Byggahus.se
Hej!

Suttit vid ett sjukt barn hela natten och är tämligen trög just precis nu.

Vi är strax klara med ett nybygge. Vårt kreditiv kommer landa på drygt 3.9 miljoner tomt och allt. Vi har en kontantinsats på 780'. Huset är förhandsvärderat till 5 miljoner och kommer enligt en färsk prognos från mäklaren sannolikt värderas högre än så pga att huspriserna stigit. Men det kan vi bortse från nu.

Kontantinsatsen är använd så när som på 100'. Vi vill komma ner i så låg belåningsgrad vi kan men har nu börjat omplanera stenläggning, trädäck och växthus. Detta kräver dock slantar. Nu har vi börjat fundera på om en del av vår insats kan betalas åter pga av den högre värderingen men hjälp mig med siffror. Jag hänger med så långt att vi egentligen har betalat handpenningen med det överstigande värdet men vi vill inte belåna oss till 85% därav skall vi putta in mer till bolånet. Vi räknar med att behöva i runda slängar ca 140' (utöver redan sparade medel för trädgård) för att starta trädgården. Då borde vi hamna runt 80% belåning? Är det ngn som kan vara godhjärtad att hjälpa mig att räkna på detta vore jag tacksam. Tack!

Hur fungerar det rent praktiskt med banken, kan vi be dem återbetala en del av insatsen? Någon som varit med om detta?

Tack på förhand!

Redigerat:
3,900,000 - 780,000 = 3,140,000 (det ni behöver låna)

3,140,000 + 140,000 = 3,280,000 (inkl 140,000 för trädgårdsprojekt)

Med en värdering på 5milj skulle det ge er en belåningsgrad på
3,280,000 / 5,000,000 = 0,652 (65,2%)

Ang hur ni vill göra med banken, säg bara att ni vill låna så mycket just för att färdigställa trädgård och göra lite projekt, kommer inte vara några konstigheter med så låg belåning (om ni har tillräcklig inkomst)

• Gilla
Memlos och 2 till
  • Laddar…
Att få insats återbetalad av banken är samma sak som att öka sitt lån, så det borde gå bra så länge ni klarar av alla regler för belåningsgrad kontra lön, amorteringar osv.

Spontant hade jag känt att det är skönare att ha mer cash och mer lån, än mindre cash och mindre lån. Framför allt när räntanär så låg. Men det är ju en smaksak och lite hur man är lagd, både känslomässigt och intellektuellt.

Det kommer med all säkerhet tillkomma utgifter för huset, inte minst trädgården som du är inne på, efter att huset väl står "klart". Då kommer cash att vara väldigt behändigt. Behöva gå tillbaka till banken och göra små utökningar för att bekosta det ena eller det andra är inte att föredra.

En fundering man därför kan ha är följande:

Du har totti 780tkr i insats. Det motsvarar, förenklat, ett lån på 4420 med med en värdering på 5 milj ligger lånetaket på 4250. Jag hade försökt att lägga mig precis på en belåningsgrad på 70% (gränsen för kravet om 1% amortering) motsvarande 3.500 vid en värdering på 5.000.
Det ger er en del extra cash till utgifter som kommer att finnas.
Sen ska man självklart spendera de extra cashen klokt. Investera de i huset, inte i greklands ekonomi på chartersemestern.

Lån på 3.500 kräver en sammanlagd inkomst i hushållet per månad innan skatt på 65tkr.

(Förbereder mig nu på en shit storm från folk som säger att lån och skuld är fel. Jag längtar :) )
Sen självklart

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Om ni inte är klara med nybygget, är det bra att ha några hundra tusen kontant. Mycket kan hända.

Om ni sen känner ni har för mycket pengar om ett år, så kan ni göra en engångs amortering då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.