En annan utväg skulle vara att hyvla av ytan och sedan lägga färdigt gräs.

U Uno Mögel skrev:
Nu hoppas jag på hjälp hur vi ska kunna förvandla vårt sommarställe till något annat än ett rent arbetsläger...
Vi har en stor tomt där en redan etablerad gräsyta om ca. 1000kvm redan har ödelagts av detta vedervärdiga ogräs (se bild + video) som spridit sig över hela ytan. Tror att det är revfingerört, men är inte säker.
Vi sliter och drar i detta otyg varenda helg. Har från den ytan lyckats fylla 15 stora sopsäckar med bara dessa trådar! Ett helt omänskligt jobb! Förra året jämnade vi till en annan yta om ca. 1000kvm med fyllnadsmassor och sedan med gräsmattejord över detta. Hann dock aldrig så innan det blev för kallt på hösten. Nu i år så ser vi att hela denna ytan också täcks av denna växt med alla dess trådar i alla riktningar... Den sprider sig med en galen fart! Känns som rena rama ALIEN!
Vi är båda gamla pensionärer och känner att vi inte mäktar med att krypa runt och dra upp dessa revor/trådar (rötterna är hopplöst svåra att få upp). Planen var att få till fina gräsmattor där barnbarnen skulle kunna leka och vi njuta, men nu är vi rätt uppgivna. Att acceptera denna skitväxt är dock inget alternativ. Vad göra? Hur blir man av med eländet? Finns det hjälp att få?
Tacksam för tips![bild]
[video]
Hej,

Trist problem som känns igen med all tydlighet.
Hade samma problem men med mycket jobb (som lejdes ut delvis) så löste vi det så här.
Yta ca 550 m2
Jordfräs och sedan ny jord som var ångad.
Just ångad jord är viktig i sammanhanget då den är relativt steril.
Mycket jobb men värt besväret.
Sådde sedan helt ny gräsmatta som numera är relevant fri från ogräs. Nåt skit kommer ju alltid men går att bemästra.
Jag förstår att ovan kan låta både dyrt och kanske övermäktigt men det funkade.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Vad sägs om en bättre jordfräs och bearbeta jorden var till varannan vecka, kanske med krattning av växtrester. Jag vet inte hur länge man får hålla på, tills ogräset är utrotat. Det finns ju större efterdragna jordbruksfräsar, som gör jobbet lite snabbare. Ventrack har en fin fräs, som planar ut jorden, men det är väl lite överkurs.
Man ska inte hålla på å dela rötterna med jordfräs, det blir bara värre då.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Loredo Quattro.
👍Testa detta som första åtgärd. Otroligt effektivt medel. Använd med försiktighet, följ rekommendationerna.

Det måste väl finnas trevligare saker att göra på sommarstället? Vi har detta både hemma och på landet och det är i alla fall grönt och mjukt att gå på. Att börja sprida gifter när man har enskilt vatten skulle kännas så där, bättre att klippa lite oftare.

M MrsForest skrev:
Det måste väl finnas trevligare saker att göra på sommarstället? Vi har detta både hemma och på landet och det är i alla fall grönt och mjukt att gå på. Att börja sprida gifter när man har enskilt vatten skulle kännas så där, bättre att klippa lite oftare.
Om man vill gynna gräset gentemot denna typ av ogrös är det säkerligen effektivare att låta gräset växa och låta det gå lång tid mellan klippningarna.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Som sagt, Roundup med glyfosat. Värt varenda krona.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Tror inte att det är tillåtet för dem heller att använda det på villatomter eller sommarstugetomter. Tar gärna emot tips på firmor i Sörmlandsområdet som kan göra det om det nu skulle finnas sådana.
Det är inte tillåtet för firmor att använda det heller. Det var det tidigare men inte längre.
Dock är det inget problem. Dicotex beställs med enkelhet hem från tyska eBay. Allt ni behöver för att applicera det är en tryckspruta och lite lämplig skyddsutrustning.

Jag fick in eländet med dålig toppdress och trots manuell avlägsnande samt ypperlig skötsel av gräsmattan var det stört omöjligt att bli av med. Att klippa lågt fungerar inte heller så jag har en cylinderklippare avsedd för golfgreener och skiten bara rykte på axlarna och fortsatte sprida sig. Dicotex tog dock knäcken på skiten omedelbart och det har inte kommit tillbaka.

• Gilla
Sollan2022
  • Laddar…
A Anhyan skrev:
Vad tror ni om att inhandla en sådan här: [länk]
med en sådan här:[länk]
Kul idé, men jag tror inte att en sådan skulle göra någon nytta när det gäller revfingerörten i alla fall. Rötterna går djupt och utan att få bort dom så växer det på nytt. Har provat med en som liknar hjulhackan, fast utan hjul, men den går inte tillräckligt djupt och sedan tar den ju även bort det gräs man har.

U Uno Mögel skrev:
Kul idé, men jag tror inte att en sådan skulle göra någon nytta när det gäller revfingerörten i alla fall. Rötterna går djupt och utan att få bort dom så växer det på nytt. Har provat med en som liknar hjulhackan, fast utan hjul, men den går inte tillräckligt djupt och sedan tar den ju även bort det gräs man har.
Jag tänker att den river upp trådarna som gör att den sprider sig (som smultron liksom) och "lyfter" dem tillräckligt för atg roboten ska kunna klippa av dem. Attdet gör det svårare för den att frodas och lättare för gräset att vinna :) men jag är verkligen ingen trädgårdsexpert :)

A Anhyan skrev:
Jag tänker att den river upp trådarna som gör att den sprider sig (som smultron liksom) och "lyfter" dem tillräckligt för atg roboten ska kunna klippa av dem. Attdet gör det svårare för den att frodas och lättare för gräset att vinna :) men jag är verkligen ingen trädgårdsexpert :)
Man skulle ju kunna prova att räfsa upp lite trådar på något ställe, men jag är ändå tveksam då trådarna som är meterlånga nästlar ihop sig på ett sådant sätt att man får ta i även för hand för att slita upp dom. Dom sitter alltså fast i vegetationen ganska så hårt.

Riktigt tråkig växt som ni har drabbats av. Det hjälper inte att enbart ta bort de långa "trådarna" som växer till sig nu, det är ju enbart årets nytillskott. Ursprungsplantorna finns kvar i jorden och skickar ut nya trådar.

Det är oerhört svårt att få bort rötterna på de små plantorna, jag brukar inte ge upp för oönskade växter men hittills har denna ovälkomna gäst vunnit. Den finns spridd i hela området där jag bor, så även i min gräsmatta. Jag har sänkt ambitionen och försöker nöja mig med att den inte kommer åt att erövra nya områden när jag river bort de långa revorna. Med tyvärr har den även en annan förökningstaktik, den sprider sig med frön.

Någon som har provat och vet vilket som fungerar bäst utav Loredo Quattro och Dicotex? Om ni vet vilken av firmorna på tyska Ebay som fungerar bra så tipsa gärna om det.

U Uno Mögel skrev:
Någon som har provat och vet vilket som fungerar bäst utav Loredo Quattro och Dicotex? Om ni vet vilken av firmorna på tyska Ebay som fungerar bra så tipsa gärna om det.
Samma aktiva substans, mcpa. eBay funkar fint.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.