Byggahus.se

Hjälp mig tapetsera och måla med snobbrand

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag ska måla om mitt sovrum och jag har fått för mig att jag ska ha en snobbrand runt hela. Jag kommer tapetsera en vägg som fondvägg och resterande väggar kommer jag måla i en annan färg.

Snälla, någon som kan förklara hur jag gör på lättaste sättet. Ang. snobbranden i taket antar jag att jag målar tak först...glider ner lite på väggen. Sedan när det är torrt (hur länge?? ) sätter jag en smal tejp runt hela väggen och målar lite till takfärg på. Sedan efter ca. 20 min kan jag börja måla väggen..stämmer? Hur gör jag med tapetväggen? Hur får jag det lika rakt?

hjälp...

2. S
    Medlem Nivå 2
    "Snobbrand" - det var ett nytt namn för mig... Men jag antar att du menar att takfärgen ska gå ner en bit på väggen? Mitt svar baseras på det, eller det beskriver hur man gör toppensnygga skarpa kanter mellan olika färger.
    1. Måla taket, låt färgen gå något över den linjen du vill göra. Detta ska torka ordentligt!
    2. Om du ska måla väggen i flera omgångar kan du göra det på resten av väggen och lämna "gränsen" till sist.
    3. Tejpa på väggen (ovanpå den heltäckande takfärgen), se till att det blir rakt :)
    4. Måla (dutta) vit takfärg först mot tejpen för att det ska vara den färgen som "kryper in" mot det vita taket, låt torka något (så att det går att vidröra)
    5. Måla med väggfärgen flödigt så att det täcker. Tvingas du måla två gånger gör det, men vänta inte för länge mellan.
    6. När du är nöjd ska du ta bort tejpen ganska fort. D.v.s. innan färgen har torkat helt (inte som när man tar bort ett plåster) då är det mindre risk att tejpen fastnar. Dra tejpen i skarp vinkel så går det oftast bättre.

Ang. rakt så rekommenderar jag att du tejpar rakt jmfrt med taket om du har ett hus/lgh som inte är spikrakt. Jag har både nyttjat laserpass och en enkel tumstock och mätt avståndet mot taket. Tejpningen blir oftast bäst om man tar några meter i taget, och går efter och trycker fast tejpen. Om man tar en dm i taget finns det risk att det blir "vågigt".

Oj, nu ser jag att din fråga kanske främst gällde tapeter? Inte min starka sida - men min rekommendation är att du skär tapeten efter att du har satt upp den med hjälp av en lång stållinjal eller annat rakt verktyg. Låt den överlappa takfärgen ordentligt. Här är det ännu viktigare att takfärgen får torka och att du skär bort tapeten fort (och tvättar bort överflödigt tapetklister efteråt) detta för att inte takfärgen ska följa med bort...

Lycka till!

3. F
    Medlem Nivå 1
    Eller annars åker du till färghandlaren och köper en rulle som är till för att måla "snobbkant" eller snoppkant som jag har lärt mig att det heter =). Mycket enklare än att tejpa..... Undrar om den heter boogeyrulle, boggyrulle eller nåt liknande. Tyvärr hittar jag ingen bild på en sådan.

4. M
    Medlem Nivå 1
    En del tillverkare kallar det en "hjuldyna" för sparmålning (kolla t.ex. på under Rollerpenslar & Målardynor på http.//www.anza.se).

Jag försökte använda en när jag målade tak och vägg. Funkade inte så bra med taklist eftersom hjulen satt för lång ut från väggen. Förskte hålla upp en bred spackel under taklisten för att få en vågrät yta att rulla emot. Blev inte så bra. Rekommenderar tejpning.