16 241 läst · 43 svar
16k läst
43 svar
Hjälp - misstänker obehörigt elarbete
Sida 1 av 3
Genomgått en större renovering av vår lägenhet och använt en totalentreprenad för att utföra hela jobbet. Det är en bostadsrätt.
Firman har sagt sig erha nödvändig auktorisation, men det har vi inte verifierat i förhand.
Vi bad att se f-skatt och försäkringsbevis innan kontraktskrivning.
Firman har sagt att de skulle överlämna alla certifikat efter avslutat arbete, men har inte gjort det.
Vad gör vi nu i detta läge? Har vi gjort något fel/olagligt? Vilka ska vi kontakta/informera? Vi har också betalat bolaget alla pengar. Antar att vi måste ha en behörig elektriker som kommer och ser på detta. Kan vi räkna med att få någon ersättning från någon försäkringspart om arbetet behöver göras om.
Tacksam för svar.
Firman har sagt sig erha nödvändig auktorisation, men det har vi inte verifierat i förhand.
Vi bad att se f-skatt och försäkringsbevis innan kontraktskrivning.
Firman har sagt att de skulle överlämna alla certifikat efter avslutat arbete, men har inte gjort det.
Vad gör vi nu i detta läge? Har vi gjort något fel/olagligt? Vilka ska vi kontakta/informera? Vi har också betalat bolaget alla pengar. Antar att vi måste ha en behörig elektriker som kommer och ser på detta. Kan vi räkna med att få någon ersättning från någon försäkringspart om arbetet behöver göras om.
Tacksam för svar.
Mer specifikt här:
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
Är du bara allmänt orolig eller har du någon anledning att misstänka att arbetet är felaktigt utfört?
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
Är du bara allmänt orolig eller har du någon anledning att misstänka att arbetet är felaktigt utfört?
De finns inte på hemsidan. Ingen olycka än. Allmänt orolig.
Firman har fått betalat, och svarar inte längre på mail/telefon.
Hade blivit utlovad att det var en behörig elektriker som skulle göra jobbet, och att jag skulle få intyg.
Känns som att jag borde anmäla till brfen och anlita en riktig elfirma.
På ESVs hemsida står det att jag som köpare /byggherre är ansvarig. Hur långtgående är mitt ansvar? Kommer man kräva att jag gör om all el igen? kommer kosta hur mkt som helst.
Firman har fått betalat, och svarar inte längre på mail/telefon.
Hade blivit utlovad att det var en behörig elektriker som skulle göra jobbet, och att jag skulle få intyg.
Känns som att jag borde anmäla till brfen och anlita en riktig elfirma.
På ESVs hemsida står det att jag som köpare /byggherre är ansvarig. Hur långtgående är mitt ansvar? Kommer man kräva att jag gör om all el igen? kommer kosta hur mkt som helst.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Ditt ansvar är att din elanläggning är säker, oberoende av vem som har gjort installationen, så det är den faktiska installationen som gäller. Några intyg behövs inte. Om du är orolig för att något i installationen innebär en säkerhetsrisk så posta bilder här så får du svar på om det är något att oroa sig över.
Ja du Kane, den här resan har lärt mig att avtal och realitet är två olika ting. Svårt att skydda sig mot oseriösa hantverkare.K Kane skrev:
Initialt var det avtalat att betalning skulle ske en månad efter avslutat arbete, det var så det formulerades i kontraktet.
projektet skulle ta drygt 2 månader. Istället pågick det 5,5 månader, företagets ekonomi gick söderut under den resan. vi behövde delbetala för att de skulle ha råd att köpa materialet som de hade åtagit sig att stå för. Vi blev även pressade att göra sista delbetalning när det återstod en del arbete, rätt vid inflytt. De arbetade kvar några ytterligare dagar betade av några punkter, så sluta de dyka upp. Vi känner ändå på något vis att det var skönt, började kännas obehagligt att bli pressad på det viset.
Hade en erfaren el-installatör på besök som gjorde en okulär granskning. finns helt klart saker att oroa sig för. Vad är smartast för oss att göra nu? Ska vi betala nu en behörig installatör för att göra om jobbet på en hand, eller ska vi tex involvera försäkringsbolagen? Som sagt , läser på ESV hemsida och där känns det som att vi (konsumenter i det här fallet) bär ett tungt ansvar.Bo.Siltberg skrev:
Ditt ansvar är att din elanläggning är säker, oberoende av vem som har gjort installationen, så det är den faktiska installationen som gäller. Några intyg behövs inte. Om du är orolig för att något i installationen innebär en säkerhetsrisk så posta bilder här så får du svar på om det är något att oroa sig över.
