2 424 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Hjälp mig välja uppvärmning av nybygge!
Husleverantören har gjort en energiberäkning med fjv+ftx och det var på gränsen att den klarade energideklarationen, men jag antar att det ser sämre ut med fjv främst pga den stora återvinningen som en FLVP ger? Exakta kwh siffror har jag inte, han skulle maila över det till mig i veckan!G guggen skrev:
Ja ftx verkar riktigt nice! Dock försvinner väl poängen lite om man har FLVP?G guggen skrev:
Även om fjv blir något dyrare så väljer jag nog det pga att det är enkelt och bekvämt. Dock har jag blivit uppskrämd ang fjärrvärme så visar beräkningarna att det kostar tex 10k mer/år då får jag nog tänka om.
Effektavgiften innebär maxuttag av effekt. D v s vad du använder för effekt den kallaste dagen om året, bolagen mäter det på olika sätt.
Jag hade valt fjärrvärme+ftx alla dagar i veckan, det finns inte en chans att en frånluftsvärmepump blir billigare om man tar hänsyn till livslängd. Dessutom får man bättre inomhusklimat men framförallt en mycket mer miljövänlig lösning.
Tanken med fjärrvärme är ju att använda energi som annars går till spillo, medan en värmepump alltid kommer att använda elenergi, den absolut finaste energin du kan få, hur bra cop den än har. Med det sagt spetsar fjärrvärmebolagen med el även dem.
Jag hade valt fjärrvärme+ftx alla dagar i veckan, det finns inte en chans att en frånluftsvärmepump blir billigare om man tar hänsyn till livslängd. Dessutom får man bättre inomhusklimat men framförallt en mycket mer miljövänlig lösning.
Tanken med fjärrvärme är ju att använda energi som annars går till spillo, medan en värmepump alltid kommer att använda elenergi, den absolut finaste energin du kan få, hur bra cop den än har. Med det sagt spetsar fjärrvärmebolagen med el även dem.
Ganska tråkigt att ha en grundavgift på 600 kr per månad, på det tillkommer den rörliga nätavgiften och kostnaden för elen.Byurn skrev:
Effektavgiften brukar baseras på den timman i månaden med högst effektuttag.
Det tror jag inte. Då påverkas den väldigt mycket av hur kallt det är just den dagen. Jag sökte lite och hittade ett bolag som utgick från förbrukningen vin -5grader. Man får kolla hur just det bolag man har tar fram effekten.D jonas_t skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
De är helt inkompatibla.W Weissach skrev:
FLVP tar ju energin ur frånluften, så då finns inget för en FTX att "spara".
Att FLVP standardmässigt skickas med kataloghus är för att det är enkelt och rationellt för byggaren.
- Ger värme för bostadens uppvärmning
- Ger varmvatten
- Ger ventilation på enkelt sätt, med endast rör för frånluften, då tilluften tas kall genom hål i väggen
Jag skulle tro att det är ett sätt att räkna på det som konsument snarare än hur fjärrvärmebolaget räknar på det, utan att veta säkert.D Daniel 109 skrev:
Det som är lurigt med beräkningen är ju varmvattenförbrukningen tillsammans med uppvärmning och den passiva värmen från apparater och värme. Med tanke på det så är det sannolikt helt rätt att räkna på -5 grader. Att räkna effektuttag på sammanlagd transmissions-, ventilations-, och varmvatteneffekt skulle ge en väldigt skev bild på den faktiska använda maxeffekten.
Redigerat:
Nu har jag fått lite energiberäkningar med FLVP samt FJV+FTX.
FLVP - ca 6600kWh/m2
FJV+FTX - 14100kWh/m2
Räknade med en fjv-kostnad på 1,03kr/kWh (total avgift) samt 86öre/kWh elkostnad (elpris+nätavgift). Fjärrvärmen blir såklart dyrare men eftersom jag måste betala årsavgift för fjärrvärmen även om jag inte använder den så får jag addera det till kostnaden med FLVP. Det plus livslängden för FLVP gör att på en 10-15års period lönar sig knappt FLVP.
Problemet är dock att jag med nuvarande beräkning ligger precis på gränsen i energideklarationen. Väljer jag till någon köksfläkt tex som har högre utflöde så kan det mkt väl bli så att energideklarationen inte klaras av med fjv :/ Min tanke i det fallet är att eventuellt byta ut F730 mot en F750 med Sam 40. Vad tror ni om det upplägget? Anledningen är att jag inte vill ha kallras genom tilluftsventilerna med enbart F730...
FLVP - ca 6600kWh/m2
FJV+FTX - 14100kWh/m2
Räknade med en fjv-kostnad på 1,03kr/kWh (total avgift) samt 86öre/kWh elkostnad (elpris+nätavgift). Fjärrvärmen blir såklart dyrare men eftersom jag måste betala årsavgift för fjärrvärmen även om jag inte använder den så får jag addera det till kostnaden med FLVP. Det plus livslängden för FLVP gör att på en 10-15års period lönar sig knappt FLVP.
Problemet är dock att jag med nuvarande beräkning ligger precis på gränsen i energideklarationen. Väljer jag till någon köksfläkt tex som har högre utflöde så kan det mkt väl bli så att energideklarationen inte klaras av med fjv :/ Min tanke i det fallet är att eventuellt byta ut F730 mot en F750 med Sam 40. Vad tror ni om det upplägget? Anledningen är att jag inte vill ha kallras genom tilluftsventilerna med enbart F730...
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 723 inlägg
F750 är märkbart sämre i cop än F730.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 723 inlägg
Hur mycket skiljer det i pris med en F2120 + FTX mot Sam 40 + F750