Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hjälp mig vinna ett argument

1. Müssli
    Medlem · Västra Götalands län · 2 174 inlägg

Müssli

Medlem
    Han bytte inte termostat också? Vill minnas att vissa termostater ger max 27° men andra bryter vid 34°. Kan iof minnas som en kråka också...

2. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem
    Fixas enkelt av den händige! :wow:

(OBS, detta inlägg är inte seriöst menat om nån tror det. 100% på skoj).

• Laddar…
  3. J
    Medlem · östergötland · 921 inlägg

jkarlberg

Medlem
    Har elektrikern sagt så, så är det så!

4. Krillew
    Lösvirkesbyggare · Uppsala · 1 244 inlägg

Krillew

Lösvirkesbyggare
    Aaa då har vi ju löst det, det är en EMK (Elektriker Missförstånd Koefficient) men tyvärr så inverkar det inte på varken I,U eller P utan endast på fakturan... :)

5. Enk Projektet
    Medlem · Uppsala · 5 895 inlägg

Enk Projektet

Medlem
    Tur att han inte blev elektriker iallafall......

6. C
    Medlem · 1 145 inlägg
    Hur stort badrum har din kompis? 20, 50 eller 200 kvm?

7. Z
    Medlem · Uppland · 539 inlägg

Zakalwe

Medlem
    Han badrum är typ 10 kvadrat max. Jag tror att elektrikern laddade upp fluxkondensatorn, och den kräver 16A. Därför värmer det bättre nu! OT: Hela diskussionen (närmare sagt 1-fas vs. 2-fas på vv-beredare) fick mig att fundera på varför min VV-beredare är så trög efter renoveringen av tvättstugan. Sagt och gjort, jag kopplade bort matningen, plockade av kåpan till värmepatronen och mycket riktigt: den var kopplad till 1-fas. Den andra fasen fanns där. 15 min senare värmer den med 3000W istället för 1000W! Nu kan vi duscha efter varandra i huset :) Tack alla som fick mig att felsöka! (Naturligtvis försäkrade jag mig att denna modell går att 2-faskoppla. Schemat för både 1-fas och 2-faskoppling satt på insidan av kåpan).

• Laddar…
  8. C
    Medlem · 1 145 inlägg
    10kvm med 150w/kvm = 1500W. 1500/230=6.5A

Fråga han om hur mycket effekt han har på golvet, helt eller per kvm, och be han räkna ut strömmen. Fråga igen varför enbart säkringsbytet fick golvet att bli varmare. (Drar han till med 300w/kvm eller nått så överdriver han troligen.)

Då kanske du har vunnit diskussionen.

(Lägger till en parantes. Nu var du främst ute efter ett sätt att vinna argumentet.

Men låt oss säga att du gör det och det då framkommer att det var mer som gjordes, t.ex. att värmekabeln också kopplades in på 400V.
    Och att det är 1500W i golvet, med 400V så blir effekten som tas ut 4500W.
    Vilket är 450W/kvm, det är inte bara mycket varmare det är jävligt mycket varmare.

Strömmen blir lite mer än 11A vilket motiverar säkringsbytet i sig.

Just 1500W är bara taget för att det är ett rimligt räkneexempel på hur stor effekt man kan ha lagt i golvet från början.

Enkla funderingar då.

Klarar elkabeln av det? (Jag tror dock att den kollen har man inte missat att gjort, Men man kopplat in för att höja effekten från värmekabeln.)

Klarar elvärmekabeln av det?
    Klarar termostaten av det?
    När börjar det brinna?

Om det nu är så att din kompis kopplat själv men säger att det är en elektriker för att ha ryggen fri... och försöker spela på någons okunskap med att säga "elektrikern" bara "säkrade up".

Givetvis bara spekulationer om hur din kompis kan ha tänkt eller gjort.

Det "andra" som gjordes kan ju bara ha varit att temperaturen på termostaten höjdes från 17gr till 24gr.)

Redigerat 5 sep 2012 00:09
  9. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 212 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Ja, han kanske bara skruvade upp termostaten och tog betalt för ett avancerat omkopplingsarbete :cool:

10. T
    Medlem · Skåne · 590 inlägg

Tornhill 2

Medlem
    En spik sägs tåla ca 200A.
    Om man byter säkringen till en spik så får man alltså ett kärnkraftverk i golvet.

"Lysande". Dessutom kan man sälja överbliven el till sydkraft.

/ Fredrik

11. tio_Pepe
    Medlem · 1 268 inlägg
    Det heter inte "argument". Så säger man på engelska. På svenska säger vi "diskussion" eller "gräl".
    I svenska språket så är ett argument fakta eller känslor eller något annat som man för fram i diskussionen för att stödja sin ståndpunkt.
    Google Translate håller inte med mig, men Google Translate har fel.

Hemliga Språkpolisen

Redigerat 5 sep 2012 16:27
  12. E
    Medlem · jämtland · 21 553 inlägg

elmont

Medlem
    (y)

13. P
    Medlem · Skåne · 8 inlägg

perakesson

Medlem
    Argumentation hade funkat.
    OnT: Ring elektrikern och fråga vad han gjorde.

• Laddar…
  14. Kalle Johanson
    Medlem · Östergötland · 90 inlägg

Kalle Johanson

Medlem
    En 10-amperesäkring kan bli lite jummen om den levererar nära gränsen. Den utvecklar säkert 10 watt. Den effekten tillgodogörs slingan om man byter till 16 amperepropp.

Jag vill ha en ironigubbe här, fast det faktiskt är sant.
    Men jag skriver i klartext först, di kan bli arge annars..

;)

• Laddar…
  15. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 28 111 inlägg

KnockOnWoodPremiumikon: Hand

Grundstött
    Bra att du säger till tio_Pepe (y)

Det är hemskt att inte vi alla reagerar längre inför svengelskan :surprised:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.