Vi ska byta ut vår/svärfars kap/ger från ÖB (med dålig precision, glappande låsningar strulande "glid" mm mm) och istället satsa på en riktig maskin.

Har många trevliga år som hemmapulare framför oss, med projekt som b.la garagebygge och snickeriverkstad, så numera är det bara kvalitetsverktyg som gäller vid nyköp.

Tänkte mig från början en Makita LS1013L, men nu senare en LS1016L som skall ha ersatt 1013 och som jag hört fått ros av dem i Staterna och mer ell mindre bara fått pisk av Kapex.

MEN,, nu har det uppstått ett dilemma för mig och min bättre hälft, som håller i kulorna (tolkas fritt)
;)

Jag har smådrömt om Kapex KS 120 men med den prislappen har jag sett det som dödsdömt att ens förseslå. Makitan däremot kändes som fullt acceptabelt och även frun har faktiskt varit helt med på noterna..

Så idag kom chocken när det visade sig att frun missuppfattat totalt och fått för sig att LS1016L kostade mellan 13000-15000kr, istället för sina ca: 7700kr.

Så helt plötsligt uppstår frågan om vi istället ska köpa en kapex, som kan passa bra om jag genomför mina drömmar om att få till en ordentlig snickeriverkstad för mer finsnickeri, eller om vi ändå ska satsa på "bara" en makita och på så vis "tjäna pengar" (fruns tolkning) och köpa något annat nyttigt verktyg.

Behöver expertråd och konstruktiv kritik från er som har erfarenhet. Har ju förstått att även Bosch GCM 8 S & 10 S är uppskattade ger/kap på forumet, så någon kanske t.om har erfarenhet att dela med sig av alla tre märken ???

Andreas

För en snickeriverkstad är en bordsåg av toppkvalitet mycket viktigare än en kap/ger av toppkvalitet. Så satsa på en riktigt bra bordssåg (tex bosch gts10 eller dw744) och en bra kap/ger (tex gcm 8 eller dw707) - det ger dig mer finsnickeri för pengarna än en kapex enligt min mening.

Nu tror jag ju inte frun går med på en Dewalt då hon tycker dom är så otroligt fula :) så det är väl i så fall bosch eller makita det faller tillbaks på om det inte blir en kapex.

Hittade precis den här tråden, som jag visste att jag läst förr, där du faktiskt oxå rekommenderade en bättre bordssåg framför en kap/ger.

Nu hade han ju redan köpt kapexen, men vi har ju ännu möjlighet att planera inköpet.
Hade nog det i bakhuvudet när frun föreslog att vi kanske ändå skulle satsa på en kapex eftersom hon redan har planerat in de beloppen i budgeten.

Det är ju f.ö inte helt omöjligt att jag kan köpa mig en bordssåg av toppkvalitet framöver ändå, så långt har vi inte kommit än eftersom det närmast är en riktigt bra kap/ger vi känner att vi behöver.

Är inte meningen att sågen skall flyttas runt mer än inom tomtgränserna, och en LS1016L uppges väga 23,7kg jämfört med Kapex 21,5kg, GCM10SD 28kg & GCM 8S 15kg.

Men jag har tidigare läst Makita 1013L rekommenderas varmt för finsnickeri och därav kom tankarna på ersättaren 1016

Paul-Staffanstorp
Kapexen är underbar kan jag säga med ganska mycket erfarenhet av den...

Dessutom växte den ytterligare när jag för ett tag sedan investerade i transportstativet och anslagen...

Dock är det ytterligare 5500:- +moms har jag för mig...men gud vad smidigt det är att jobba nu.

pkom_hs_ks120ebugset_561415_p_01a%20.png

Paul, du som har erfarenhet av den, finns det några nackdelar som du kan se för en som inte är hantverkare till yrket (bortsett från priset såklart)

Följer "allt" med som man känner att man kommer att behöva, eller lär det investeras i diverse nödvändiga tillbehör som följer med som standard till sågar av annat fabrikat? t.ex materialtvingar etc.

Hur tycker du uppsugningsförmågan är med den inkopplad till en dammsugare, rekommenderar du 36mm sugslang?

