Byggahus.se

Hjälp mig med startkabel-debuten! Citroën med konstigt designat batteri...

1. T
    Medlem · 31 inlägg
    Jag ska använda startkablar för första gången. Har kollat på lite videos och känner mig nu rätt säker på hur man gör. Men, det visar sig att min Citroën C4 (som är den givande bilen, donatorn) har ett skitkonstigt batteri där bara plus-polen är synlig. Se bild (lånad bild för jag pallar inte gå ut i kylan igen).

Jag vet att man ska klämma fast i karossen eller lämplig metalldel, men det gäller ju den bilen som har dött batteri? Hur gör jag när det här konstiga batteriet är på den fungerande bilen (donatorn)?

Jag har markerat på bild var plus-polen sitter (man öppnar en liten lucka).

2. T
    Medlem · 31 inlägg
    För att förtydliga: Min Citroën är den bilen som funkar. Det är min andra bil som har dött batteri (en Hyundai)

3. H
    Husägare · Strängnäs · 1 605 inlägg

håbbe1961

Husägare
    Denna metod brukar funka
    Koppla plus mot plus
    Sätt minus på en blank motordetalj på båda

4. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 999 inlägg

Isakare

Medlem
    Jordpunkt för hjälpstart brukar stå i instuktionsboken. Om det inte finns nån bok i bilen, finns den på nätet/Citroens hemsida.

5. H
    Husägare · Strängnäs · 1 605 inlägg

håbbe1961

Husägare
    Hela motorn är jordad så hitta en mutter som minus bara

6. fgo
    Husägare · Dalarna · 2 278 inlägg

fgo

Husägare
  7. B
    Medlem · Dalarna · 1 354 inlägg

Bjober

Medlem
    Det är så här för att många bilar mäter batteriets laddning i en sensor placerad på minuspolen. Dvs mätningen sker mellan minuspol och chassie.
    Gömmer man då minuspolen kan kunden inte göra fel.
    Är minuspolen synlig kan kund ansluta laddare där och bilens batteriövervakningssystem kommer i olag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.