Jag hoppas att detta är rätt forumkategori, moderator får gärna flytta om så önskas.
Mitt garage är litet. Det är dimensionerat för 60/70-talsbilar, så att köra in min V70 -02 går...men då är det väldigt trångt. Därför används garaget aldrig för att förvara någon bil, utan det är min verkstad. I och med att det är så lite utrymme så måste jag utnyttja väggarna. Garaget är en del av källaren och av dess fyra väggar är två logiskt nog inåt huset och två utåt, där ena har garageporten och den fjärde är under mark.
Det är den sistnämnda som jag skulle vilja kunna utnyttja bättre, och behöver därför lite tips och råd. Jag har skruvat upp två "bärlinor" av 45x70-reglar på denna vägg för att kunna fästa upp lite olika grejer vilket har fungerat hyfsat. Dock är det ju rejält begränsande eftersom det bara är två horisontella linjer med 70 mm bredd som går att skruva i. Jag skulle därför vilja få upp skivor för att ha större frihet att hänga upp grejer. Skivorna behöver också vara stabila nog för att kunna hänga upp några lite tyngre grejer med vanliga skruvar.
Det första jag funderar på är vilket material jag ska använda. Jag vill att det ska vara någorlunda snyggt, så OSB-skivor är jag inte så sugen på. Är det då bara plywood som kvarstår?
Det andra är tillskjutande fukt. Jag vill ju inte att det samlas fukt mellan skivorna och väggen, så det krävs någon slags ventilering. Om "bärlinorna" suttit vertikalt hade jag inte varit så bekymrad eftersom jag ju vet att varm luft stiger, men nu sitter ju bärlinorna horisontellt och då blir det ju inte lika bra luftflöde. Hur mycket flöde krävs för att cirkulationen ska vara tillräcklig? Räcker det att jag sågar av reglarna lite här och där, så det skapas några centimeters mellanrum? Det är inte så att jag har problem med fuktiga väggar i källaren, så den gamla dräneringen från mitten av 80-talet fungerar uppenbarligen hyfsat fortfarande.
Väggen i sig är putsad betonghålsten.
Ps Jag hade gärna tagit lite bilder och lagt upp...men det är så mycket prylar i garaget just nu så väggen går knappt att se... Ds
12 mm K-plywood är nog det naturliga valet. Furuplywood är mycket snyggare men ganska mycket dyrare. Det räcker med några släpp i "bärlinorna" för att du ska få tillräcklig genomluftning.
Du tänker kanske att björkplywood är snyggare...för K-plywood är väl furu? Dessvärre tycker jag att de K-plywood jag sett är riktigt fula, med väldigt grov yta och kvisthål. Men jag gissar att det handlar om hur mycket man är villig att spendera.
Fint att jag kan återanvända bärlinorna. Eventuellt kommer jag sätta några vertikala reglar mellan dem också för att staga upp ytterligare.
K-plywood är väl gran, tror jag. Inte världens vackraste om man inte målar den. Brukar ha en bättre och en sämre sida. Ska du bara ha några enstaka skivor brukar det gå att plocka ut snygga. Ren furuplywood är gissningsvis 4 ggr så dyr. Björk tror jag är ännu dyrare. Du kommer väldigt långt med 12 mm om det inte är extremt tunga saker du vill fästa upp.
Gran kan det vara ja...måla ska jag definitivt göra. I garaget måste det vara vitt, så det blir så ljust som möjligt. Jag ska mäta lite och se hur mycket jag behöver...kanske får städa ur lite så jag kan få en bättre överblick över vad jag har för möjligheter. Tar några bilder när det är gjort och lägger upp, så ni får se hur det ser ut.
Några extremt tunga grejer är det inte, och skulle det bli någon sådan får jag gå igenom plywooden och plugga i väggen.
Inga bilder ännu, men jag har gjort en ritning på hur jag tänker mig göra detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De horisontella reglarna är de som redan sitter på väggen. De rödmarkerade är de jag tänkte komplettera med för att få bättre stadga. Gråmarkerat är de fem plywoodskivor jag tänkte skruva upp. Ena skarven hamnar lite knepigt, under högra fönstret, men jag tror inte att det kommer innebära några problem. Ev. sätter jag en extra lodrät regel där om jag känner att det behövs. Jag kommer också behöva flytta upp den nedre regeln ca 8 cm för att den ska täcka skarven mellan övre och nedre skivorna.
Jag är osäker på ifall jag behöver/ska sätta horisontella reglar uppe vid taket och nere vid golvet också. Fördelen är givetvis styrka och stabilitet, men nackdelen är att jag stänger in mer luft. Så som jag ritat nu är det tre fält som är "inboxade" där ingen luftväxling kommer ske, de två under fönstren samt det stora mellan dessa. Skulle jag välja att sätta horisontella reglar även uppe och nere så blir det fem till.