Byggahus.se

Hjälp om planlösning

541 läst  14 svar

1. A
    Medlem Nivå 6
    Hej fina medlemmar, Blir tacksamt om någon tipsa / hjälpa om vår planlösning. Den blåa delen vill vi minst två sovrum samt ett kontor/lekrum, alternativ tre sovrm. Trappan ska flyttas höger o tvättstugan dörr stängs i hallen. Hur skulle ni göra ? Blir jätte tacksamt för tips. Ha en fin dag !

2. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 13
    Jag var lite osäker på huruvida trappan flyttades enkom för att göra plats för sovrummen eller om det fanns någon annan anledning. Men om det skulle vara så att ni inte behöver flytta trappan av andra skäl så gjorde jag ett förslag där den kan stå kvar, eftersom det är ganska dyrt med flytt och nyköp av trappor. För att inte behöva kombinera arbetsrum i lekrummet drog jag in väggen lite mitt emot köket och gjorde en plats för en bokhylla med arbetsbord där.:)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-05-21 kl. 10.33.27.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-05-21 kl. 10.30.09.png

3. A
    Medlem Nivå 6
    TACK Snälla ! Idag är Trappan i höger sida av hallen. Vi ska inte flytta till den i vänster sida som på ritningen för om vi flyttar den som ritningen behöver riva bärande bjälk att öppna uppåt vilket är stor, dyrt o lite osäker jobb. Tänkte tilläga att, fönstret vid kaminen har ett fint utsikt mot åkermark så går det använda som ett lite lite kontorsrum med två litet bord ?
    Ser ni någon möjlighet att göra ett större master bed/ sovrum och två lite sovrum ? Alternativ, ett större sovrum/master bed samt ett litet sovrum samt ett kontorsrum.

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Nej, inte utan att bryta mot alla tillgänglighetsregler som finns.
    Förslaget du fått bygger som jag förstår det på att det finns en övervåning med ett sovrum med plats för dubbelrum.
    Ett Master Bedroom brukar ju innebär eget badrum och klädkammare från sovrummet.
    Ytan är alldeles för liten för att få in det och dessutom ett till sovrum och ett arbetsrum.
    Då får du isåfall behålla nuvarande sovrum och göra en utbyggnad.

5. B
    Medlem · Nivå 18
    Frågan är i så fall hur små sovrum som ni kan tänka er att ha, det är ju trots allt ett begränsat antal kvm det handlar om.

Utan trappan kan man ju ha alla dörrar mot korridoren och då kan man ju ha rummen i vilken ordning som helst.

• Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 6
    Håller med alla. Master Bedrum är omöjligt. Jag laddar upp ett nytt förslag. Vi kan ha ett större sovrum med 180 säng med dimension (2.8mx4.1m - lxb). och andra mindre sovrum med en 140 säng med dimension (2.2x4.1m). Laddar upp ett förslag. Lekrumm / Kontor är vid fönstret så den har ett bra utsikt också.

Blir tacksam om ni kan ge ett måtttips.

7. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 13
    Jag ser inte hur det skulle vara möjligt att få till ett stort sovrum + två små rum på ytan inom den blå ramen. Mest för att Svensk standard, SS 91 42 21, anser att minsta storlek på ett sovrum för en person i bostad större än 55 kvm bör vara minst 7 kvm och sovrum för två personer minst 11,4 kvm. Jag var redan i mitt förslag snål med bredden (2m invändigt mått) i sovrummen. :thinking:

Den ytan ni ritat ut som lekrum är ca 70 cm bred...

8. A
    Medlem Nivå 6
    Förstår. Vad tycker ni om bifogat ? Är dörrarna hiss eller diss ? Mvh

9. B
    Medlem · Nivå 18
    Gör inte de snedställda dörrarna att rummet innanför blir mindre?

Tillägg:
    Varför behövs det ett särskilt lekrum, kan inte barnen leka i sovrummet?

10. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 13
    Om man placerar dörren som på ritningen nedan, får man ett möblerbart hörn för sängen och kanske kan ana den fina utsikten från hallen när dörren är öppen in till sovrummet?
    Skärmavbild 2019-05-21 kl. 16.04.25.png

• Laddar…
  11. A
    Medlem Nivå 6
    Stämmer bra.. Vi tänkte lekrum eller ett study room. Men vi kan väl studera eller jobba i sovrum eller en av de rummena i övre våningen. Tackar

12. A
    Medlem Nivå 6
    Tack. Nu kommer vi närmare beslutet.
    Fråga: Är det vanligt att ställa stora sovrummet vid entre ? Ska vi förflytta stora sovrummet nära kaminen så vi får bättre utsikt :) .. Och vart ska vi ställa säng i stora rummet ? Lite möbel plus garderob tips gärna. Tackar.

• Laddar…
  13. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 13
    Ja, vilken bra idé! Klart ni ska den fina utsikten samt då slipper ni en dörr vid huvudgaveln på sängen vilket kan kännas bättre.:)

• Laddar…
  14. B
    Medlem · Nivå 18
    Har aldrig tänkt på att det skulle vara en särskild ordning på sovrummen, i ett av husen jag växte upp i var föräldrasovrummet längst bort sett från entrén, köket och allrummet medan i det andra var det närmast (dock inte direkt för först kom gästtoalett och badrum). Men vill man njuta av utsikten så är det ju mer fråga om det är värt priset av att flytta väggen.

,

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Anledning till att det är ett stort sovrum vid entrén är ju att det är en trappa i vägen som göra att det inte får att ha någon dörr. Ett stort sovrum måste man ju ha enligt tillgänglighetsreglerna.

Trappan är en källartrappa, och det finns ingen övervåning?

Jag skulle vilja påstå att ni köpt ett för litet hus.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka