ljud.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi bygger hus och har tänkt att skaffa ny hemmabio samt lite bakgrundsmusik när jag lagar mat mm.

Jag behöver lite input då jag är rätt kass på detta samt att jag har en rad frågor/ funderingar.
Kanske blir mycket frågor här men ska försöka formulera mig så bra som möjligt.

Tvrummet är ganska stort&luftigt, jag har 6 meter från soffa (ca 2,4m till tak) till TV väggen (ca 4m till tak). Alltså öppet till nock.

Jag har tänkt att köpa allt från HIFIklubben (eller vart köper man bra grejer?)
Reciever Denon AVR X4200W: Det står att den har 7.2.
Men så står det även 9.2-kanalig signalbehandling med 13.2 Pre Out - Vad innebär detta?

Är det 7.2 samt med zone2 så blir det 9.2? samt att de finns möjligthet till 13.2 om ja kopplar till ett extra slutsteg?

Kan jag köra 5.1 + två stycken extra högtalare i mitten av rummet (taket) som atmos högtalare?
Eller kan jag köra 5.1 + 4st högtalare i taket som atmos utan extra slutsteg?
Kan jag isåfall även ha zone2 ( 2 högtalare i ett annat rum? Eller har jag använt allt kanaler då?

Om jag sätter upp 2 eller 4st högtalare till atmos, kan jag då köra dom som ”zone2” som jag vill ha lite bakgrundsmusik när ja slö tittar på tv?
Eller kan man bara ha antingen eller?

Funkar det att ha bak/surround i taket ovanför huvudet, eller kommer de låta konstigt? Ljudet kommer ju inte komma bakifrån?
Riktningsbar diskant?

Känns som att jag inte ska sätta in inwall högtalare som bak/surround i ytterväggen?

Jag står i valet av att köpa allt inbyggnad (förutom sub som får bli en vanlig) eller inbyggnad bak och center samt ett par golvare B&W683 s2 fram, tjejen vill INTE ha någon stor center på tv bänken.

Frontar : B&W CWM Cinema 7 ELLER B&W 683 s2 golvhögtalare
Bak: B&W ccm684 eller B&W 683 ??
Center: B&W Cinema 7 eller B&W cwm 7.5??
Sub: B&W ASW610??
(varför just B&W vet jag inte, men snygga är dom haha )

Va tror ni om detta, behöver jag ha ett par 683 s2 som golvare för att de ska låta okey i rummet med tanke på att de är ganska stort eller funkar CWM cinema 7 till större rum?

Blir de konstigt att ha ett par golvare med sub och resterande inbyggda?

Vilka tak/bakhögtalare räcker (ccm684 eller 683 eller rekommenderar ni några andra?
Funkar Cwm 7.5 som center? Eller ska man ta någon annan?
Funkar sub asw610 eller ska man gå upp till ASW610XP?

Placering av atmos? 1 och 2 eller 3 och 4?
2st eller 4st?

Om mina bak/sur sitter i taket samt atmos sitter i taket bör de inte bli väldigt konstigt ljud då? då inget kommer bakifrån? Kanske ska utesluta atmos då?

Ljud i kök mm har ja tänkt att driva med HEOS AMP eller SONOS AMP då jag gillar att de är lätt att styra. Kommer att dra extra tomrör till fler rum för lätt kunna bygga ut systemet.
Det blir dock ganska dyrt till flera zoner då AMParna kostar ca 5000kr/st

Finns de något annat bra (måste vara smidigt som Heos/sonos) alternativ?

Vart ska man placera högtalarena i kök? 1-2 eller 3-4 eller 5-6 ?

Bifogar även en ruskigt ful skiss från paint, så ni ser hur jag har tänkt.

Tacksam för all info/tips

Kan tyvärr inte bidra med så mycket men får bidra med det lilla :)

Jag kollade mycket efter lösning för mediaspelare, främst för mitt kök, tyckte det blev jädra mycket pengar så blev Aliexpress och denna: http://www.aliexpress.com/item/FX-A...SB-RCA-Coaxial-Optical-Power/32440162075.html

Har än så länge bara testat tillsammans med mina XTZ högtalare, ett jädra tryck. Tanken är att gömma den i ett kökskåp och koppla på med Chromecast Audio - därefter streama ljudet. Förutom priset tyckte jag det var smidigt och inte vara beroende av ytterliggare en app.

Har köpt mitt 5.1+2.0+2.0 system på Hifi klubben, det blev BoW, har dock inte installerat det ännu.

• Gilla
MatsNyman
  • Laddar…
D09
Köpte mina inbyggnad på www.sumo.se

Hur nöjd som helst. Billigt blev det. Ca 300kr högtalaren. Blev en del som köptes in 😇

Kör med sub på golvet. Det behövs. De har riktningsbara diskanter men satteliterna bör nog vara i taket om t ex soffan är mot väggen.

Jag märker skillnad i V-rummet där de är i väggen samt sovrummet där de är i snedtaken bakom.

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
MatsNyman
  • Laddar…
Okey. Får kolla detta. Låter lite för billigt. Har du bild på hur de ser ut i snedtaket ?
Ja ska nämligen sätta i ett snett tak ( öppet till nock )

D09
MatsNyman skrev:
Okey. Får kolla detta. Låter lite för billigt. Har du bild på hur de ser ut i snedtaket ?
Ja ska nämligen sätta i ett snett tak ( öppet till nock )

image.jpeg
Skapa konto

• Gilla
MatsNyman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.