1 404 läst · 23 svar
1k läst
23 svar
Hjälp - ny villaägare, stora sprickor i sockeln och fukt
Hej,
Söker hjälp med åtgärsförslag. Vad ska man göra? Vad tror ni det landar på ekonomiskt? Går det att hävda dolt fel gällande dränering?
Köpte en villa som tillträddes i början på 2024. Konstruktionen är platta på mark. Byggt 1970. Byggnaden är en friliggande villa i sutterängplan i två våningar.Villan är besiktigad och sprickor redovisades i besiktningsprotokollet som "påpekande", inte "bör åtgärdas", viket jag som konsument tolkade som att det inte är en större fara/en utgift som strax kommer.
Nu när man bott in sig har jag en väldigt dålig magkänsla gällade dessa sprickor. Ja, jag har kontaktat flera företag som arbetar med att höja golv och åtgärda skador på sockel. Men vill gärna höra vad ni tänker.
Många av sprickorna går igenom hela betongbjälklaget från utsida till insida, la upp bild. Dessa horisontella sprickor är långa och placerade i samma höjd sockeln vilket är väldrig oroväckande - sidorörelse av hela byggnaden? Höjden på den sprickan är genomgående strax under toppen på sockeln vilket kan indikera på att hela byggnaden rört på sig? Finns sprickor som gått igenom teglet. Finns även några stycken vertikala sprickor som också tränger igenom hela bjälklaget.
Huset är dränerat, dräneringen är endast 10-15 år gammal och utförd av fackmän enligt säljare. Fuktinträngning finns på bottenplan. En person som arbetar inom bygg kommenterade nyss att dräneringen ser konstig ut, vad tycker ni?
Sockeln ser lagad ut och tyvärr har jag hittat att det låter ihåligt på vissa delar där man knackar.
Drömmer mardrömmar om att hela skiten ska rasa ihop. Vad tror ni? Tack på förhand.
Söker hjälp med åtgärsförslag. Vad ska man göra? Vad tror ni det landar på ekonomiskt? Går det att hävda dolt fel gällande dränering?
Köpte en villa som tillträddes i början på 2024. Konstruktionen är platta på mark. Byggt 1970. Byggnaden är en friliggande villa i sutterängplan i två våningar.Villan är besiktigad och sprickor redovisades i besiktningsprotokollet som "påpekande", inte "bör åtgärdas", viket jag som konsument tolkade som att det inte är en större fara/en utgift som strax kommer.
Nu när man bott in sig har jag en väldigt dålig magkänsla gällade dessa sprickor. Ja, jag har kontaktat flera företag som arbetar med att höja golv och åtgärda skador på sockel. Men vill gärna höra vad ni tänker.
Många av sprickorna går igenom hela betongbjälklaget från utsida till insida, la upp bild. Dessa horisontella sprickor är långa och placerade i samma höjd sockeln vilket är väldrig oroväckande - sidorörelse av hela byggnaden? Höjden på den sprickan är genomgående strax under toppen på sockeln vilket kan indikera på att hela byggnaden rört på sig? Finns sprickor som gått igenom teglet. Finns även några stycken vertikala sprickor som också tränger igenom hela bjälklaget.
Huset är dränerat, dräneringen är endast 10-15 år gammal och utförd av fackmän enligt säljare. Fuktinträngning finns på bottenplan. En person som arbetar inom bygg kommenterade nyss att dräneringen ser konstig ut, vad tycker ni?
Sockeln ser lagad ut och tyvärr har jag hittat att det låter ihåligt på vissa delar där man knackar.
Drömmer mardrömmar om att hela skiten ska rasa ihop. Vad tror ni? Tack på förhand.
Redigerat:
Bästa svaret
Lugn nu. Har huset stått sedan 1970 så lär det inte hända något just nu. Pusta ut och ta en sak i taget. Angående dräneringen så bör ju den gula listen ligga under mark för att inte exponeras mot solljus. Denna ska sedan tätas mot väggen med en speciell fog. Som du ser är det just nu öppet mellan denna list och sockeln på huset vilket gör att vatten kan tränga ner innanför din isodrän/pordrän. Vilket kan förklara fuktindikationerna på insidan. Börja med att mäta sprickorna och gör detta med ett par månaders mellanrum för att se om det rör sig. Ser du ingen rörelse så kan du endast täta dessa och fortsätta njuta av livet 😉
Du har köpt något som du visste om. Efteråt börjar du fundera på om du skulle gjort en grundligare undersökning? Smekmånaden med att köpa hus är över.
