1 736 läst · 1 svar
2k läst
1 svar
Hjälp mig tänka, renovering farligt tak, lada
Har ett vasstak på lada med glesa tegelpannor. Taket består av en nockbalk (på en höjd av ca 7 m), två längsgående åsar (en på varsin sida taket), sen tre rejäla takstolar. Det finns också 4 mindre ”takstolar” av runda stockar (stolpar, 11 cm tjocklek) mellan de större takstolarna
Alla pannor ligger väldigt glest, de släpper in vatten, vassen blir blöt och påverkar träet.
Taket går absolut INTE att gå på, jag har ramlat igenom med ett ben redan bärläkten för pannorna är som kex.
Har ni förslag? En tanke är att (efter borttagning av vass, tegel och lite virke) skjuta upp ny rejäl ”ströläkt” (ca 5 långa) mot nockbalken där jag har en byggställning rakt under, fästa ströläkten i nockbalken (och i en ås som finns, samt nere vid takfot) och göra tillräckligt många för att kunna lägga ny bärläkt och då äntligen kunna gå, sen plåt på det.
Min farhåga är ju att det går så långt så att stommen skadas (för mycket) om jag väntar.
hoppas jag beskrivit tillräckligt. Några andra förslag? Någon som gjort något liknande?
Alla pannor ligger väldigt glest, de släpper in vatten, vassen blir blöt och påverkar träet.
Taket går absolut INTE att gå på, jag har ramlat igenom med ett ben redan bärläkten för pannorna är som kex.
Har ni förslag? En tanke är att (efter borttagning av vass, tegel och lite virke) skjuta upp ny rejäl ”ströläkt” (ca 5 långa) mot nockbalken där jag har en byggställning rakt under, fästa ströläkten i nockbalken (och i en ås som finns, samt nere vid takfot) och göra tillräckligt många för att kunna lägga ny bärläkt och då äntligen kunna gå, sen plåt på det.
Min farhåga är ju att det går så långt så att stommen skadas (för mycket) om jag väntar.
hoppas jag beskrivit tillräckligt. Några andra förslag? Någon som gjort något liknande?
F fuentes skrev:Har ett vasstak på lada med glesa tegelpannor. Taket består av en nockbalk (på en höjd av ca 7 m), två längsgående åsar (en på varsin sida taket), sen tre rejäla takstolar. Det finns också 4 mindre ”takstolar” av runda stockar (stolpar, 11 cm tjocklek) mellan de större takstolarna
Jag skulle konstruerat någon form av byggnadsställning, t.ex. stegar som når upp till taknocken. Säkra så att den inte kan glida. Bygg stöd från undersidan så att du inte faller igenom.
Liknande trådar
-
Hjälp mig tänka rätt (Uppvärming fritidshus från sent 1800)
Värme allmänt -
Behöver hjälp att förstå mig på ackumulator tankar.
Ved, Pellets, Flis -
Skev grind, hjälp mig tänka!
Altan & Uteplats -
Värme andra våningen i ett passivhus, hjälp mig tänka!
Värme allmänt -
Hjälp mig tänka kring golvvärme/radiatorer och oisolerad platta
Värme allmänt