Byggahus.se

Hjälp om "riktigt trägolv"

1. A
    Medlem · 8 inlägg

annad

Medlem
    ???
    Hej! Jag har ett golvdilemma. Om ett år bygger vi ut huset och i nya vardagsrummet vill jag ha riktigt trägolv, dvs golvplank. Frågan är hur jag sja göra i våra gamla rum, där de gamla plastmattorna ska bytas ut. Flera små rum, lång smal hall och kök alltså.

Hur svårt är det att lägga för en novis som gärna målar men sällan håller i en hammare? Äkta hälften är betydligt händigare och han får väl bistå när det kniper, men det är jag som vill och har tid.

Barnrummen tänkte jag först bara lägga billig laminat i, men tycker inte om materialet. Skulle kännas mycket bättre att lägga in riktigt trä.

Ett annat problem är att dörrarna i nuvarande huset bara har 15 mm luft ner till nuvarande plastmattor. Men det finns ju 15mm träplank också, om jag fattat rätt.

Såg att byggmax hade furuplank för 99:-/m2 - hur är det??? Någon annan prisvärd leverantör?

Alla råd mottages tacksamt!! !Anna

2. D
    Medlem · 318 inlägg

dymlingen

Medlem

Re: Hjälp om "riktigt trägolv"

Jag kommer snart att ha alla typer av trägolv hemma.

I hallen och köket har vi rivit upp den gamla plastmattan och slipat och lackat brädgolvet som låg under.
    I köket var det ett rejält golv men i hallen var det bara vanlig 95mm spont som nog aldrig varit tänkt som ett trägolv utan bara undergolv. Båda golven ser helt OK ut. Alla de spikhål som fanns efter skivorna som låg ovanpå tänker man inte på.
    Att slipa ett trägolv är dock lite besvärligt och det är en stor och tung maskin som ska hanteras. Detgäller ju att få ett jämt resultat utan ränder. Köket som var stort gick bra, men hallen där det var trångt var lite svårare.

I ett sovrum som vi håller på med nu kommer vi istället att lägga klickgolv ovanpå plastmattan med lumppapp imellan.

På övervåningen har vi det härligaste golvet: Massivt 22x160mm furugolv direkt på golvreglar. Detta har vi sedan oljat och kört med skurmaskin både vått och torrt.
    Det är väldigt slätt tack vare maskinen.
    Jag tror jag ska hyra skurmaskin en gång om året för att underhålla golvet. Detta är också en stor och klumpig maskin. Provkör mitt på golvet så att du inte river några väggar.

Allt annat än klick-golv tror jag kräver någon händig att rådfråga. Kolla runt i bekantskapskretsen.

3. G
    Medlem · 10 inlägg

galliano

Medlem

Har idag vatit på Bauhaus i Barkarbyoch köpt furuplank á 79:- kvm, tillfälligt parti.
    Siljan 14*110*200, jättefint.
    Var först och tittade på byggmax á 89kvm var mer kvistar i det

4. J
    Medlem · 224 inlägg

jorwes

Medlem

Då ni köper nytt golv av massivt modell, kolla fukthalten!!!

/Jögga

5. P
    Medlem · 35 inlägg

pars

Medlem

Funderar också på att lägga in furuplank. Hur kollar man fukthalten? Står det någonstans?

6. 0
    Medlem · 370 inlägg

0840

Medlem

Jag har lagt ett Siljans furugolv som sedan lackats med vanlig lack med lite vitt pigment, mycket snyggt. Efter en tid så har resp bräda blivit lite skålformad och jag tror detta beror på att undersidan är obehandlad. Nästa golv kommer att lackas på undersidan före läggning.

