplevelser bor vi inte i en fuktig miljö, sluttningstomt med sol från morgon till kväll. Men, kan mycket väl vara så att själva jorden har någon fukthalt eller liknande som just uppskattas av gråsuggor. Aska får vi mycket av eftersom vi eldar dagligen, så det är något vi kan prova redan i morgon :)

Vad glad jag blev för alla era tips, tusen tack! Vi ska kolla upp och prova samtliga och förhoppningsvis kommer något eller alla tillsammans hjälpa oss i kampen mot gråsuggorna.

/Linnéa

11. V

verobar

Medlem
    Berätta gärna i tråden vad som händer, det verkar vara ett ovanligt problem. Vore kul om ni kunde få det bättre!

• Laddar…
  12. Annkan72
    Medlem · 1 inlägg

Annkan72

Medlem
    Hej Linnea!
    Jag googlade just detta problem på grund av dina ovannämnda problem.
    Gråsuggor har mumsat det mesta i trädgården.
    Från blomkål och zucchini till äpplen!
    Det är ett faktum. Inte bara dött materiel utan i högsta grad levande plantor.
    Jag bryter ihop.
    Myrr och andra ohälsosamma/ miljövänliga bekämpningsmedel är dessvärre bannlysta hos mig.
    Och borde vara helt förbjudna enligt mig. Vill man verkligen förgifta sin jord och miljö där man lever?
    (Ber om ursäkt för moralpredikan men det smärtar mig hur vi behandlar den jord vi ska leva av. Utan respekt för miljön/ jorden/människan alltså hela ekosystemet har vi snart inget kvar)
    Inga gråsuggor eller myror men inte heller en levande jord.
    Så, jag förstår absolut problemet och lider med dig.
    Jag söker vidare och ska börja med salviablad. Jag har en stor salvia i landet, så jag hackar ner bladen ifrån den. Hör av mig om jag hittar andra bra tips
    Ledsen för pekfinger. Återkommer med resultat och råd om jag hittar några.
    Vänligen Anna

13. D
    Medlem · E · 23 799 inlägg
    Är du säker på att det är gråsuggor som äter? Har du tagit dem på bar gärning?

Det finns däremot annat som gärna knaprar grönsaker.

14. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 14 731 inlägg
    @Annkan72 välkommen till forumet.
    Du missade att tråden var närmare nio år gammal. TS har inte varit inloggad sedan dagen efter sista inlägget.

”Reklamen” ”Liknande ämnen” under varje tråd kan innehålla ämnen som är allt från när forumet startade fram tills ”nu”, så det gäller att kolla dateringen på inlägget man tänker svara på.

15. H
    Medlem · 2 inlägg
    Desperat jag oxå..
    Jag vet att detta inlägg är gammalt, men just därför är jag nyfiken att höra om ni lyckats få bukt med problemet.. då klockan 06,09 i morse på bar gärning jag kom på dem grymma och obarmhärtige gråsuggorna
    ”snaskande” på mina kiwibuskar..

Jag bor i milano, och har en underbar terass som jag planterat diverse på.. förstod dock inte vad som var problemet med kiwin, och har inspekterat den dagligen och sökt, men hittade inte Vad det var som sakta men säkert dödar mina kiwisar
    Små håll som växte.. blev helt knäpp, då jag ser dem må dåligt.. men som jag nämde, hittade ca 30-50tal gråsuggor uppe på bladen och stammarna, jagtrodde dem bara pr lite rötter:( så jag tog en tejp bit och började med Manuel bortplockining, *#•@#•*’# not funny at all! Liksom krossade gråsuggor på mina finmanikurerade händer.. nej men allvarligt talat. Bortseendes ifrån skämtet där.. HJÄLP, hur tar man död på gråsuggorna? Finns det något bra sätt? Jag sitter ju i Corona karantänen här i milano, så det finns ingen möjlighet just nu att köpa ny jord, men snälla Ni som vet detta, kanske det finns något jag kan göra mer änn manuellt krossande? Tacksam för alla svar:))

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.