1. Vet ej
2. Vet ej
3. Nej det är synligt för alla och upptaget i protokollet. Inget dolt här.
Har sprickorna förändrats under tiden?
1. Vet ej
2. Vet ej
3. Nej det är synligt för alla och upptaget i protokollet. Inget dolt här.
Har sprickorna förändrats under tiden?
Tack för lugnande ord. Ska börja mäta sprickorna!Kosyer skrev:Lugn nu. Har huset stått sedan 1970 så lär det inte hända något just nu. Pusta ut och ta en sak i taget. Angående dräneringen så bör ju den gula listen ligga under mark för att inte exponeras mot solljus. Denna ska sedan tätas mot väggen med en speciell fog. Som du ser är det just nu öppet mellan denna list och sockeln på huset vilket gör att vatten kan tränga ner innanför din isodrän/pordrän. Vilket kan förklara fuktindikationerna på insidan. Börja med att mäta sprickorna och gör detta med ett par månaders mellanrum för att se om det rör sig. Ser du ingen rörelse så kan du endast täta dessa och fortsätta njuta av livet 😉
Mm… man blir lite misstänksam när takavvattningen övergår i ett 75mm-rör istället för att fortsätta i ett 110-markavloppsrör.M Marinaden skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 077 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 077 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 077 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 077 inlägg
Ja, eller så tar du hjälp av någon som kan. Det är absolut inte ett dolt fel.M Marinaden skrev:
Faktum är att eftersom dräneringen visar tydliga avvikande tecken så utökas din undersökningsplikt dessutom. Det vill säga du har en än mer långtgående undersökningsplikt pga. att det finns anledning att tro att det är fel utfört
Okej, kikade på besiktningsprotokollet och där står det "stuprör" - "inget att notera". Trots detta inte dolt fel? Låter märkligt att man skulle förväntas ha kunskap om hur rör ska dimensioneras? Förstår om man skulle ha sett att röret är sprucket/skadat eller liknande? Aja oavsett så måste det åtgärdas... är det omdränering som är rekommenderad åtgärd?S SueCia skrev:
Jag har inte förstått att dräneringen är avvikande och detta är inget som omnämns i protokollet. Förväntas man förstå sådant som privatperson när huset är besiktigat och ingenting nämns om detta..? Tvärtom står det att dräneringen är utförd för ca 10 år sedan är är utförd av fackmän och livslängd på dräneringen är 25 år. Däremot var ju såklart sprickorna där.S SueCia skrev:Ja, eller så tar du hjälp av någon som kan. Det är absolut inte ett dolt fel.
Faktum är att eftersom dräneringen visar tydliga avvikande tecken så utökas din undersökningsplikt dessutom. Det vill säga du har en än mer långtgående undersökningsplikt pga. at t det finns anledning att tro att det är fel utfört
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 077 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 077 inlägg
Besiktningsmannens protokoll säger bara vad han hittat eller inte hittat. Det beror på vem han jobbade åt också. Om det är säljarens besiktningsman så är den inte värd mkt för digM Marinaden skrev:Okej, kikade på besiktningsprotokollet och där står det "stuprör" - "inget att notera". Trots detta inte dolt fel? Låter märkligt att man skulle förväntas ha kunskap om hur rör ska dimensioneras? Förstår om man skulle ha sett att röret är sprucket/skadat eller liknande? Aja oavsett så måste det åtgärdas... är det omdränering som är rekommenderad åtgärd?
Du resonerar som om du köpt fastigheten av ett företag eller med någon slags utfästelse. Du förväntas inte veta någonting om hus, men du förväntas isåfall ta hjälp för att uppfylla undersökningsplikten. En säljarbesiktning har ingenting med din undersökningsplikt att göra.
Jag tycker inte vi sett något jätteallvarligt på bilderna, jag hade inte uppfattat det där som akut. Men någon annan gör säkert en annan bedömning.
Att huset behöver dräneras om någon gång kan du ju räkna med iallafall.