Är ju lite i valet och kvalet just eftersom det är så mycket pengar, men jag har ju ett par månader på mig att bestämma mig, blir inte köp av förrän framåt jul ändå så.

Men gäller ju att få alla för & nackdelar klart för sig.

De flesta "gersåg VS gersåg" trådar jag hittat här på forumet är inte riktigt dagsfärska längre så jag hoppas det kan komma nya tips och förslag.

Var precis in på festools hemsida och såg att en specialsågklinga till kapexen gick på ca 1900kr inkl moms, är det standardpriser på utbytesklingor till kap/ger sågar även för övriga märken?

Nej, det är inte standardpriser, för de flesta andra märken är klingorna betydligt billigare (och du kan använda andra märken till kapexen).

Det medföljer en materialtving. Jag använder rätt sällan den. Men det finns de som har kompletterat med ytterliggare en (för högersidan) och använder dem flitigt.

Du kommer att behöver skaffa ett sågbord. Ett mobilt bosch eller dewalt kan vara en bra ide när du bygger, sen ett permanent hemmabyggt i snickarverkstan.

Ok, bra att veta att det går att använda andra klingor, då behöver vi inte ruinera oss på dessa direkt OM det ändå skulle bli en kapex.

Å ena sidan känns det som om kapexen är bäst och vi är så otroligt trött på att ångra oss i efterhand för att vi inte la till det där lilla extra när det ändå begav sig... Men.. det kan ju ändå vara överkurs för oss att gå direkt från ÖB-sågen till Kapex, utan att pasera gå.

Bland övriga märken lutar det som sagt åt Makita, mest för att vi trivs med och bara har bra erfarenheter av deras grejer. Har ingen egen erfarenhet alls av bosch, men gcm 8 känns som lite liten för att räcka till allt det vi vill såga.

Har också funderat över om vi behöver ett sågbord, har kört med trädgårdsmöbelns bord hela sommarn vilket fungerat rätt bra, trots att det varit lite otympligt att flytta runt. ;)
Tycker de mobila sågborden känns lite omständiga, att behöva plocka fram det och montera fast sågen varje dag det ska fram och arbetas.

Men ett permanent hemmabyggt blir det iaf definitivt, när vi bygger om uthuset/snickarverkstan (troligtvis först sommaren 2011 ell 2012), som man bara ska kunna sänka ner den i.

Att inte (vid bygg) ha ett bra mobilt bord med stöd för upplägg till en så bra kap/ger är nästan kriminellt enligt min mening...;) Det gör helt enkelt sågen komplett.

Men ... de mobila sågborden har ju kapen fast monterade, sedan rullar man bara omkring

Paul-Staffanstorp
Ja, fördelen med transportstativet till kapexen är ju just att det är smidigt att fälla ihop och rulla med sig alltihopa var man vill och sen bara fälla upp på några sekunder...
Ansluta anslagsstöden är också gjort på ett par sekunder...

Uppsugningsförmågan är väl sisådär med lilla slangen men det fungerar ganska tillfredsställande med fräsch påse i dammsugaren...säkert dock bättre med den kraftigare slangen...

Tvingen som Daniel skrev följer med använde jag ett fåtal ggr innan jag skaffade stativet men nu känns den mest ivägen och kommer snarast att åka bort helt och hållet.

Smygvinkeln som följer med är ju grym till både inner men framförallt ytterhörn när man ska lista och annat.
För övrigt enda gången jag använder laserlampan... hehe

Hmm använder du lasern så lite på Kapexen?
Det verkar ju vara en genialisk konstruktion som Festool patenterat? (då ingen annan tillverkare lyckats med något liknande).

Paul-Staffanstorp
Det är ju en smaksak...
Jag sätter hellre ner klingan och ser så den hamnar där jag vill ha den...
Tycker inte om laser och gillar inte heller ljuset på den nya sticksågen t.ex...

Är smygvinkeln användbar på andra kap&ger eller passar den inte till andra ?
(kommer inte ihåg hur den ser ut)

Instämmer med Daniel_N och tallmilan ang. sågbord. :)
Guld värt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.