9 569 läst · 57 svar
10k läst
57 svar
HJÄLP!! Omöjliga råttor - hur fånga ??
Jag har lagt en fälla i ett rör. Jag har vid det här laget byggt ett råttivoli. Den har nog mer att leka med än de flesta husdjursråttor 😆Purre skrev:
Kanske är detta något för dig.? Från DN.samovar skrev:
Vi har fått problem med råttor som hittat in till huset. Anticimex har varit här och lagt ut fällor de inte ens nosar på. Vi fångade en enda i en slagfälla vi la ut efter tips här på forumet om att ha den oladdad med bete ett par dagar, men nu är det fler kvar och de tittar inte ens på fällor eller giftet Anticimex la ut.
Eftersom de letat sig in i huset vill vi ju ändå helst undvika gift då vi inte vill ha kadaverlukt i huset, men behöver verkligen hjälp och tips på hur man kan fånga dem.
Vad finns det för fler alternativ ?
Den elektriska burfällan har vi aldrig ens sett de gå nära.
Vi har satt upp kameror så vi ser hur de rör sig och var de kommer in. Men de har bosatt sig i golvet (torpagrund) och vi vågar inte stänga igen några ingångar då vi är rädda att de förstör mer av att leta nya.
"I Baltimore bor över en halv miljon människor – och tiotusentals råttor.
Nu introducerar staden en ny metod för att få bukt med på problemet. Ett preventivmedel, skriver Baltimore Banner.
Råttor är ett välkänt problem i många storstäder världen över, även här i Sverige. I Baltimore, i den amerikanska delstaten Maryland, har man beslutat sig för att prova en ny metod för att bekämpa dem.
Contrapest är ett vätskebaserat preventivmedel som orsakar infertilitet hos svarta och bruna – även kallade norska – råttor. Vätskan minskar antalet spermier hos hanråttor och stör äggstockarnas funktion hos honråttor.
Jag har lösningen med gammalt husmorsknep.
Blanda bikarbonat och jordnötssmör och ställ ut på tallrik, kleta lite här och där med smörkniv också.
Bikarbonaten gör så det bildas gaser i magen och en råtta kan inte prutta så det säger bara puff och dom somnar in nere i sina hålor.
Tålamod står på tavlan här, en dag har som inte tömt tallriken och då har du vunnit!
Blanda bikarbonat och jordnötssmör och ställ ut på tallrik, kleta lite här och där med smörkniv också.
Bikarbonaten gör så det bildas gaser i magen och en råtta kan inte prutta så det säger bara puff och dom somnar in nere i sina hålor.
Tålamod står på tavlan här, en dag har som inte tömt tallriken och då har du vunnit!
Ah, men det ligger ju mitt på "golvet" det går de inte in i. "Husen" ska stå mot något, en vägg eller något sådant. Och jag tror att röret blir för lågt.samovar skrev:
Vissa råttor, framför allt äldre är väldigt försiktiga. När ni har kameror kan ni ju studera hur de rör sig.
Jag hade en som det tog flera månader (och många, många tulpanlökar) att överlista men tills gick även den i fällan.
De vill äta i skyddad miljö, inte öppet.
Jag tipsade om dom tidigt i tråden. https://www.qualitydetectiondogs.se/Jiji skrev:
vatten och glykol fångade på detta sätt många många råttor i mobföråd på den gamla goda tidenMultiMan skrev:
Efter att ha studerat olika mus- och råttfällor i många år genom kanalen jaq nämnt så är det helt klart så att råttor är mycket smartare och betydligt försiktigare än möss. Möss går att fånga med i stort sett vad som helst, de är lättlurade.
Givetvis fyller man den med vatten så att de drunknar allt eftersom. Tittade du inte på videon? Det är standard för alla typer av hinkfällor om man inte vet att det är fridlysta eller på annat sätt arter man vill rädda och förflytta, men då är en grovdammsugarfälla inte rätt verktyg från början.
minst lika många råttor som mäniskor i storstäderB BJKALLE skrev:Kanske är detta något för dig.? Från DN.
"I Baltimore bor över en halv miljon människor – och tiotusentals råttor.
Nu introducerar staden en ny metod för att få bukt med på problemet. Ett preventivmedel, skriver Baltimore Banner.
Råttor är ett välkänt problem i många storstäder världen över, även här i Sverige. I Baltimore, i den amerikanska delstaten Maryland, har man beslutat sig för att prova en ny metod för att bekämpa dem.
Contrapest är ett vätskebaserat preventivmedel som orsakar infertilitet hos svarta och bruna – även kallade norska – råttor. Vätskan minskar antalet spermier hos hanråttor och stör äggstockarnas funktion hos honråttor.
På "våra" råttor funkar den inte alls. Har suttit drygt en vecka där vi vet att råttorna springer förbi - inte tagit en enda. Men tycker tyvärr att våra verkar äckligt smarta, baserat på övriga bekämpningsförsök vi gjort 🙄samovar skrev:
Tänkte uppdatera här.
Det var (vad vi misstänker iaf) bara en som bodde där, men en del av en större grupp som kom på besök för det luktade väl mat från alla olika typer av fällor jag ställt fram. Fällorna kvarstod orörda i flera veckor.
Till slut valde vi att täppa till deras in/utgång och ha en lampa tänd samt 3 kameror med rörelsesensorer som drog igång ett larm (rena ensam hemma filmen). Detta gjorde att den blev extremt stressad och låg och gömde sig i ett hörn men valde att äta av Anticimex gift som vi generöst placerade intill gömstället. Den har inte synts till efter detta och inte sett några andra råttor heller.
Jag hade såklart hoppats på en snabb smärtfri död och var skeptisk till att ta till med gift men den hade börjat gnaga på avloppsnippeln i köket så var dags att bli av med den.
Det var (vad vi misstänker iaf) bara en som bodde där, men en del av en större grupp som kom på besök för det luktade väl mat från alla olika typer av fällor jag ställt fram. Fällorna kvarstod orörda i flera veckor.
Till slut valde vi att täppa till deras in/utgång och ha en lampa tänd samt 3 kameror med rörelsesensorer som drog igång ett larm (rena ensam hemma filmen). Detta gjorde att den blev extremt stressad och låg och gömde sig i ett hörn men valde att äta av Anticimex gift som vi generöst placerade intill gömstället. Den har inte synts till efter detta och inte sett några andra råttor heller.
Jag hade såklart hoppats på en snabb smärtfri död och var skeptisk till att ta till med gift men den hade börjat gnaga på avloppsnippeln i köket så var dags att bli av med den.
Klicka här för att svara