Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hjälp, mögel i sovrum!

1. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem

Re: Hjälp, mögel i sovrum!

Hej igen, nu har jag haft besök av fukttekniker. Han bedömde att det var kondensfukt i ett kallt och dåligt ventilerat hörn som orsakat möglet. Alltså att fukten kommit innifrån, vilket var mycket glädjande. Han föreslog att såga ur och byta spånskivorna i ett område som han ritade upp på väggen. Förhoppningsvis ser det bra ut när jag gör hål där och tittar. Om det var svarfärgat så var det inte bra, menade han.

2. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem

Det såg dessutom relativt bra ut när man tittade bakom golvlisten, ovanför den var det ju massor med mögel innan, men där syndes inget nu. Han gjorde bl annat en fuktmätning i hörnet och stack in ett instrument i vad han upskattade att var en regel bakom skivan, och den hade normala fuktvärden. I spånskivan var det förhöjda fuktvärden, framför allt i det hörn där det hade bildats mögel.

Förutom att byta spånskivorna (som ju bara är ett symptom på problemet) så kommer jag att prioritera upp installation av nytt ventilationssystem, något jag blev sugen på direkt vi hade flyttat in. Det är ju en 1-plansvilla så självdraget händer det ju inte så mycket med. Åtminstone inte när man ligger och sover med stängd dörr...

Vinden är oinredd, så det känns relativt enkelt att dra fram rör för till/frånluft med en värmeväxlare. Men de frågorna får jag ta upp i en annan tråd. Postar senare en bild när jag sågat upp ett hål i väggen och kikat vilket skick reglar och isolering är i.

Tack så länge för era råd och synpunkter.

/En lättad Robert

3. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 681 inlägg

ylven

Medlem

Skönt att det inte var värre!

4. swecul
    Medlem · Stockholm · 1 140 inlägg

swecul

Medlem

får man fråga vad en fuktexpert kostar att anlita?

5. yonna
    Medlem · Österlen · 7 704 inlägg

yonna

Medlem

Jag håller med plexi. Låt barnen sova/hålla till i de andra rummen. Jag skulle själv avvakta med att använda just detta rum för småttingarna under de närmaste månaderna för att vara helt säker på att problemet lösts långsiktigt.

6. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem

Killen som var här gjorde en punkt-utredning av det hörn i huset där jag noterat problem. Han sågade inte upp något golv eller vägg utan mätte med instrument som hålls emot väggen och en annan typ som med "nålar" som han slog in i väggen. Han gjorde alltså ingen fullständig besiktning av hela huset. Detta kostade en timme á 490kr + moms.

Nu har jag inte kollat upp vad forumreglerna säger om att uppge priser för olika företag, men någon får väl radera posten om jag bryter mot reglerna. Vi anlitade Munters torkteknik i Karlstad. Jag är mycket nöjd med killen som var här, hade även en del telefonkontakt med honom efter att jag sågat bort de gamla/fuktiga spånskivedelarna.

OCAB i Karlstad hade en undersökningsavgift på 1550kr+moms. Anledningen till att jag valde Munters var att de kunde komma först av de fyra företag jag kontaktade.

7. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem

Jaja, jag inser att jag för alltid kommer att betraktas som en oansvarig förälder i detta forum. ;)
    Skämt åsido, vi rensade rummet helt o hållet dagen efter att jag postade funderingen om hur jag skulle göra. Dessutom har jag sågat upp väggen nu och det var torrt och fint därinne, så det mögel som fanns verkar bara ha funnits på ytan av insidan/tapeten. Postar några bilder på hur det såg ut strax.

8. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem

Som ni ser verkar både trä och isolering vara ganska gott skick bakom spånskivorna. Det jag reagerade på var att i det vänstra hålet ser isoleringen helt orörd ut medan den är svartfärgad längs reglarna vid högra väggen. Kommentaren jag fick efter att ha mailat bilder till fuktkilen som var här, var att det svarta troligtvis var sot och smuts som dragits med vinden som letat sig in i väggen. Jag kände själv att det var lite dragigt längs reglarna. Han tyckte att jag skulle vika undan isoleringen och se om det fanns glipor mellan ex reglar och asfaboard. I så fall skulle jag spruta på fogskum för att täta springan som orsakar att det är drag i väggen.

9. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem

Här är en ganska dålig bild tagen med mobilen på hur det såg ut bakom isoleringen. Inga stora glipor, men ett kännbart drag i "hörnet" och i bakkanten mot asfaboarden.

10. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem

Ännu en bild, med resultatet efter att jag varit framme och nybörjarkladdat med fogskummet... Nu känns det inte alls kallt och dragigt längre. Förutom att det är energimässigt dumt om det är drag i väggen så var det ytterligare en faktor till att det blev mögel. Väggen blev kall av draget, dessutom sitter en väggventil ovanför samt att det tidigare stod en säng mot ytterväggshörnet och minimerade den lilla lilla luftcirkulation som fanns tidigare.

11. A
    Medlem · 8 inlägg

Agnes5

Medlem

Eftersom ditt hus har platta på mark måste du tänka "stort" och ta reda på om problemen har med grundkonstruktionen att göra. Risken är inte obetydlig eftersom markfukt har en tendens att krypa upp med åren. Jag tror att rätt väg att gå är via kommunen. Det finns något som heter Småhusskadenämnden varifrån man kan få ekonomisk hjälp och konsulthjälp vid fuktskador. Huset får dock inte vara äldre än 30 år för bidrag. Men kasta inte bort dina pengar på "fel" konsult utan ta någon som verkligen kan detta.

Vi har själva en sådan grundkonstruktion som din och har under året som gått rivit upp alla golv och reglar och gjort minutiöst rent från sågspån, jord, snören, fimpar, sand, bullpapper och jag vet inte allt vad snickarna hade lämnat kvar på plattan. Sedan installerade vi ett mekaniskt ventilerat golv som funkar fint och har givit en frisk luft inne.

Man ska inte tro att fuktproblem är något som märks, även om du har tydliga spår i ditt hus. Vi hade bara källarlukt och vi hittade aldrig några spår av fukt som gick att märka. Fukten gick bara att mäta sig till genom att borra ut ett prov ur betongen. De utrivna reglarna gav ett intryck av att vara kruttorra men det får man inte låta sig luras av. Fukt i grunden är farligt för hälsan, särskilt för barnen.

Vi anlitade Sveriges Provningsanstalt i Borås och de kan verkligen detta med fukt. De är verkligen inte billiga, men de kan sin sak. Om detta är ett dolt fel i ditt hus, kan du stämma föregående ägaren, som då får stå för fiolerna, såvida han inte har skrivit sig fri från dolda fel i kontraktet.

I vårt hus gick det ventilerade golvet på två hundra tusen plus moms tack vare att vi gjorde allt för- och efterarbete själva. Hade vi lejt snickare för hela jobbet, hade notan slutat på närmare en halv miljon. Därför tycker vi att vi kom billigt undan, om man säger så. :) Till detta kommer ytbeläggningen.

Agnes5

12. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 681 inlägg

ylven

Medlem

Fick ni ut något för dolda fel för detta?

13. A
    Medlem · 8 inlägg

Agnes5

Medlem

Vi byggde vårt hus själva för tjugoåtta år sedan, så det fanns ingen annan än oss själva inblandade. Däremot tog vi kontakt med husleverantören - det var ju ett monteringsfärdigt hus - och berättade för honom att vi skulle åtgärda grunden för en halv miljon. De låtsades som om det regnade och först efter ett par påminnelser hörde de av sig och sa att detta var en vedertagen byggmetod och att de inte kunde ta något ansvar för det. Det begrep vi väl innan, men det var intressant att höra vad de hade att säga. Det är ju sant att det var en helt vedertagen metod. Den används ju för övrigt fortfarande, fast med lite mer isolering under plattan.

Vi har lärt oss massor på att göra det här. Jag tycker synd om dig som har drabbats, men det finns lösningar och trösta dig med att detta är ett problem som enormt många av Sveriges husägare har. De talar bara inte om det, eftersom huset då tappar i värde. Men åtgärdar man det, så är ju det en investering som man får tillbaka den dag man säljer.

Vi har däremot goda vänner som har gjort likadant. De stämde den föregående ägaren som fick stå för hela kostnaden. De åtgärdade dock bara ett enda rum.

Agnes5

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.