13 186 läst ·
53 svar
13k läst
53 svar
HJÄLP! Ogräset tar över - vad göra?
Tror inte att det är tillåtet för dem heller att använda det på villatomter eller sommarstugetomter. Tar gärna emot tips på firmor i Sörmlandsområdet som kan göra det om det nu skulle finnas sådana.M Masthugg skrev:
Du får nog ta till gift eller börja om samt vara noggrannare med sådd och rensning nästa gång. Annars kan jag meddela att en välklippt matta av revfingerört med inslag av gräs, åkervinda och klöver inte utgör någon snubbelrisk även om man drar tårna efter sig.
Ja, klipp gräset bara och ta det lugnt. Ingen kommer göra sig illa på de låga revor som blir kvarS Staffan-N skrev:
Man kan ju filosofera över meningen med livet när det krävs 2000 m2 perfekt gräsmatta för att finna det meningsfullt.
Kanske 1000m2 skulle räcka. Eller 500?
Att repa bott 20.000 revor för att några barn kan få en av dom runt tårna låter inte speciellt effektivt.
Summan av kardemumman, är att det vore bättre att liera sig med naturen, än att bekämpa den.
Att repa bott 20.000 revor för att några barn kan få en av dom runt tårna låter inte speciellt effektivt.
Summan av kardemumman, är att det vore bättre att liera sig med naturen, än att bekämpa den.
Vad sägs om en bättre jordfräs och bearbeta jorden var till varannan vecka, kanske med krattning av växtrester. Jag vet inte hur länge man får hålla på, tills ogräset är utrotat. Det finns ju större efterdragna jordbruksfräsar, som gör jobbet lite snabbare. Ventrack har en fin fräs, som planar ut jorden, men det är väl lite överkurs.
Tomten har jag växt upp på och fick överta efter mina föräldrar, så storleken har jag inte kunnat ändra på. Kämpade i många år med gräsklippare och röjsåg över stubbar, rötter och sten innan vi bestämde oss för att göra det mer lättarbetat. Det var väldigt knöligt och kuperat innan, men också helt utan denna revfingerört som vi sannolikt fått med i jordmassor som körts ut. Drömmen var ju att få till en fin gräsmatta där robotgräsklipparen kunde avlasta oss. Det är inte bara för barnbarnens skull vi vill ha det fint utan dessa revor, utan givetvis för vår egen del också så att vi slipper se dessa. Alla är vi olika, men vi störs väldigt av att se hur dessa tagit över fullständigt. Ingen vacker syn direkt.Intet skrev:
Man kan ju filosofera över meningen med livet när det krävs 2000 m2 perfekt gräsmatta för att finna det meningsfullt.
MCPA, dödar ogräset men inte själva gräset (till skillnad från glyfosat som dödar allt)
Finns att köpa på ebay.de, se till att det skickas från ett land inom EU så går allt smidigt utan problem med tullen ;-)
Finns att köpa på ebay.de, se till att det skickas från ett land inom EU så går allt smidigt utan problem med tullen ;-)
Det finns ingen naturlag som kräver att alla de tvåtusen kvadratmetrarna måste klippas över huvud taget. Plantera några fruktträd på merparten och klipp och refsa bara en mindre del till den perfektion ni föredrar.U Uno Mögel skrev:Tomten har jag växt upp på och fick överta efter mina föräldrar, så storleken har jag inte kunnat ändra på. Kämpade i många år med gräsklippare och röjsåg över stubbar, rötter och sten innan vi bestämde oss för att göra det mer lättarbetat. Det var väldigt knöligt och kuperat innan, men också helt utan denna revfingerört som vi sannolikt fått med i jordmassor som körts ut. Drömmen var ju att få till en fin gräsmatta där robotgräsklipparen kunde avlasta oss. Det är inte bara för barnbarnens skull vi vill ha det fint utan dessa revor, utan givetvis för vår egen del också så att vi slipper se dessa. Alla är vi olika, men vi störs väldigt av att se hur dessa tagit över fullständigt. Ingen vacker syn direkt.
Att slösa bort så mycket tid på att skapa en steril monokultur under den korta sommar vi är välsignade med, är för mig en gåta.
Det är det jag menar att man kan filosofera över. -Är det meningen med livet?
Din tomt. Ditt liv. Du bestämmer över båda. Åtminstone delvis😁.