Jag ska använda startkablar för första gången. Har kollat på lite videos och känner mig nu rätt säker på hur man gör. Men, det visar sig att min Citroën C4 (som är den givande bilen, donatorn) har ett skitkonstigt batteri där bara plus-polen är synlig. Se bild (lånad bild för jag pallar inte gå ut i kylan igen).
Jag vet att man ska klämma fast i karossen eller lämplig metalldel, men det gäller ju den bilen som har dött batteri? Hur gör jag när det här konstiga batteriet är på den fungerande bilen (donatorn)?
Jag har markerat på bild var plus-polen sitter (man öppnar en liten lucka).
2 865 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Hjälp mig med startkabel-debuten! Citroën med konstigt designat batteri...
-
Medlem · 31 inlägg 8 dec 2021 20:348 dec 2021 20:34 #1
-
Medlem · 31 inlägg 8 dec 2021 20:358 dec 2021 20:35 #2
För att förtydliga: Min Citroën är den bilen som funkar. Det är min andra bil som har dött batteri (en Hyundai)
-
8 dec 2021 20:48 #3
Denna metod brukar funka
Koppla plus mot plus
Sätt minus på en blank motordetalj på båda -
8 dec 2021 20:52 #4
Jordpunkt för hjälpstart brukar stå i instuktionsboken. Om det inte finns nån bok i bilen, finns den på nätet/Citroens hemsida.
-
-
8 dec 2021 21:11 #6
Här sitter den på min citroën.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
9 dec 2021 12:18 #7
Det är så här för att många bilar mäter batteriets laddning i en sensor placerad på minuspolen. Dvs mätningen sker mellan minuspol och chassie.
Gömmer man då minuspolen kan kunden inte göra fel.
Är minuspolen synlig kan kund ansluta laddare där och bilens batteriövervakningssystem kommer i olag.
Liknande trådar
-
Hjälp mig! Vad är detta?
Övrigt husrelaterat -
Hjälp mig förstå "framledningstemp (VP)"
Värmepumpar -
Hjälp mig identifiera badkarsblandare :)
Vatten & Avlopp -
Vattenfalls "rörligt elpris", är det något speciellt med det? Hjälp mig förstå vad de menar!
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Ny Elcentral - hjälp mig välja innehåll
El