Byggahus.se

Hjälp, mitt FTX värmer bostaden på sommaren

1. I
    Medlem Nivå 2
    Hej på er,

Jag har ett ftx systemet från tidigt 80-tal någon gång som är installerat i vårt hus. 1,5 plan.

Jag har märkt på elförbrukningen som ligger runt 25-30 kWh per dag att något inte stämt.
    Har haft mina tankar om att det kunde vara ftx-systemet som drar mycket ström.

testade att stänga av det under 1 dygn och hade då 8 kWh.

När jag öppnade aggregaten idag upptäckte jag att värmeslingorna som sitter innan aggregatet gick. De var nästan brännheta. Detta trots att det varit 25-28 grader ute.

jag mätte då tilluften i utblåsen i varje rum och i samtliga 3 utblås var det ca 2-3 grader varmare än i rummet.

aggregatet är så gammalt att det (så vitt jag vet) inte går att ställa in någon temperatur eller fläktfart. Har bara hittat en resetknapp och en av/på brytare.

hur ska jag göra för att den bara ska ta in luften utifrån och cirkulera den i bostaden.
    Eller går inte det?
    Vi har olidligt varmt inne nu, ca 28-30 grader och även på natten är det ca 27 grader inne trots ca 20 grader ute.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    F8823B7E-1069-4E52-AC02-1CD2F3E3EDB5.jpeg
    78E830EC-8418-4337-8822-A7EFCA014D53.jpeg
    3308EB6F-CDE8-4BF4-BA4D-DF8852F7ACCA.png

2. J
    Medlem Nivå 6
    Hej, ser precis ut som mitt tidigare FTX från 80-talet "Bacho Minimaster"

Råd nr1: Planera ASAP för ett byte till ett modernt FTX aggregat, skillnaden är enorm på återvinningen. Eftersom det finns så många Minimaster ute på marknaden så har ett antal leverantörer tagit fram utbytesaggregat som har samma mått och typ samma röranslutningar. Mitt byte gick på typ drygt 20K för fyra år sedan. Det var en omedelbar effekt på energiåtgången i huset :)

Ang värmeslingorna, går dom inte att stänga av så deaktivera dom fysiskt genom att strypa strömmen till dom. Det kanske är så enkelt att bara koppla loss dom från ev strömmatning?

Men ... byt ASAP, din FTX är totalt slut :)

3. A
    Medlem Nivå 7
    Har du lust att dela med dig av vilket aggregat det var du bytte till? Det skulle ju underlätta för trådskaparen.

• Laddar…
  4. J
    Medlem Nivå 6
    Är inte hemma just nu så jag har inte tillgång till exakta uppgifter ... men vad jag minns så valde jag mellan Fläktwoods och Flexit. Kom fram till att dom var typ identiska, så det blev en Flexit eftersom priset var några tusenlappar billigare.

5. I
    Medlem Nivå 2
    Dum fråga kanske , men hur vet man att ett nytt passar med anslutningar osv?

kan man montera det själv ?

6. Lizzardo
    Självbyggare Nivå 5
    Man tittar ut vilket aggregat man vill ha och tar fram info om det på nätet, sen mäter man på plats.
    De nya aggregaten är inte identiska med ditt gamla så ev kan man behöva bygga om lite med nån essböj eller två men det är så gott som aldrig några problem.

Om du kan montera det själv kan nog du bara svara på själv men det finns inget som hindrar dig;)

• Laddar…
  7. A
    Medlem Nivå 7
    Injustering av flöden löser väl inte en vanlig dödlig själv tänker jag?

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nej, och det är nog också ett "lagkrav" att man måste göra en OVK (=obligatorisk ventilationskontroll) när man har FX-, FT- eller FTX-ventilation och ändrar på installationen.

9. I
    Medlem Nivå 2
  10. E
    Medlem · Nivå 22
    Du får kolla upp exakt vilket aggregat/tillverkare/typnummer du har, leta efter någon typskylt. Därefter går det kanske att reda ut vad som går fel.
    I Minimastern sitter termostaten inne i själva aggregatet och på höger sida. Där finns ett vred som justerar förvärmningstemperaturen.

Det finns inga lagkrav som reglerar injustering av fläktsystemet i en privatbostad (ej bostadsrätt) om du nu skulle byta ut bef. system.

11. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Kan vara ganska bra att ställa den på 20 grader om ni tycker det är varmt :D
    Med 26 på inställningen så lär den värma nästan jämt... :rofl:

12. S
    Medlem Nivå 1
    Du kan ju prova att minska den till 18 eller något så får du säkert svar om några timmar. Du har en bild på den så du kommer ihåg vad det vart för inställning förut. När du vet vad den gör, märk upp den - underlättar för nästa ägare som måste lista ut samma sak...

Min FTX värmer jag bara inkommande luft till 15C på vintern då återvinning av värme och golvvärme sköter resten. Men den har givaren vid inkommande luft; inte på vägg i huset.

• Laddar…
  13. I
    Medlem Nivå 2
    satte den på 0 och värmaren gick ändå ..

14. I
    Medlem Nivå 2
    men är inte detta givaren ?

9011CDCD-BD3C-4E4E-8A66-FB4D49B3DB57.jpeg

Och på väggen termostaten ?

15. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Så sen vred du upp den till 26 igen? ;)

Ställ ner den på 0 och låt den vara där ett par timmar innan du känner efter.