7. J
    Medlem · 224 inlägg

jorwes

Medlem

Om golven kupar sig, skruvar sig, krymper (eller sväller) så är det resultatet av att de inte håller samma fuktighet/torrhet som ditt inomhusklimat. Dvs de krymper och slår sig när de torkar (eller sväller och slår sig om de blir fuktigare).
    Generellt kan man säga att när trä torkar så krymper det på "bredden" (väldigt lite längs med fibrerna) samt att årsringarna försöker räta ut sig (virket kupar/skålar sig).
    Vårt trägolv har rört sig förvånandsvärt lite. Ingen skålning och mycket lite krympning. Men då var de inplastade i buntar om 5 brädor och torkade ned till 8%. En bräda som ligger ute under tak kan ligga på ca 15-20%.

Kolla fukthalten!

/Jögga

8. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

Jögga har rätt, fel fukt från början är inget att ha.

Men även med rätt fukt kan breda plank deformeras, de brukar skåla sig, skarvaran reser sig, på vintern när det är torr luft inomhus. På sommaren reser sig mitten i stället när det är fuktigare inne. Detta kan ske oberoende av vilket håll årsringarna kröker åt utan beror mer på skillnaden i mikroklimat mellan inne i rummet och mot underlaget samt på hur detta klimat förändras över tiden. Att måla på bägge sidor som 0840 föreslår fördröjer men förhindrar inte formändringen. Vill man ha ett helt rakt golv året runt måste man styra luftfuktigheten, eller köpa lamellparkett :)

9. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem
  10. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Alla typer av trägolv, parkett och massiva, skall helst förvaras ett antal veckor i det utrymme där det skall monteras innan man lägger det, just för att få "rätt" fuktkvot och i möjligaste mån förhindra stora rörelser.

Även ett parkettgolv kan bågna / spricka om det läggs utan rörelseskarvar eller marginal mot väggar.

Ett trägolv kommer alltid att röra på sig, det kan vi inte göra så mycket åt.

11. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 281 inlägg

Totte_S

Medlem

Jepp, så är det. Vårt 28*180 furugolv ser lite glest ut på sina ställen just nu när Rh inne ligger kring 35%, på sommaren eller efter en blöt såpskurning så blir det det genast mycket tätare
    ;)

12. A
    Medlem · 275 inlägg

annawb

Medlem

Vi har lagt ett 14 mm ekgolv, plank. Det var andrasortering från Siljan (Det var mycket svårt att lägga andrasortering, men blev supersnyggt!). Vi oljade vårt golv och nu på vintern är det breeeeda springor mellan plankorna. Men så ska det vara, på sommarn sväller träet och springorna försvinner.
    Givetvis ska golvet ligga inomhus ett bra tag i den miljö det sen ska läggas. Vårt golv har inte bågnat eller någonting (peppar peppar!).

Och så är det helt underbart att gå barfota på... :)

13. 0
    Medlem · 370 inlägg

0840

Medlem

Golvet är lagt på ovanvåningen så fukthalten borde vara den samma på under/ovansida, vill nog inte släppa teorin om att det är viktigt att behandla båda sidorna.

14. Sven
    Medlem · 125 inlägg

Sven

Medlem

Har lagt ett kilsågat gammaldags furugolv (ca 40 mm) i köket efter en vattenskada. Lade in golvet löst på hösten. Det måste sedan ligga i ca ett år och torka. Det skall sedan spikas/skruvas fast i jan-februari eftersom luftfuktigheten är lägst då. Golvet fick alltså ligga ca 1,5 år innan jag skruvade fast det. efter ca 3 år har färgen blivit lika de gamla plankorna.

Golvbehandling: såpskurning 2 ggr per år med kallt vatten, mellan detta bara sop och dammsugare.

aha-upplevelse: Det är sant att skurgolv är varma att gå barfota på året runt. Mina gamla lackade golv är väsentligt kallare.

• Laddar…
  15. A
    Medlem · 8 inlägg

annad

Medlem

Webe, vad gjorde att andrasorteringsplankorna var svåra att lägga? Läste någonstans att så mycket som 30% kunde behöva kasseras vid läggning av andrasortering. Då undrar man ju om det verkligen lönar sig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.