Byggahus.se
Hej!

Jag håller precis på att ändra planlösningen i huset, tanken är att öppna upp en större del av den bärande innerväggen. Har försökt räkna på hållfasthet på olika beräkningsprogram som går att se på internet men försöker skicka ut en fråga här innan jag kontaktar en riktig konstruktör för att se vart jag hamnar.

Tanken är att öppna upp mellan de röda pilarna jag markerat på ritningen, taket har en lutning på 23 grader och är i zon 3, (snölast) samt tak av tegelpannor.
Öppningen blir ca: 7,30m

Vilken dimension på limträbalken behöver jag komplettera tror ni? Limträbalken som sitter genom hela huset är 50x27cm genom hela huset. Jag räknar med att behöva en pelare i mitten.
Enplansvilla
Taklutning 23 grader
Bredd på huset 9,82 utv.
Längd 17,22 utv.

Ritning av enplansvilla med röda pilar som markerar planerad öppning i bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av hus med röda pilar som visar var en bärande vägg ska öppnas upp.
Skapa konto

Arkitektonisk ritning av en takkonstruktion med måttangivelser och röda markeringar som visar planerad öppning.
Skapa konto

Jag kompletterar med mer info om någon har möjlighet att hjälpa mig :)

Mvh Kalle

• Byggritningar med markerade röda pilar som visar planerad öppning i bärande vägg.
    Skapa konto
  • Byggritningar med markerade röda pilar för planerad öppning i bärande innervägg.
    Skapa konto
  • Arkitektritning av ett tak med markerade öppningspositioner mellan röda pilar och tekniska specifikationer.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.