Min kombinerade tvättmaskin (Electrolux) har de senaste veckorna börjat låta RIKTIGT illa när den centrifugerar. Jag har tömt dräneringsröret och det kommer bara ut vatten. Trumman låter normalt när jag snurrar den för hand, drivremmen är hel. Har även öppnat ”locket” på maskinen och kan inte sen något konstigt. Trumman låter normalt även då när jag skakar på den.

Lägger upp video men varning för HöGT ljud

Någon som har någon aning om vad felet kan vara? Är det värt att anlita en reparatör eller är den bara att skrota? 😩

P Purplesoul skrev:
antingen en valk som lossnat eller hela trumman från drivkorset

returen returen skrev:
antingen en valk som lossnat eller hela trumman från drivkorset
Ingen valk som är lös och vad jag kan se så är trumman inte heller lös. Det låter bara när maskinen centrifugerar inte under tvätt eller torkprogram. Vet dock inte vad drivkors är för något?

P Purplesoul skrev:
Ingen valk som är lös och vad jag kan se så är trumman inte heller lös. Det låter bara när maskinen centrifugerar inte under tvätt eller torkprogram. Vet dock inte vad drivkors är för något?
trumman sitter på ett kors
om den lossnar därifrån kan den fastna på ett nytt sätt så man tror att allt är rätt
ljudet kommer från trumman ligger kanske en gatsten eller startmotor i den? vanligt i askim

Det låter verkligen som något löst i den. Kan det kommit in föremål i valkarna eller i utrymmet mellan trumman och "skalet" kring trumman där vattnet fylls?

Eller om föremål lossnat från trumman och hamnat i det utrymmet så att det åker med trumman runt fast på utsidan av trumman men insidan "containern".

Tänker på sånt som kan finnas i fickor, mynt, små stenar, nycklar (borde låtit lite mer metalliskt), eller liknande föremål.

Ljudet låter "plastigt", typ som om man lägger en tupperware i trumman och kör på centrifugering.

• Haha
  • Gilla
Purplesoul och 1 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Det låter verkligen som något löst i den. Kan det kommit in föremål i valkarna eller i utrymmet mellan trumman och "skalet" kring trumman där vattnet fylls?

Eller om föremål lossnat från trumman och hamnat i det utrymmet så att det åker med trumman runt fast på utsidan av trumman men insidan "containern".

Tänker på sånt som kan finnas i fickor, mynt, små stenar, nycklar (borde låtit lite mer metalliskt), eller liknande föremål.

Ljudet låter "plastigt", typ som om man lägger en tupperware i trumman och kör på centrifugering.
Jag har försökt att kolla varenda litet utrymme och känna på allt så det sitter fast. Har även öppnat ”bakluckan” på maskinen och inte sett något löst där heller men jag får nog ta det en vända till.

P Purplesoul skrev:
Jag har försökt att kolla varenda litet utrymme och känna på allt så det sitter fast. Har även öppnat ”bakluckan” på maskinen och inte sett något löst där heller men jag får nog ta det en vända till.
bänd på betongvikterna och kolla om nån sitter löst det kan låta på detta viset, men självklart ovanligt

P Purplesoul skrev:
Har du öppnat så du ser mellan "innertrumman" och "yttertrumman"?

S sebastiannielsen skrev:
Har du öppnat så du ser mellan "innertrumman" och "yttertrumman"?
Nej det har jag iofs inte. Visste inte att det gick, eller snarare tänkte inte på att det kunde vara något där.

Vet inte hur det är på kombinerade tvätt/torktumlarmaskiner men på vanliga tvättmaskiner brukar man komma åt bra att inspektera utrymmet mellan inner-yttertrumma genom att demontera värmeelementet. Kan vara att det är något som skaver därinne kanske?

• Gilla
Purplesoul
  • Laddar…
P Purplesoul skrev:
Nej det har jag iofs inte. Visste inte att det gick, eller snarare tänkte inte på att det kunde vara något där.
nä det går inte så glöm det

H Harald Blåtumme skrev:
Vet inte hur det är på kombinerade tvätt/torktumlarmaskiner men på vanliga tvättmaskiner brukar man komma åt bra att inspektera utrymmet mellan inner-yttertrumma genom att demontera värmeelementet. Kan vara att det är något som skaver därinne kanske?
Ska kolla upp om det i helgen tänkte jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.