Hjälp! Min granne i Småland har en drogad vän som är runt huset!

6k läst  17 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Nu är goda råd dyra. Köpte en stuga i skogen som fritidshus. Grannen bor 100 m bort . Äldre man som lufsar runt, inga problem med honom. Han har en kompis, som är yngre och missbrukar alkohol och antagligen nån drog. Han har gått omkring runt huset från det att jag köpte det, och antagligen före det. Snokar, står och tittar och kan sitta och röka på min trappa någon gång.
    För ett par år sen så körde jag bort honom med milt våld och sa åt honom att aldrig mer gå över min gård. Det har varit lugnare och jag har sett mindre av honom sen dess.
    För nån månad sedan, så kom han plötsligt fram bakom knuten igen. Stupfull och ville skaka hand med mig. Jag blev förbannad och sa igen att han aldrig ska gå på gården. Körde iväg honom igen.
    Hur ska jag göra? Vad ska jag göra?
    Vi tittar alltid efter honom. Vågar knappt lämna frun själv. Låser alltid när vi vilar osv.
    Polisanmäla för hemfridsbrott? Sälja stugan?
    Behöver kloka tips!

magnuse74 och Odjuret gillar
  2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 8
    Polisanmäla för hemfridsbrott är väll det som är mest politiskt korrekt

magnuse74 och BirgitS gillar
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Den här kompisen, bor han hos grannen, eller är han bara där och hälsar på ibland?

Det kanske går att prata med grannen om problemet?

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Troligtvis är det en rätt harmlös människospillra som bara söker kontakt och ett sammanhang.

Men jag förstår samtidigt er oro och vånda.

Jag tror att du kan få en bättre kontakt och koll på läget genom att "umgås" lite med personen. Men du måste först fundera ordentligt över vad du vill. Tar du "dig an" denna främling så kan det bli för lång tid framöver. Det behöver inte innebära några direkta problem, men personen lär säkert dyka upp titt som tätt och kanske inte alltid när det känns lämpligt.

Så du måste själv bestämma hur du vill göra. Vill du bryta "kontakten" ska du fortsätta med att vara tydligt avvisande, och överväga polisanmälningar osv.
    Vill du "förbarma" dig så får du vara försiktigt välkomnande men vara tydlig med var dina gränser går för uppförande, frekvens för umgänge och annat som känns viktigt. Det blir definitivt bara tokigt om man inte sätter gränserna själv.

Själv har jag genom åren haft umgänge/kontakt med ett fåtal individer som lite typ hamnat aningen utanför samhällets huvudfåra. Jag tycker inte att jag varit någon "moder teresa", utan jag har bara fortsatt i de fall jag tycker jag själv haft något lite utbyte, men det har också lärt mig lite om tillvarons skörhet.
    Jag sätter mig absolut inte till doms över någon enda persons beslut i sådana här frågor, men jag hoppas att åtminstone någon lite här och där inte skyggar för de lite underliga människor vi trots allt har här i vårt samhälle.

Men jag anser också att vill man inte, så ska man var tydlig - övertydlig. Det är inte heller något att hymla med. Mycket bättre att klargöra ordentligt var landet är, än att vela omkring.
    Det tycker jag det verkar som att TS redan gör, så är det fortsatta åsikten så ska du bara fortsätta att var väldigt tydlig med att du vill vara ostörd i din sommarstuga. Jag tycker inte det är det minsta konstigt med det. Det är ditt hus, ditt liv, dina val. Framför tydligt isåfall att du inte vill ha andra människor springandes på din tomt, och säg att om det inte upphör så måste det kanske bli en polisanmälan.

5. B
    Allvetare · Nivå 13
    När han blir stupfull eller drogpåverkad lär han ändå inte minnats vad du sagt och han lovat, utan lär nog lalla in på er fastighet ändå. Mitt råd är därför att sätta upp ett enkelt staket eller stängsel, så han inte bara irrar in till er "av misstag på fyllan".

Hullefar gillar
  6. K
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar! Han är en spillra. Är hos grannen ibland. Jag har funderat både på stängsel och ppolisanmälan. Ska prata med grannen en gång till. Kanske jag kan få grannen att förstå att han tjänar på att hålla rätt på sin kompis? Jag är ju en bra granne för honom . Jag kan nog inte vara tydligare mot missbrukaren, utan i så fall ta det på ett annat sätt... Men det är inte aktuellt att bli på god fot med honom. Frun hoppade till när han stod bakom hammocken och gluttade på henne när hon solade. Jobbig situation.
    Finns det något annat jag kan göra?

7. C
    Medlem Nivå 6
    Elstängsel kanske vore nåt?

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Tyvärr så tror jag att polisanmälan ger väldigt lite. Visst du kanske kan få ut polisen för att köra bort honom från din tomt någon gång, men i det skick han verkar vara på din beskr. så är det inget ovanligt för honom.

Du bör prata med polisen, be om råd. Om inte annat så kan det vara bra om det finns dokumenterat vad han gör. För även egen "dagbok" över de incidenter som inträffar. Om problemen skulle eskalera så är det bra att kunna visa även på tidigare händelser.

Jag tror att den bästa angreppsvägen är via grannen, det kan ju vara så att grannen också är trött på sin kompis, och en "anmälan" från dig kanske kan vara droppen som får honom att gå från tanke till handling. Han kanske dumpar sin "kompis".

Mikael_L gillar
  9. H
    Moderator · Nivå 25
    Det du möjligen kan sikta på när det gäller polisen, är att få ett kontaktförbud, kompisen förbjuds då att vistas i närheten av din tomt, ev. påverkar det även hans rätt att besöka grannen som bor nära. Det som hänt hittills tror jag inte räcker på långa vägar, men OM något lite värre sker, då kan dagboken över tidigare händelser ge det lilla extra som behövs för att få rätten att ta ett beslut om kontaktförbud. Det visar då på systematiska förföljelser.

Mikael_L gillar
  10. H
    Moderator · Nivå 25
    Just detta med dokumentation, även av det man inte anmäler har jag personlig positiv erfarenhet av. En person utsatte mig och min familj för grova hot under en längre tid, jag valde att inte anmäla eftersom jag ansåg att bevisningen var svag, hoten var väldigt "inlindade" och jag bedömde att en anmälan skulle öka risken för att hoten sattes i verket. Men jag dokumenterade allt jag kunde, även inspelning av telefon. Det var förtäckta hot typ "det är farligt för dina barn att du inte hjälper mig med..."

En släkting som utsattes för samma hot valde att polisanmäla, då bifogades min dokumentation till anmälan. Bevisningen höll inte. Men när förundersökningen lades ned i brist på bevis, så blir den offentlig handling. Gärningsmannen begärde ut förundersökningen. Tack vare bakgrundsmaterialet från mig, så ansåg polisen att ärendet var allvarligt, och hemligstämplade utredningen. Beslutet överklagades till länsrätten som gav polisen rätt, det överklagades till kammarrätten som hävde hemligstämpeln. Polisen valde då att trotsa rättens beslut och vägrade lämna ut utredningen, men meddelade oss att de skulle komma att tvingas lämna ut den. Fast där inför detta domstolstrots, gav gärningsmannen upp, utredningen förblev hemlig.

Gärningsmannen avled av naturliga orsaker för några månader sedan, 20 år av viss försiktighet är över för min del.

Robban_C och D09 gillar
  11. K
    Medlem Nivå 1
    Någon sa: Det är aldrig för sent att ge upp... För att ett sätt att se på det är ju att det finns ohyra där jag köpte stugan. Och jag älskar människor, så ursäkta min liknelse. Men om man tex köpt en stuga i ett mygghe...te så står man ut ett tag, och sen säljer man stugan. Hur mycket ska man kämpa? Inser att det är en djup fråga :) . Någon som har nån tanke runt det?

12. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 8
    Tur att vi iallafall är fria att avhysa folk från fastigheten om inte polisen är intresserad :)

13. K
    Medlem Nivå 1
    Ja, det känns primitivt, men bra att den möjligheten finns !

14. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 8
    Primitivt? Känner nog att det är ganska självklart att oönskad närvaro i mitt hem upphör

15. K
    Medlem Nivå 1
    Jo. Det är rätt!

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: