Hej,

Jag sitter fast och lösningen är säkerligen superenkel men jag har fastnat i tankebanorna.Om jag helt enkelt förlorat all intelligensnivå så vänligen gör mig uppmärksam på detta då jag säkerligen förtjänar det 😂

Vi har 8 innerdörrar hemma. 6 av dessa har gamla låshus (av dessa är 2 badrum, 4 "vanliga) och 2 st nyare låshus.

De nyare låshusen fungerar perfekt när jag ska sätta på nya beslag. Dvs. jag kan sätta handtagen överst och låsbrickan underst.
De gamla låshusen fungerar inte alls. Dvs. om jag sätter handtagen överst och låsbrickan underst så kan jag enbart öppna dörren om jag lyfter upp handtaget och har låsbrickan uppochner (för hålen genom låscylindern passar inte annars.

Är det låshus som enbart är ämnade att ha handtagen underst, eller är det så att jag kan byta plats på låscylindern om jag monterar bort låshuset från dörren?

Mvh

• Närbild på en vit innerdörr med gammalt låshus där ett handtag och en låsbricka är monterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vit innerdörr med ett gammalt låshus och ett mässingsfärgat dörrhandtag som hålls uppåt av en hand.
    Skapa konto
  • Person öppnar en innerdörr med ett svart handtag ovanför låshuset, som syns i närbild.
    Skapa konto
  • Närbild på en dörrkant med ett gammalt låshus och en monterad rund låsbricka i mässing.
    Skapa konto
  • Illustration av ett låshus med komponenter som låscylinder, låsvred, tryckespinne och dörrhandtag, samt instruktionspilar.
    Skapa konto

Bästa svaret

S svare skrev:
Är det låshus som enbart är ämnade att ha handtagen underst,
Ja

• Gilla
svare
  • Laddar…
Låshus 414 har trycket i det undre hålet.
Låshus 2014 har trycket i det övre hålet.
Om du vill ha trycket lika så får du byte så det blir lika modell av låshus i dörrarna.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret mkt uppskattat 👍

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.