9 948 läst · 51 svar
10k läst
51 svar
Hjälp! Ny spis i lägenhet! Ringer elektriker på Måndag. FOTON!
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Hej.
Ska byta ut min gamla smalspis (Electrolux CF 5003) som har Norwesco-kontakt och kör enfas 230v.
Nya spisen (EKI55951OX) är induktion och går på 3-fas och kräver nolla (3x16a).
Mailade Electrolux som sa att elektriker måste dra om elen i köket för det ska funka.
Nya spisen:
https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/induktionsspis/eki55951ox/
Bifogar foton på proppskåpet, vägguttaget och gamla spisen.
Jag har läst spisbibeln och kollat diverse trådar men min kunskap om el är i nivå med kalle 3 år.
Ni som kan sånt här, är det möjligt för elektrikern att dra kablar och fixa så att jag kan använda spisen?
Är det helt omöjligt så säg gärna det för då måste jag annullera köpet snarast.
Tack på förhand.
Ska byta ut min gamla smalspis (Electrolux CF 5003) som har Norwesco-kontakt och kör enfas 230v.
Nya spisen (EKI55951OX) är induktion och går på 3-fas och kräver nolla (3x16a).
Mailade Electrolux som sa att elektriker måste dra om elen i köket för det ska funka.
Nya spisen:
https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/induktionsspis/eki55951ox/
Bifogar foton på proppskåpet, vägguttaget och gamla spisen.
Jag har läst spisbibeln och kollat diverse trådar men min kunskap om el är i nivå med kalle 3 år.
Ni som kan sånt här, är det möjligt för elektrikern att dra kablar och fixa så att jag kan använda spisen?
Är det helt omöjligt så säg gärna det för då måste jag annullera köpet snarast.
Tack på förhand.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Du har inte trefas in, så elektrikern kan inte dra fram trefas. Men spisen funkar säkerligen på enfas. Det finns i princip inga spisar som behöver trefas i dag.
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 478 inlägg
Du kan säkerligen använda den nya spisen även om du endast har enfas. Vad Electrolux menar med att du måste dra om elen för att det ska funka är oklart, men man brukar inte få några insiktsfulla svar från vitvarusupport. Den enda haken är om spisen inte skulle tillåta enfasig inkoppling, men det är osannolikt. Denna inkopplingsinformation hittar man sällan i brux eller annan info på nätet, utan man behöver se på lappen som är klistrad på spisen...
Med enbart enfas är du ju begränsad till att nytta knappt hälften av spisen totala effekt. Det brukar dock räcka fint till alla normal matlagning. Du har ju haft en gammal enfasspis som fungerat på 20 A säkring. Det är inte omöjligt att den nya spisen har en ställbar inbyggd effektreglering som förhindrar överbelastning.
Med enbart enfas är du ju begränsad till att nytta knappt hälften av spisen totala effekt. Det brukar dock räcka fint till alla normal matlagning. Du har ju haft en gammal enfasspis som fungerat på 20 A säkring. Det är inte omöjligt att den nya spisen har en ställbar inbyggd effektreglering som förhindrar överbelastning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 587 inlägg
Står ju i manualen att den går att köra på 1-fas.
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Ok. Jag kommer aldrig använda alla plattor eller ugn samtidigt så den biten är lugn.Bo.Siltberg skrev:
Du kan säkerligen använda den nya spisen även om du endast har enfas. Vad Electrolux menar med att du måste dra om elen för att det ska funka är oklart, men man brukar inte få några insiktsfulla svar från vitvarusupport. Den enda haken är om spisen inte skulle tillåta enfasig inkoppling, men det är osannolikt. Denna inkopplingsinformation hittar man sällan i brux eller annan info på nätet, utan man behöver se på lappen som är klistrad på spisen...
Såhär svarade electrolux på facebook:

Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Den personen vet inte vad den pratar om.
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Flytta över nätkabeln och norwescopluggen från din gamla spis och koppla in den enfas. Har du fått mat&potatis på bordet med din gamla spis på enfas kommer det funka i forsättningen också.
Svaret du fått från supporten är goddagyxskaft.
Det går inte att ha enfas utan nolla. Så det har du.
Eventuellt behöver du byta sladd på spisen eftersom det blir en högre ström.
Eventuellt behöver du byta sladd på spisen eftersom det blir en högre ström.
Du har redan fas och nolla (och skyddsjord) fram till gamla spisen. Behövs väl ett nytt uttag som lys,asken fixar lättM Mastodontfilms-Mats skrev:
Men du, bor du i fler- ellerenfamiljshus? Finns trefas hyfsat i närheten ( typ trapphuset) så tycker jag du skall kolla möjligheten till trefas
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
S Skärkarln skrev:
Jag bor i ett lägenhetshus med 9 våningar. Bor på vån 6.
Varje våning har långa korridorer med lägenheter på vardera sida.
Har sett nån elcentral ända nere i tvättstugan så jag tror jag får leva med enfas tyvärr då jag antar att det blir meckigt annars.
Uppenbarligen har man ju bytt central utan att dra in trefas, så sannolikt är det inte jätte lätt. Det medför ju dessutom att man ska ha in en ny central.