Byggahus.se

Hjälp mig välja skjutdörrar, tack !

1. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 576 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    Hej,

Hoppas att det finns någon "skjutdörrsnörd", snickare eller någon som nyss stått inför samma inköp som kan hjälpa mig lite. Vi försöker hitta en lämplig skjutdörr men det är väldigt svårt att som lekman försöka sålla i skillnaden mellan alternativen. Jag har inget emot att betala för kvalité, men vill samtidigt inte köpa något som är onödigt dyrt. Huset är från 40-talet så i dagsläget sitter det 3-luftfönster från mockfjärds (2007) i trä. Så det är inte några überdesign fönster som sitter i nu, vilket gör att valmöjligheten ökar något imo. Har inget jätte behov av aluminium, tvärtom så värdesätter jag möjligheten att kunna måla om vid behov. Däremot så lockas jag av luminiumens mer slimmade design, men inte till vilket pris som helst :)

Alla skjutdörrar (utom Schüco som har 21 i bredd) har 20x22 i modulmått, härdat glas, 3-glas. Skjutdörren skall sitta mot en altan (ej inbyggd, så ut mot friska luften) i Stockholm.

Jag har gjort en liten sammanställning som ni kan se här nedan. De märken jag inte har någon prisuppfattning kring än är Hajom eller Velfac, är det någon som har info om hur de håller sig prismässigt och kvalitetsmässigt mot alternativen nedan så berätta gärna.

Övergripande så undrar jag vad ni själva har för märken och hur ni upplever dom ? Fördelar/nackdelar etc.

Sedan undrar jag om det finns någon som kan berätta om de stora fördelarna med Lyftglid ? Enligt min snabba slutsats så kostar funktionen ca 10-15k extra. Om man har stora dörrar så förstår jag att nyttan ökar, men för ett parti på 1 m? Finns det fler fördelar ?

Några speciella funktioner att värdesätta ?

Kanske är att svära i kyrkan, men ska man börja titta på dubbel pardörr i helglas istället ? Mitt intryck är att man får avsevärt mer kvalite per krona ?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-11-23_16-41-4.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-11-23_16-41-34.png

Bästa hälsningar
    Viktor J

• Laddar…
  2. F
    Medlem · Halland · 574 inlägg

fb35523

Medlem
    Vi har Willabs Fasadparti WG 100 (aluminium så klart):
    https://www.willabgarden.se/hitta-ditt-uterumsparti/1064
    Det sitter i vardagsrummet och är i vårt fall ett 4-delsparti med två fasta partier och två dörrar. Det fungerar utmärkt för oss på västkusten i söderläge med nästan ständig västanvind (inte precis vid havet dock). På Willab verkar det röra sig om 35 000 kr för ett parti i din storlek.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · 30 inlägg

Pidde3

Medlem
    Hej, är på samma resa. Vi skall ha lyft glid och har 2glas Schuco Idag i vårt uterum och de bra. Söker 3 glas lyftglid till ett nytt ett fasad parti 3900x2100 en fast. Kommer priser snart. Finns en slimline på willab kollat den?

• Laddar…
  4. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 576 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    Tack för Tipset ! Ska kollas !

Tack för tipset, har inte kollat in tidigare !

5. F
    Medlem · 1 inlägg

Fullcave

Medlem
    Hitta du någon bra skjutdörr? Sitter i samma sits som dig, såg jag i tråden.

6. F
    Medlem · 16 inlägg

Fabiano

Medlem
    Hej, när jag skulle beställa lyftglid från Schuco så insåg jag att öppningen blev väldigt liten pga av det fasta fönstret som dörren skall glida förbi. Jag gjorde en helomvändning och beställde enbart vikbara glidpartier vilket jag är väldigt nöjd med då jag i princip kan öppna hela fönstret men även bara gå ut igenom dörren när det det önskas.

Olika tillverkare har olika monteringslösningar vilket kan kosta en slant extra vilket kan vara bra att ta med i kostnaderna.

Jag kan filma lite på ett parti som ca 2m om du önskar?

• Laddar…
  7. F
    Medlem · 16 inlägg

Fabiano

Medlem
    Detta parti är ca 180 brett och har ingen vanlig dörr utan enbart låsning på mitten av partiet. Jag gissar att det är för att det är två dörrblad istället för tre. Mina större parti som är ca 3 m med tre dörrar är klart mer funktionellt med dörren.

Nu var det inte vikpartier som ämnet handlade om men det blev detta istället för glidfönster när jag skulle välja. En annan tanke var att montera en dubbeldörr där mittposten följde med istället för vikpartiet på ca 180cm då det kändes för litet för ett glidfönster.

hoppas det kan hjälpa någon! Go kväll

• Laddar…
  8. D
    Medlem · Stockholm · 25 inlägg

Deamon333

Medlem
    Hallå Fabiano.
    Vad har du för fabrikat på dina vikdörrar? Såg ju riktigt bra ut. Hur mycket "bygger"/ utrymme kräver vikpartiet?
    Må gott
    Jonas

9. F
    Medlem · 16 inlägg

Fabiano

Medlem
    Det är schücco i aluminium som jag köpt via VPP som finns i Vetlanda. Gällande hur mycket de bygger så gissar jag att du menar när de är öppna? Mina öppnas utåt vilket jag tyckte var bra för att de inte skulle begränsa rummet på insidan. Jag valde sedan att få med ett lätt solskydd i glaset som skulle begränsa värmen inne i huset. Nu när det varit varmt så har jag insett att det inbyggda solskyddet inte räcker på långa vägar utan att jag skall montera utanpåliggande vertikala markiser och då är
    Det trist att fönstren fälls utåt för då går det inte att ha fönstren öppna med markisen neddragen. Går det så välj att öppna inåt så kan vertikala markiser agera myggskydd när de är öppna. Jag tittade på många alternativ men dessa var de jag tyckte var bäst. Sedan gäller det att få till det med montör för det var absolut inte jätte enkelt att montera glaset utan viss expertis på plats. Du får gärna fråga mer eller om du vill se mer foton.

10. D
    Medlem · Stockholm · 25 inlägg

Deamon333

Medlem
    Hej
    Tack för svar. Har tittat lite på dem. Hur är det på vintern? Håller dem värmen inne? Trist att det ska bli så varmt. Undrar om det ändå inte blir bättre med skjutdörrar.
    Må gott
    Jonas

11. MrJay
    Medlem · 595 inlägg

MrJay

Medlem
    Spännande, vi funderade själva på att handla från VPP, fick dock ca. 25% bättre offert från annan Schüco Premium Partner. Det blev ASE 80 Hi skjutpartier med lameller som är beställda.
    Vad har ni valt för modell och RAL på profilerna?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.