Hjälp mig välja uppvärmning av nybygge!

733 läst  28 svar

1. W
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Kommer inom den närmaste tiden att lägga slutbeställning på vårat nya hus som ska byggas nästa år. Det svåraste just nu är att tänka rätt angående uppvärmningen då jag inte har någon tidigare erfarenhet av detta.

Huset blir följande: 185kvm, 2plan, golvvärme på båda våningarna. Nibe F730 ingår som standard.
    Tomten har vi köpt från kommunen och vi är tvungna att ansluta oss till fjärrvärme, anslutningkostnad 60000kr, dock behöver vi inte använda oss av fjärrvärmen om vi inte vill. I dessa 60000kr ingår bara rören in till huset, FJ-VVX osv får vi köpa till utöver detta. Bor i södra Sverige.

Min fråga är då följande, vad ska jag välja?

Alternativ 1
    Köra på fjärrvärmen eftersom vi ändå måste ansluta oss till den. Våran husleverantör tar då bort F730 och ersätter denna med en FJ-VVX samt ett FTX aggregat. Totalkostnaden blir samma som för F730.
    Fjärrvärmeavgiften i vårt område är 50kr/kW i effektavgift samt 58öre/kWh i energipris. Energipriset vet jag hur jag ska räkna på men effektavgiften förstår jag inte riktigt? Sedan är jag heller inte säker på hur många kWh jag skulle göra av med per år.

Alternativ 2
    Ansluta huset till fjärrvärmen men inte använda den, utan köra med FLVP Nibe F730 som ingår som standard.

Alternativ 3
    Byta ut F730n mot en F370 och utrusta den med fjärrvärmemodul FJVM 220 för att kunna speta med fjärrvärme när det behövs.

Hur hade ni tänkt?

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 13
    Låter som du kommer få lägst driftskostnad med F730, F370 skulle jag inte ens överväga, den är för dålig.

Jag hade valt:
    Alternativ 4: luft-vatten värmepump och FTX

3. W
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vad får jag för fördelar med alternativ 4? Har inte ens sett det erbjudas av några hustillverkare? :)

4. G
    Medlem · Nivå 6
    58 öre per kwh är svårslaget om man även räknar in en pumps livslängd, servicekostnad etc. Kör fjärr + ftx!

5. W
    Medlem Nivå 1
    Ta även i beakt att jag har ett effektpris på 50kr/kW. Vet dock inte hur jag får fram en vettig kostnad på detta. Någon som vet hur dem räknar dessa effektavgifter?

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 13
    Lägre energiförbrukning och värmeeffekt är inte beroende av ventilationen. Sen har vi det vanliga med FTX, bättre ventilation och inget kallras.
    Luft-Vatten värmepump är bra motsvarighet till bergvärme om man inte vill eller kan borra.

Frånluftsvärmepump använder de flesta för att det är billigt och enkelt

7. S
    Medlem Nivå 7
    Varför inte köra på fjärrvärmen när du ändå måste dra in den? Elpriset har man ju ingen aning om vad det är framöver och så slipper du allt meck med en panna som kan pajja...
    Nu vet jag inte vad värmeväxlaren kostar men det borde vara betydligt lägre än en 730. För du har ju en avskrivning på din 730 på x antal år och sedan ska den bytas ut.... De pengarna ska du lägga på årskostnaden...

8. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 13
    FTX på ventilationen är bra, men frågan är om fjärrvärmen ger lägre driftskostnad än en värmepump på scop 4? Iofs mindre saker som kan pajja med fjärrvärmen

9. B
    Nybyggare · Nivå 4
    Effektavgiften kan väl inte vara någon fara? Är den per månad eller år? Ponera att den är per månad och du har 12 kW i effekt . Då blir det 600 kr i månaden. Du har mer nerskrivning på värmepumpen än så

10. G
    Medlem · Nivå 6
    End värmepump som kostar säg 100' och har en livslängd på 20 år + säg service och delar för 20' under dess livslängd kommer kosta dig ca 6 tusen per år. Du måste alltså spara minst den summan (om nu fjärrvärme centralen ingår, men det brukar den nog göra). Du kanske också kan klara dig med mindre avsäkring utan pumpen?
    Tror det blir svårt att räkna hem pumpen.
    Du slipper dessutom brummandet.

11. W
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar! Verkligen uppskattat.

Effektavgiften är per månad, men vad baserar dom den på egentligen? Max effekt som min fjärrvärmeväxlare ger?

Fjärrvärme är ju som sagt väldigt enkelt och bekymmersfritt. Det jag är rädd för är att jag kommer få kostnader som ligger långt över vad det skulle kostat att värma upp med FLVP, men det kanske jag inte behöver oroa mig för? Om fjärrvärmen kostar någon tusenlapp mer per år bryr jag mig inte.

Om jag installerar fjärrvärme+ftx nu, vilka är mina alternativ i framtiden om jag skulle vilja byta uppvärmningssystem?

fjv+ftx blir cirka 10k billigare totalt än en f730 enligt min hussäljare. Men visst, värmeväxlaren håller säkert mycket längre än vad flvp gör...

12. L
    Medlem · Nivå 12
    Vad menas med effektavgift ?? Är den rörlig på något sätt?
    Hos oss har vi en årsavgift på 3723kr/år . Är detta effektavgift ?
    Inkopplingsavgifter var otroligt hög hos er.

Vår avgift till kommunen var 12000:- och på det var det ROT avdrag på 6000:-
    Fjärrvärmecentralen med inkoppling kostade 32000:- då gjorde jag en del grundarbete, håltagning uppmontering av central samt elarbetet själv.

• Laddar…
  13. W
    Medlem Nivå 1
    Ingen aning faktiskt, försökt få tag på ansvarig person hos fjärrvärmeleverantören idag utan att lyckas.

Alla kostnader är skyhöga här. 60000kr för fjärrvärme och då ingår inte ens en värmeväxlare. Bara VA för min tomt ligger på 260000kr.... :/

14. R
    Medlem · Nivå 9
    Kanske F750 + SAM 40

15. G
    Medlem · Nivå 6
    Oj. 60' utan växlare/central?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: