Byggahus.se

Hjälp min ljudisolering funkade inte!!!

1. L
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

Liso

Medlem
    Hejsan,
    Jag är ny på detta forum och tänkte fråga om råd på mitt akutaproblem. Jag bor i en väldigt lyhörd bostadsrättslägenhet byggd 1912. Efter att ha läst en del på olika trådar så kom jag fram till lösningen att ljudisolera mitt tak (allt ljud som jag hör i min lägenhet kommer ifrån grannen ovan). Ljud som hörs är prat i normal samtalston, stegljud (väldigt högt) samt drar ut stolar.
    Jag anlitade hantverkare som har byggt ett nytt innertak i sovrum, vardagsrum enligt kostens alla rekommenderade regler. Nedpendlat innertaktak, isolering, dubbeltlager gipsskivor (13 mm) med akustikprofil, samt akustik fogmassa.

Till min stora besvikelse så har det inte hjälp det minsta, hör samma ljud lika högt, men är 60,000 kr fattigare. Vad har gått snett? Kan ljudet gå via ventilation/väggar? Problemet är inte åtgärdat och jag vet inte vilken rätt jag har då det gäller garanti. För att fastställa om det är felbyggt eller att ljudet inte kommer genom taket skulle kosta 12000 kr (ljudmätareanalys).
    Någon kunnig på området eller som varigt i samma situation?
    Tacksam för svar!

2. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem
    jag sätter min peng på att ljudet knallar genom ventilationen...det låter rimligast...Hur låter ljudet från talet? Lite som i en låda? mullrigt dovt? eller hör du även det vassa i konsonanterna dvs s och t ljuden?

Det som förundrar lite är ifs stegljudet.. Men det är svårt att ta hand om detta på fel våningsplan dvs i din lägenhet. Stegljud reducerar bäst där den alstras...
    Det kan även vara så att väggar kan vara märkligt uppbyggda men det rimmar lite illa...

3. L
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

Liso

Medlem
    Det låter troligt att det är via ventilationen. Jag hör mest ganska dova pratljud som bas och när de skrattar men jag kan höra vad de säger om jag är helt tyst. Jag har en gammal vetilationslucka i vardagsrummet som är övertapeserad, troligen går ljudet här upp till grannen. Men det som är lite konstigt tycker jag är att jag hör samma prat i mitt sovrum som är längts bort från denna lucka. Så det är lite motsägande.
    Idag testar de i lägenheten. De ska upp till grannen och prata efter det att de har satt igen ventilationen...Vi får se hur det går. Blir det ingen skillnad så måste det ju vara taket och då vill jag inte betala fullt pris!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.