Byggahus.se

Hjälp mig välja robot! Husqvarna AM 330X eller Robomow rs 630

1. J
    Medlem Nivå 1
    Efter alldeles för många timmar på detta och andra forum plus åtskilliga tester lästa är jag ännu inte säker. Har köpt hus och flyttar in i sommar. Tomten är på 2750m2 och har inga svårare slänter. Dock kan det bli någon trängre passage. Tomten är som ett U med några byggnader på. Inte många träd osv.

Husqvarna:
    Positivt-
    Tyst.
    Många återförsäljare.
    Ett märke jag känner till genom annat i deras sortiment.
    Dubbla guidekablar.
    GPS.
    Lång klipptid per laddning.

Negativt-
    Har hört om knivar som gått sönder och hamnar i gräsmattan (fått svar från kundtjänst att senare klippare har segare och bättre stål så detta ska vara löst).
    Knivar kan kanske lossna pga vibrationer som släpper skruven? Livrädd för knivar i gräset.
    Ingen kantklippning.

Robomow:
    Postitivt-
    Kantklippning.
    Stora knivar som knappast ligger osedda i gräset om de mot förmodan tappas.
    Verkar vara robust och tålig.
    Bra klippbredd.

Negativt-
    Känner inte till märket mer då jag nyligen började läsa på om robotklippare.
    Stora knivarna kan göra skada då de kör över något kvarglömt.

Jag har verkligen inte någon aning om vilken jag ska köpa. Kantklippningen känns lockande samtidigt som Husqvarnan verkar ha många bra funktioner och vara effektiv på många sätt.

Kan ni hjälpa mig!! Gärna så många åsikter som möjligt så jag till slut kan avgöra. :)

2. S
    Allvetare · Nivå 11
    Husqvarna är driftsäker och bara tickar på. Det där med knivrester i gräsmatta var jag också orolig för med tanke på småbarn och hundar, men så här i efterhand bekymrar det mig ej.
    Har haft en trasig kniv, men de blir så små bitar att de försvinner ner i gräsmattan förmodar jag.
    Å andra sidan är just kantklippning vår största möda med gräsmattan idag.
    Om robomow är driftsäker och kantklipp fungerar så skulle jag välja den även om jag är grymt nöjd med Husqvarna.

3. legion
    Husägare · Nivå 8
    Har själv en 330x som gått två säsonger i princip problemfritt. Det här med att knivarna skulle gå sönder känns som ett överdrivet problem och inget jag funderar över alls.
    Att knivarna skulle lossna helt pga vibrationer har jag aldrig ens hört talas om!? Vibrerar knivtallriken ens det minsta är nåt fel.
    Husqvarnas största fördelar är driftssäkerheten och inte minst en låg ljudnivå.

4. G
    Medlem · Nivå 9
    Grannen harr en Robomow, och nackdelarna som jag ser med den är att den lämnar rätt mycket spår längs kanterna efter hjulen. Den är rätt tung och kör rätt mycket längs kanterna. Sen är den ju inte lika tyst som en husqvarna.
    Jag hade kört på husqvarna.

5. G
    Medlem · Nivå 9
    Grannen harr en Robomow, och nackdelarna som jag ser med den är att den lämnar rätt mycket spår längs kanterna efter hjulen. Den är rätt tung och kör rätt mycket längs kanterna. Sen är den ju inte lika tyst som en husqvarna.
    Jag hade kört på husqvarna.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Motorvarvet kan man ställa ner - då tycker jag att skillnaden är försumbar. Med lite justerande med kantkabeln blir det inte mer kvar på kanterna än med konventionell motorklippare.

I år är det visst lite uppdateringar som skall göra den snabbare - ett annat plus är att det är urstark som visserligen kanske beror på vikten.

Men avsaknaden av guideslingor gör att den måste knalla runt längs kanterna med ev spår.

Det är den enda nackdelen tycker jag men om man har endast en klippzon så skall man med inställningar kunna få den att ta flera alternativa spår hem till laddaren.

Ta reda på närmaste återförsäljare och se den live innan du bestämmer dig.

Valde själv mellan samma maskiner som du - i mitt fall blev det Robomow pga av kantklippningen samt knivarna.

7. C
    Medlem Nivå 1
    330x, definitivt. Vi är inne på vårt andra år nu med en sådan på en riktigt kuperad tomt (tot 2800m2) med stora träd som innebär kottar, pinnar, frukt, branta sluttningar, kniviga passager osv. Knivarna har inte gått sönder någon gång pga detta och då har den försökt äta upp barnens fällstol i metall samt ett skaft till ett kantjärn, ett jävla liv blir det men inga skador :). Givetvis blir knivarna slöare fortare med en sådan tomt men å andra sidan är de billiga samt smidiga att byta. Den är tyst och går fram enormt bra samt går mycket länge på en laddning.

8. tompathepilot
    Medlem Nivå 4
    Har fyra bekanta med den mindre Rs612, grymt imponerad. Men ingen har så stor tomt som TS, där är ju RS630 bra. Kantklippningen är riktigt bra på Robomow. Och knivarna är bra. Avsaknaden av guideslinga är ju en nackdel, dock så skapar nyare generationer av Robomow bara spår vid kantklipp annars varierar den hur långt ut från slingan den går när den går hem eller ut till ett klippområde. Man kan ju ställa in så den inte klipper kant så ofta så slipper man helt spår.

Men hellre spår och slippa kantklippa ut med häck och rabatter...

9. peternicklas
    Bannad Nivå 13
    Robomow rs 630, kantklippning är guld värt.

10. G
    Medlem Nivå 1
    Jag har en Honda Miimo 300 och är riktigt nöjd. Den klipper mindre tid än övriga märken och gör det riktigt fint.
    Inga knivar som går sönder, inga vanliga rakblad utan annat stål i Hondas blad.
    Dessutom Li-On batteri, kolla vad de andra har för det kostar att byta..!!

11. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    HQ330x har Li-Ion batteri den med.
    3500:- har jag sett batteripack för till HQn.

12. S
    Medlem Nivå 6
    Har 330x och är supernöjd. Går som en klocka, dvs väldigt driftsäker och mycket tyst. Inga hjulspår någonstans alls och har inte haft någon kniv som gått av.

Upplever inte avsaknad av kantklippning som något problem, då jag ändå måste ut med trimmern för andra ställen ändå. Tvivlar på att någon robot klarar av att helt klippa rent kanter emot hus, stuprör et.c, så att man kan skippa trimmer helt, men det kanske rs630 gör?

13. S
    Medlem Nivå 1
  14. R
    Medlem Nivå 1
    Hur gick det? Blev det en Husqvarna eller Robomow? Vad blev avgörande? Hur tycker du den fungerar?