Byggahus.se

Hjälp önkas! Vit pardörr i gammal stil..?

1. V
    Medlem Nivå 3
    Hej!

vi ska bygga nytt hus till våren, i "gammal stil". Är det någon som vet var man kan få tag på en vit pardörr i gammal stil, som inte kostar skjortan. Har fått offerter på nästan 40.000:- vilket känns helt galet mycket. Vill så gärna ha en, för för mig är både fönster och dörr så viktigt för helhetintrycket.

Har även kikat lite på gamla dörrar, men de har ju en tendens att läcka så mycket värme. Det är därför jag gärna vill ha en ny dörr. Gärna med fönster och krysspröjs i, som bilden :)

Tack / Lisa :)

2. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Om du har krav på helhetsintrycket och att det inte ska se "smäckigt" ut är det nog bara att bita i det sura äpplet. 40.000:- låter inte helt osannolikt omdet skall vara lite kvalitet i den

Kolla med RM-snickerier. De rekommenderar jag alltid. :)

(din dörr ser nästan ut som en RM PY5Ö)

3. B
    Medlem Nivå 7
  4. EB
    Medlem Nivå 6
  5. V
    Medlem Nivå 3
    Åh, tack snälla :) Polardörren verkar ju ganska intressanta då, ska åka till deras närmaste ÅF och kika på den "live".

Fler tips mottages tacksamt!

/ Lisa

6. d-sajn
    Medlem Nivå 6
    Vi har beställt en pardörr från Allmoge Snickeri www.allmoge.se . Tycker att skillnaden är enorm jämte en massproducerad dörr (sen så är den ju unik).

Det finns två saker på ett hus som får kosta och det är dörrar och fönster. (En ful dörr ser man varje dag)

7. V
    Medlem Nivå 3
    D-sajn - håller verligen med dig!! Det var ifrån "Allmoge" som jag fick priset på 40 000;- De har utan tvekan de finaste fönster och dörrar jag sett, men plånboken blir inte lika nöjd som jag tyvärr ;)

Får jag vara fräck att fråga vad ni köpte för dörr och vad ni fick betala för den?

Mvh Lisa

8. d-sajn
    Medlem Nivå 6
    Den har tyvärr inte kommit ännu, frår vänta drygt två månader till innan det är hemma.
    Vi har beställt en i samma stil som den röda i deras broschyr (halvfransk PD32). Den kommer att målas i en grönaktig kulör, färgat glas i hörnen,ett bra lås samt lite trevligare gångjärn och vi hamnade stax över ditt pris.

9. K
    Medlem · Nivå 11
    En arbetskamrat har beställt parytterdörrar från Näsåkers Snickeri i Ångermanland. Han var helnöjd med både utförande och pris!

10. C
    Medlem · Nivå 8
    O leta dörrar på Blocket o liknande ställen... Vi fick tag på en dubbeldörr OCH en enkeldörr, bägge ytterdörrar, för 5000:- tillsammans ! O.K. vi fick köra Sundsvall (Norrlands Huvudstad) - Umeå t.o.r. Dubbeldörren har nu suttit uppe två vintrar o även om den är cirka 20-25 år gammal och av homogent trä rätt igenom är det helt o.k. Den är tillverkad på ett lokalt snicker i Umeåtrakten...

carra

11. V
    Medlem Nivå 3
    Jag håller verkligen med dig! Det finns verkligen hur många fina "äldre" dörrar som helst. då har man ju chansen att dessutom få lite originell och ovanlig dörr. Men min fasa är att de äldre dörrarna läcker som sjutton.. Hur upplever ni det? Drar det och blir väldigt kallt runt era dörrar på vintern? :)

Tacksam / Lisa :)

12. B
    Medlem Nivå 7

Norrlands Huvudstad

Och vem har utnämt Sundsvall till Norrlands Huvudstad?

13. S
    Medlem Nivå 1

Prisvärt

Det finns också ett snickeri i Mellbystrand(danielssonssnickeri.com) som tilllverkar kvalitetsdörrar på beställning. Jag beställde en liknande dörr från dem och den kostade ca 20000:- riktigt prisvärt.

14. V
    Medlem Nivå 3
    Snickerboa - stort tack för tipset! Ska verkligen kolla upp dem, var inne och kikade på hemsidan och såg en fin-fin pardörr i gammal stil. :)

Tackar och bockar!

/ Lisa

15. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Håller med EB! Ta en titt på deras hemsida. Gedignare och mer välbyggda dörrar blir svårt att hitta. De kan fås efter helt egen design och i vilka mått du önskar. Ligger mycket bra i pris.