Byggahus.se

Hjälp mig välja robotgräsklippare!

3k läst  71 svar

1. V
    Medlem Nivå 2
    Har läst på maaaassor och blir bara mer och mer velig och hittar fler och fler modeller...

Har plan tomt med en plätt på framsidan av huset som är separerad från övrigt gräs med grus. Den biten har vi pratat om att avveckla. Den totala gräsytan är strax under 600 kvm.

Har fastnat för Gardena Smart Sileno Life 750, med kikar också på McCulloch ROB R1000 som har en trevlig prislapp just nu.

Sambon tycker wifi är kul/viktigt, jag vet inte hur mkt man kommer använda det?

Har ni nån klok input eller erfarenheter att dela med er av?

2. K
    Medlem Nivå 8
    Automower!!!

• Laddar…
  3. nino
    Renoverare · Nivå 18
    Husqvarna säger dom jag pratat med, tom en säljare av ett annat märke

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Nivå 9
    Är inte Gardena och McCullock typ HQ fast med lite mindre bells and whistles?

5. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Vi har en 220AC som vi är väldigt nöjda med, det jag saknar är just möjligheten att kunna pausa/starta och ändra klippscheman från mobilen.
    Notiser vid problem eller lyft klippare vill jag också ha.
    Har en självgående dammsugare ”roborock”, en sådan app hade jag velat ha på klipparen.

• Laddar…
  6. V
    Medlem Nivå 2
    Jo så har jag uppfattat det...
    typ
    1. HQ
    2. Gardena
    3. Mcculloch

7. A
    Medlem Nivå 5
    Ovan lista gäller både pris och, som någon passande beskrev som 'bells & whistles'.

Har man som jag, och TS, en platt och enkel gräsmatta utan trånga passager funkar en McC utmärkt! Rent funktionellt (Hur väl gräsmattan klipps) tror jag klipparna presterar likvärdigt. Sen får man värdera uppkoppling mot WiFi/telefon och annat lull-lull! ;)

Jag upplever att när jag väl 'kört in' roboten så här jag inget större behov av att peta i körschemat etc. Meddelande i telefonen om den kör fast kan vara bra men min R600 har hittills inte gjort det på en månad...

Kan se att en sådan funktion också är bra om den kör fast på semester när man är borta. Men tänker att jag istället ber grannarna titta till den fysiskt när de ändå vattnar blommor eller tar in posten...

Mina tankar!

• Laddar…
  8. G
    Medlem · Nivå 7
    För din storlek och enkelhet av gräsmatta så är det Gardena smart sileno life 750 eller McCulloch S600 som gäller. Du tjänar ingenting på att välja en R1000, förutsatt att du har räknat rätt på ytan. Alla är specade för +20% också, vilket jag antar gäller för enkla gräsmattor.

Vilken av dom två du tar beror mest på om du vill ha den uppkopplad eller inte. Personligen tycker jag uppkopplingen är bra att ha, både för att den meddelar när något är fel och för att kunna skicka hem den om det plötsligt börjar ösregna. Visst, båda är gjorda för att kunna klippa i regn och Gardena är till och med vattentät under, men det finns andra anledningar att inte klippa blött gräs.

9. T
    Medlem · Nivå 15
    Jag älskar min Husqvarna. Den gör sitt jobb extremt bra. Den är inte uppkopplat och jag vill inte det heller. Jag ser ingen användning till detta.
    En robotklippare är ingen maskin som trivs med snabba ändringar (som man kan få för sig med mobilen på kontoret). Varje ändring i inställningarna behöver några dagar att visa effekt. De flesta går ju ut i trädgården någon gång och då kan man justera inställningarna manuellt.
    Men, klart, vissa har ju kontrollbehov och vill justera in allt med appar. Riktiga karlar behöver inga appar.

• Laddar…
  10. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Jag är en man med BARN, det är just dessa som ser till att skapa mitt behov av att kunna pausa klipparen när barnen har picknick eller bara strösslat mattan med leksaker.
    Av samma anledning kan inte robotdammsugaren köra efter fast schema.

Redigerat 12 jun 23:43
  11. V
    Medlem Nivå 2
    Bra synpunkt, jag har två sjuåringar, det kan absolut bara smidigt att snabbt kunna pausa när fotbollsmatcher plötsligt ska ske! =)

12. G
    Medlem · Nivå 7
    Jag kan förstå att inte alla har behov av en uppkopplad klippare, men dom där argumenten var nog det löjligaste jag har läst på länge :crysmile:

• Laddar…
  13. davidgp
    Medlem Nivå 7
    Om du med det menar att de är "sämre" i fallande ordning, så stämmer det inte. Husqvarna använder de andra varumärkena just för att de är starka på sina resp. marknader. Gardena i Tyskland, McCulloch i UK. De olika marknaderna har också olika krav. Bl.a. är blåtand ej stor grej i UK, emedan Gardena kör sitt Smart System och HQ sin Connect.
    HQ snappade också upp att många Gardena-ägare i Tyskland (och några här) eftermonterade roterande bakhjul på sina trehjuliga robotar. Resultatet ser vi i Sileno City-modellerna.

Så - kvalitén i de tre märkena är det inte någon skillnad på. Däremot features. Kolla in dem och bestäm därefter vilka features som betyder mest för dig. Oavsett vilket märke du väljer, så har du en bra klippare.

14. S
    Medlem Nivå 1
    Jag köpte en bosch indego 400 för 1 vecka sedan. Anledningen till att jag valde den va priset, 3800kr tyckte jag va ett fynd. Får använda den ett par år och sedan utvärdera om jag behöver en bättre modell senare.

15. Nybergzzz
    Medlem Nivå 3
    Jag har samma tomt som dig. Jag beställde gardena 750 på grund av att gardena klarar 60cm passage jämfört med r1000 120cm.