Men om jag förstår din poäng rätt, så är det viktig att vi tar tag i problemet nu om vi misstänker en risk. Att vi har anlitat en ev. obehörig firma att göra jobbet, iaf så länge inget har hänt - så behöver man inte vara rädd för några stora replissarier. Är det riktigt uppfattat?
Det du skriver är ju en aspekt men, vad värre är, anläggningen kan ju vara farlig ur på aå vis att den kan skapa person- eller brandfara exempelvis, nu har ni ju haft en erfaren elinstallatör och tittat och denne verkar inte bedömt att någon omedelbar fara föreligger.
Nu är frågan vad för typ av arbete som utförts, fem dryga månader låter som något omfattande som påverkat hela huset, är bedömningen att allt måste göras om från grunden, eller det går att rädda med lokala insatser, är exempelvis placering korrekt men fel kabel och apparater använda, inte mycket som framgår här?
Har lite svårt att se att försäkringsbolaget vill pynta detta men, som sagt, första steget bör väl bli att reda ut omfattningen i kronor och timmar.
Nu är frågan vad för typ av arbete som utförts, fem dryga månader låter som något omfattande som påverkat hela huset, är bedömningen att allt måste göras om från grunden, eller det går att rädda med lokala insatser, är exempelvis placering korrekt men fel kabel och apparater använda, inte mycket som framgår här?
Har lite svårt att se att försäkringsbolaget vill pynta detta men, som sagt, första steget bör väl bli att reda ut omfattningen i kronor och timmar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Ja du har uppfattat det rätt - finns det allvarliga säkerhetsbrister är det du som måste bekosta reparation för att uppfylla din skyldighet mot lagen. Ersättning från tidigare firman eller försäkringsbolag är en helt annan fråga som kommer i efterhand, och den lär inte blir så enkel tyvärr. Där behöver du nog ta juridisk hjälp.
En elfirma som gör jobb hos kunder måste idag vara registrerad hos elsäkerhetsverket. De är (borde vara) intresserade av en anmälan av de brister ni hittat. Så dokumentera allt ni ser, eller kontakta dem i förväg de kanske t.o.m orkar masa sig ut själva. ESV kan klämma lite på denna firma och förhoppningsvis förhindra att de fortsätter verka, men de kan inte hjälpa er med ersättning.
Men nu vet vi ingenting om graden av dessa brister i detta fall.
En elfirma som gör jobb hos kunder måste idag vara registrerad hos elsäkerhetsverket. De är (borde vara) intresserade av en anmälan av de brister ni hittat. Så dokumentera allt ni ser, eller kontakta dem i förväg de kanske t.o.m orkar masa sig ut själva. ESV kan klämma lite på denna firma och förhoppningsvis förhindra att de fortsätter verka, men de kan inte hjälpa er med ersättning.
Men nu vet vi ingenting om graden av dessa brister i detta fall.
Sen kanske det är dags att avliva missförståndet att allt installationsarbete måste göras av en "behörig elektriker". Några sådana existerar inte. En elektriker är vem som helst med anställning hos ett auktoriserat elinstallationsföretag som är registrerat hos Elsäkerhetsverket. På detta företag behöver det finnas minst en elinstallatör vilket är vad en person med personlig auktorisation ifrån Elsäkerhetsverket kallas. Denne behöver över huvudet taget inte delta i det praktiska arbetet ute på fältet. Istället kan han helt enligt regelverket enbart sitta i lugn och ro på kontoret och äta syltmunkar och dricka kaffé medan han filar på företagets egenkontrolprogram.
Redigerat:
Det är inte ovanligt att elektriker är enmansföretag/enskild firma och då blir elektrikern i praktiken "behörig".O Steamboy skrev:Sen kanske det är dags att avliva missförståndet att allt installationsarbete måste göras av en "behörig elektriker". Några sådana existerar inte. En elektriker är vem som helst med anställning hos ett auktoriserat elinstallationsföretag som är registrerat hos Elsäkerhetsverket. På detta företag behöver det finnas minst en elinstallatör vilket är vad en person med personlig auktorisation ifrån Elsäkerhetsverket kallas. Denne behöver över huvudet taget inte delta i det praktiska arbetet ute på fältet. Istället kan han helt enligt regelverket enbart sitta i lugn och ro på kontoret och äta syltmunkar och dricka kaffé medan han filar på företagets egenkontrolprogram.
Inte nödvändigtvis, en elektriker utan egen auktorisering kan ha en egen elfirma om det finns en auktoriserad elektriker för regel efterlevnad knuten till företagetD Deathtrip2000 skrev: