Byggahus.se
Skrämsel kostar inget. Tror inte de dyker upp.

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
S Shylst skrev:
Så ska vi testa med skriva något i stil med "Vi tar gärna och gör upp det här i tingsrätten då vi känner oss säkra på att direktacceptans till avtal via sms ej är en giltig väg att teckna ett avtal på.'' ?
Ta inte med så osäkra påståenden.
Skriv istället att "alla fakturor och påstående om avtal bestrides. Inget giltigt avtal har ingåtts."

Så fastnar ni inte i detaljer och att ni "kanske" har medgett någon osv. om det skulle gå vidare.

Att dom tex har skrivit fel address/företag ligger isf dom i fatet om det skulle gå vidare, dom har ju bevisbördan, men tipsa inte dom om det i nuläget skulle jag säga.

• Gilla
Lind77 och 28 till
  • Laddar…
Bestrid fakturan
Polisanmäl
Tror inte att tingsrätten stämmer in Er för detta.
Bolagets firmatecknare är den enda som får ingå avtal.
Blir ni instämda fixa juridisk rådgivning, brukar inte kosta så många tusenlappar men vill ni att juristen skall dra i detta blir det snabbt 10000tals kronor.
Allt annat i tråden kan ni bortse ifrån

• Gilla
  • Haha
verobar och 14 till
  • Laddar…
M
electroluxaren electroluxaren skrev:
Allt annat i tråden kan ni bortse ifrån
:cool::cool::cool:

• Gilla
Ferna
  • Laddar…
S Shylst skrev:
Så ska vi testa med skriva något i stil med "Vi tar gärna och gör upp det här i tingsrätten då vi känner oss säkra på att direktacceptans till avtal via sms ej är en giltig väg att teckna ett avtal på.'' ?
det brukar heta att ska du bestrida så ska det sluta ge dem någon som helst motivering. Nu har du t ex sagt att du uppfattar det som att ni ingått avtal per sms, vilket inte är samma sak som att ni inte ingått avtal. Det skulle kunna skada dig i rätten.

Överlämna detta till jurister om det kommer till rätten. Skriv ”vi bestrider fakturan”, inget mer.

• Gilla
verobar och 14 till
  • Laddar…
Det är inte rimligt att scambolaget börjat faktura ert bolag först 1 år efter deras s.k påstådda avtal för det första, de borde då utfärdat fakturor direkt efter avtalet och inte nöjt sig med 2 st fakturor då avtalet påstås vara giltigt i 36 mån! Har dom skickat med någon annan bevisning än det s.k "avtalet" och fakturorna?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mitt tips är att verkligen kolla ALLA elräkningar någon månad före detta sms-avtal och några månader efter deras fodrans månader.
Har ni betalat dom till annat elbolag så kan ni visa det i rätten.
Det får inte fattas en dag på dessa då det öppnar upp för skojarna.

• Gilla
Berkan och 1 till
  • Laddar…
Vilka idioter, hoppas ni inte går med på deras krav, kommer ev 34 ytterligare fakturor i så fall :(

Men förstår att det måste vara skitjobbigt att ha det hängande, speciellt som det är de som har bollen och ni inte kan göra mer än att vänta in deras nästa drag. (Ni har redan bestridit fakturorna, finns ingen mening att ha ytterligare kontakt, som redan skrivits)

De har dock en enorm uppförsbacke om det blir tingsrätten, de måste bland annat bevisa att:
1. Avtalet är giltigt.
2. Det var firmatecknaren (båda?) som skrollade ner på länken och ingen annan. "Jag har inget minne av att jag klickat på någon länk, måste varit någon som lånat min telefon".
3. De faktiskt levererat el.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Inte för privata ärenden, det måste vara arbetsrelaterat. Som medlem i Företagarna har jag fri juridisk rådgivning, har även liknande förmån via företagets försäkring. Detta är alltså inget vanliga arbetstagare/anställda har tillgång till, å andra sidan gäller frågan person i ledande position.
Du hänvisade TS till fackförbund för hjälp, ditt exempel med Företagarna, det är väl inget fackförbund? Riktiga fackförbund hjälper inte medlemmarna med privata tvister. Arbetsgivarförbund hjälper medlemmarna när deras motpart är arbetstagare. Arbetstagarförbund hjälper medlemmen när motparten är arbetsgivaren. Inget av dessa fall räknas en tvist med tredje part, elbolaget, som relaterat till arbetet utan det är ett privat problem oavsett om man är arbetsgivare eller arbetstagare.

B Boktoken skrev:
Du hänvisade TS till fackförbund för hjälp, ditt exempel med Företagarna, det är väl inget fackförbund? Riktiga fackförbund hjälper inte medlemmarna med privata tvister. Arbetsgivarförbund hjälper medlemmarna när deras motpart är arbetstagare. Arbetstagarförbund hjälper medlemmen när motparten är arbetsgivaren. Inget av dessa fall räknas en tvist med tredje part, elbolaget, som relaterat till arbetet utan det är ett privat problem oavsett om man är arbetsgivare eller arbetstagare.
Ts är företagare, stämningen avser ts företag Detta är inte ett privatmål vad jag förstått i inlägg #1

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
S Shylst skrev:
Som andra redan skrivit, förklara inte varför fakturan bestrids. Bestrid den bara.

Möjligen skulle man kunna skriva:

”Bestrides då inget avtal föreligger. Skulle lagakraftvunnen dom ändå fastställa att ett avtal finns så sägs det härmed upp.”

Detta då de ju hävdar att ni har ett pågående avtal med 36 månaders uppsägningstid. Lika bra att få den uppsägningstiden att börja ticka om ni mot förmodan skulle förlora. Viktigt dock att inte råka erkänna avtalet genom uppsägningen.

• Gilla
Spikin och 5 till
  • Laddar…
Jag fattar inte, finns ingenstans i de papper du lagt upp något brev som kommer från tingsrätten. Jag ser deras egna skojarpapper varav ett är stämplat med en stämpel det står tingsrätten på. Fortsätt bestrida så ger dem nog upp, tror dem bluffar helt och hållet. Och i annat fall så ta det till rätten, det kostar 900kr att gå till tings så du förlorar knappt något på det oavsett utfall.

• Gilla
CarVal och 3 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Jag fattar inte, finns ingenstans i de papper du lagt upp något brev som kommer från tingsrätten. Jag ser deras egna skojarpapper varav ett är stämplat med en stämpel det står tingsrätten på. Fortsätt bestrida så ger dem nog upp, tror dem bluffar helt och hållet. Och i annat fall så ta det till rätten, det kostar 900kr att gå till tings så du förlorar knappt något på det oavsett utfall.
Min syster ringde till södertälje tingsrätt och där fanns det ett ärende eller vad man ska kalla det.

• Gilla
MrXman
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ta inte med så osäkra påståenden.
Skriv istället att "alla fakturor och påstående om avtal bestrides. Inget giltigt avtal har ingåtts."

Så fastnar ni inte i detaljer och att ni "kanske" har medgett någon osv. om det skulle gå vidare.

Att dom tex har skrivit fel address/företag ligger isf dom i fatet om det skulle gå vidare, dom har ju bevisbördan, men tipsa inte dom om det i nuläget skulle jag säga.
Mm sant, bra tänkt.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
S Shylst skrev:
Min syster ringde till södertälje tingsrätt och där fanns det ett ärende eller vad man ska kalla det.
du får nog kolla upp detta..........får man ett krav på sig så kommer det normalt med mottagningsbevis och du ska ju själv få papper från tingsrätten isåfall.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.