Hjälp! Mitt nya tak läcker

3k läst  4 svar

1. M
    Medlem Nivå 4
    Jag har precis bytt tak, ny spont, ny papp och precis nyläktat. Tyvärr så visar det sig nu att det läcker från ett eller två ställen.

Jag tror att det kommer in vatten under ströläkten och sedan letar sig vidare ner i ett spikhål där bärläkten fäster in i ströläkten. Läckan är mitt på en hel pappvåd.

Hur kan jag åtgärda detta? Pannorna kommer på onsdag och då vill jag att det skall vara tätt.

Hoppas på svar sa en trött Zeb

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Re: Hjälp! Mitt nya tak läcker

Köp takpappsklister, en typ av renoverinsklister som du penslar på. Det är också små glasfiberspån i detta klister så det blir hållbart.

3. M
    Medlem Nivå 4

Menar du typ Mataki specialklister som jag har haft när jag har skarvat pappen och även vid avslutningar mm?

Skall jag pensla detta under ströläkten där det läcker eller vad hade du tänkt dig?

Tacksam för alla förslag

/Zeb

4. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Förmodligen kan du använda det, men jag menade ett speciellt klister för renovering. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter.

5. Z
    Medlem Nivå 3

Har ett liknande problem så jag lyfter tråden igen. Tror mitt läckage beror på att pappen smält i värmen. Det mörka på bilden vet jag inte om det är en gammal förbättring el om pappen ser ut så när den smälter. Ser ju en del sprickor där också.
    Förmodar att jag kan använda detta klister också, vad tror ni?

Mvh Z

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: